Postul se bazeaza pe doua elemente esentiale ("stalpi"), cerinte ce trebuie
satisfacute pentru ca postul sa fie unul valid si acceptat. Acestea sunt :
Abstinenta de la toate acele lucruri care strica
postul : Aceasta are la baza
versetul coranic : "Mancati si beti pana cand puteti sa deosebiti firul alb de
firul negru, la revarsatul zorilor ! Apoi tineti Postul pana noaptea "¦"
De asemenea se are in vedere
si urmatorul hadis : "Atunci cand
versetul "ËMancati si beti pana cand puteti sa deosebiti firul alb "¦' a fost
revelat, am luat o bucata de ata neagra si o alta alba, pe care le-am asezat
sub perna. In timpul noptii m-am uitat la ele sa vad daca pot sa le
diferentiez. Dimineata am mers la Mesagerul lui Allah, povestindu-i cele
facute, iar el mi-a spus : "ËEste vorba de negrul noptii si de albul zilei.' "
Intentia : Allah
Preainaltul ne spune in Nobilul Coran : "Si nu li s-a poruncit decat sa-L adore
pe Allah, cu credinta curata si statornica in religia Lui"¦" Profetul (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : "Actiunile sunt judecate
in functie de intentiile care stau in spatele lor, fiecare avand ceea ce a
intentionat."
Intentia trebuie sa existe
inainte de fajr si in timpul fiecarei
nopti din Ramadan. Aceasta are la baza hadisul relatat de Hafsa, cea care a marturisit ca Profetul a spus : "Acela care nu
este hotarat sa posteasca inainte de fajr,
sa nu tina post [pentru ca nu-I va fi acceptat; n.t.] (relatat de Ahmad,
an-Nasa'i, at-Tirmidhi, Abu Dawud si Ibn Majah. Ibn Khuzaimah si Ibn Hibban
l-au clasificat sahih).
Intentia este valida
indiferent de momentul noptii. Ea nu trebuie rostita cu voce tare, fiind de
fapt un act al inimii care nu implica si limba. Ea