Exista unele relatari care
interzis in mod vadit postul in anumite zile. Acestea sunt:
(1) Zilele de sarbatoare ('id) : Toti invatatii sunt de
acord ca este interzis un astfel de post. Indiferent daca este un post cu
caracter obligatoriu sau voluntar. 'Umar a declarat : "Mesagerul lui Allah ne-a
interzis sa postim in aceste doua zile. In ceea ce priveste sarbatoarea de
intrerupere a postului, ea este destinata intreruperii postului [lunii
Ramadan], iar in privinta sarbatorii sacrificiului, voi trebuie sa consumati
din ceea ce sacrificati." (relatat de Ahmad, an-Nasa'i, at-Tirmidhi, Abu Dawud
si ibn Majah)
(2) In zilele de tashriq (cele trei
zile care urmeaza sarbatorii sacrificiului, 'id
al-adha) : Nu este permis postul in cele trei zile care urmeaza
sarbatorii sacrificiului. Abu Hurairah a relatat ca Mesagerul lui Allah (Pacea
si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) l-a trimis pe 'Abdullah ibn
Hudhaqah sa faca urmatorul anunt la Mina : "Sa nu tineti post in aceste zile.
Ele sunt ca voi sa va hraniti, sa beti si sa va amintiti de Allah." (relatat de
Ahmad cu un lant de relatatori bun)
Ibn 'Abbas a relatat ca Mesagerul lui Allah (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a trimis o persoana sa anunte : "Sa
nu postiti zilele acestea, ele fiind ca voi sa mancati, sa beti si sa va
bucurati impreuna cu familia." (at-Tabarani l-a mentionat in al-'Awsat)
Scoala Shaf'iyyta permite postul in zilele de tashriq daca exista motive intemeiate
pentru aceasta (de ex., pentru implinirea unui juramant, pentru iertare sau
pentru recuperarea zilelor pierdute din luna Ramadan). In rest, daca nu exista
motive puternice, acest tip de post nu este ingaduit, din acest punct de vedere
neexistand niciun dezacord. Scoala Shaf'iyyta a
aplicat acelasi rationament la care obisnuiau sa faca apel atunci cand au
sustinut ca rugaciunile care au un scop precis de efectuare sunt ingaduite in
timpul cand in mod normal ele sunt interzise (de ex., salutul moscheii etc.)
(3) Este interzis postul tinut numai intro singura zi de vineri : Ziua de vineri pentru
musulmani este ca o sarbatoare saptamanala si, prin urmare, este interzis a se
tine post in aceasta zi. Majoritatea invatatilor sunt de parere ca aceasta tine
mai degraba de respingere decat de interdictie totala.
Daca o persoana posteste o zi inainte sau dupa ea, ori
daca cade intro zi dedicata postului (de ex., zilele de 13, 14 si 15 dintr-o
luna) sau in ziua de 'Arafah ori 'Ashura, atunci postul din acea zi nu este
respins.
'Abdullah ibn 'Amr a relatat ca Mesagerul lui Allah a
intrat in camera in care se afla Juwairiyah bint al-Harith si postea intro zi
de vineri. El a intrebat-o : "Ai tinut post ieri ?" Si ea i-a raspuns, "Nu"
Atunci a intrebat-o, "Intentionezi sa postesti maine ?" Si i-a raspuns, "Nu".
Si i-a spus, "Atunci intrerupe-ti postul." (relatat de Ahmad si an-Nasa'i cu un
lant bun de relatatori)
'Amr al-'Ashari a relatat ca l-a auzit pe Mesagerul lui
Allah spunand : "Fiti cu bagare de seama, ziua de vineri este o sarbatoare a
voastra, asadar sa nu tineti post decat daca ati postit o zi inainte sau
intentionati sa postiti o zi dupa ea." (relatat de al-Bazzar, cu un lant bun de
relatatori)
'Ali ne-a sfatuit : "Cine doreste sa posteasca sa o faca
joia in loc de vineri, vinerea fiind o zi dedicata mancarii, bauturii si
adorarii." (relatat de ibn Abu Shaibah, cu un lant bun de relatatori)
In cele doua Sahih (al lui Bukhari, respectiv Muslim), Jabir a relatat ca Profetul a spus : "Sa nu
tineti post in ziua de vineri fara sa postiti fie o zi inainte, fie o zi dupa."
Versiunea lui Muslim stipuleaza : "Sa nu alegeti numai noaptea de vineri [in
engleza noaptea de joi] drept una speciala efectuarii rugaciunilor. De
asemenea, sa nu optati in mod exclusivist pentru ziua de vineri ca zi de post
decat daca ea cade intro zi in care tineti post cu regularitate."
(4) Este interzis postul tinut numai intro singura zi de sambata : Busr as-Salmi a relatat
de la sora sa as-Sama' ca Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui
Allah sa fie asupra sa !) a spus : "Nu postiti in ziua de sambata decat daca
este un post obligatoriu. [Sa nu tineti post] iar daca nu gasiti nimic [sa
mancati] pastrati macar cateva coji de struguri sau o creanga de copac pe care
sa o mestecati." (relatat de Ahmad, an-Nasa'i, at-Tirmidhi, Abu Dawud, ibn
Majah si al-Hakim. Al-Hakim a spus ca este sahih, pe baza conditiilor impuse de Muslim, in
vreme ce at-Tirmidhi a spus ca este hasan.)
At-Tirmidhi a spus ca este
neplacut pentru o persoana sa aleaga drept zi de post numai ziua de sambata,
aceasta fiind o zi acordata in semn de respect evreilor.
Contrazicand relatarea
precedenta, Umm Salamah a sustinut : "Profetul obisnuia sa posteasca in zilele
de sambata si duminica mai mult decat o facea in alte zile. Lui ii placea sa
spuna : 'Acestea [sambata si duminica] sunt zilele de sarbatoare ale
politeistilor si mie imi place sa fiu diferit fata de ei.' " (relatat de Ahmad,
al-Baihaqi, al-Hakim si ibn Khuzaimah care a spus despre el ca este sahih).
Plecand de la dovada
anterioara, hanefitii, shaf'iyytii si
hanbalitii sustin ca este neplacut sa se posteasca sambata. Malikitii difera
fata de ei, iar hadisul este o dovada impotriva lor.
(5) Este interzis postul intro "zi indoielnica" : 'Amar ibn Yasir a spus :
"Acela care posteste intr-o zi indoielnica[1] nu-i da ascultare lui Abu al-Qasim [Profetului]." (relatat de an-Nasa'i,
at-Tirmidhi, Abu Dawud si ibn Majah).
Referindu-se la caracterul
acestei relatari, at-Tirmidhi a spus : "Este un hadis hasan-sahih. Multi dintre cei invatati actioneaza conform lui. Aceasta este opinia lui
Sufyan ath-Thauri, Malik ibn Anas, 'Abdullah ibn al-Mubarak, ash-Shaf'i, Ahmad
si Ishaq. Ei toti urasc ca o persoana sa posteasca intro 'zi a indoielii'. Si
mai cred ca daca cineva tine post intro asemenea zi care se dovedeste a fi din
luna Ramadan, chiar in aceste conditii ea trebuie recuperata ulterior. Daca o
asemenea zi cade intro perioada in care in mod normal se posteste, atunci este
permis sa se tina ca post." (relatata de "grup"). Abu Hurairah a relatat ca
Mesagerul lui Allah a spus : "Nu intampinati luna Ramadan postind o zi sau doua
inainte decat daca este o zi in care cineva postea in mod normal."
Cu referire la acest hadis, at-Tirmidhi
a spus : "Hadisul este hasan-sahih si savantii se comporta in
functie de el. Lor le displace ca o persoana sa grabeasca Ramadanul postind cu
o zi inainte [de sosirea sa]. Daca cineva tine post intro zi anume si aceasta
pica intro 'zi indoielnica', in opinia lor nu este nicio problema sa posteasca
in acea zi."
(6) Este interzis sa se posteasca in fiecare zi a anului : Este interzis a se
proceda astfel pentru ca intrun an de zile exista anumite zile in care unui om
nu ii este permis postul. Mesagerul lui Allah a spus : "Nu este nicio rasplata
pentru cel care tine post in continuu." (relatat de Ahmad, al-Bukhari si
Muslim)
Daca o persoana isi intrerupe
postul sau intro zi de sarbatoare ('id) si in zilele de tashriq,
atunci postul sau continuu nu ar mai fi considerat neplacut. Comentand acest
aspect, at-Tirmidhi a spus : "Un grup de savanti considera neplacut postul
zilnic daca el include sarbatorile ['id al-Fitr, 'id al-Adha] si zilele
de tashriq. Daca cineva isi intrerupe postul in aceste zile, ceea ce
face el nu mai este neplacut, iar postul sau nu mai este unul pentru tot anul."
Acesti savanti sunt Malik, ash-Shaf'i, Ahmad si Ishaq.
Profetul i-a incuviintat lui
Hamzah al-Aslami foarte multe zile de post, spunandu-i : "Posteste daca doresti
si intrerupe-ti postul daca asta doresti." (acest hadis a fost mentionat
mai devreme[2])
(7) Daca sotul femeii este de fata, acesteia nu ii este permis sa tina post
decat cu permisiunea sa : Mesagerul lui Allah a interzis ca o femeie sa
posteasca daca sotul sau este prezent pana cand nu va obtine permisiunea sa.
Abu Hurairah a relatat ca Profetul a spus : "O femeie sa nu tina post [nici
chiar] o singura zi daca sotul sau este prezent, decat daca are permisiunea sa,
exceptand luna Ramadan." (relatat de Ahmad, al-Bukhari si Muslim) Savantii au
interpretat aceasta interdictie ca una care tine de cele interzise si i-a
permis sotului sa puna capat postului sotiei sale daca aceasta a postit fara
sa-i ceara permisiunea si daca el [sotul] doreste sa faca dragoste cu ea. In
mod clar, acest lucru este valabil pentru orice zi cu exceptia lunii Ramadan,
caz in care sotiei nu-i trebuie acceptul sotului. In mod asemanator, daca ea a
tinut post fara permisiunea sa din cauza ca nu a fost prezent, cand se
intoarce, sotului ii revine dreptul sa puna capat postului sau.
Daca sotul este bolnav sau
incapabil sa intretina relatii intime, sotiei nu-i mai trebuie permisiunea sa
pentru a posti, fiind ca si cand sotul nu ar fi prezent.
(8) Este interzis sa se tina post mai multe zile consecutive fara a manca nimic
[al-wisal] : Abu Hurairah a relatat ca
Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a
spus : "Sa nu faceti al-wisal." A rostit acest lucru de trei ori si
oamenii i-au reprosat : "Dar tu faci al-wisal, Mesager al lui Allah !"
Si el le-a raspuns : "Voi nu va asemanati cu mine in aceasta privinta. Eu imi
petrec noptile intro asemenea stare, insa Allah ma hraneste si imi da sa beau. Dedicati-va
acelor lucruri pe care sunteti in stare sa le faceti." (relatat de al-Bukhari
si Muslim)
Oamenii de stiinta considera ca
interdictia aceasta inseamna ca ne aflam in fata unui lucru neplacut. Ahmad si
Ishaq au spus ca este permis postul pana la vremea mesei de dinainte de zorii
zilei, atat timp cat nu este nicio greutate pentru cel care posteste. Aceasta
opinie are la baza pe ceea ce a retinut al-Bukhari sub autoritatea lui Abu
Sa'id al-Khudri : "Mesagerul lui Allah a spus : 'Nu faceti al-wisal. Daca unul dintre voi insista sa tina post mai multe zile consecutive fara a
manca, poate sa-si continue postul [dupa apusul Soarelui] si pana la vremea
mesei de dinainte de zorii zilei.'"
[1] De exemplu, aceasta se poate intampla cand oamenii
sunt nesiguri daca este ultima zi din luna Sha'ban sau prima din luna Ramadan
deoarece ei nu au vazut Semiluna si vor sa posteasca numai sa fie siguri.
[2] Intregul text al hadisului este : Asma a
relatat ca Hamzah ibn "ËAmr al-Aslami se dedica trup si suflet postului si odata
l-a intrebat pe Mesagerul lui Allah daca poate sa tina post cand este in
calatorie. Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) i-a
spus : "Posteste daca doresti si intrerupe-ti postul daca asta doresti."
(relatat de al-Bukhari si Muslim)
Selectii din cartea Fiqh as-Sunnah
Articole asemanatoare
Noaptea al-Qadr
Postul in Ramadan - Obligatie si Binefaceri
Beneficii ale postului pentru sanatate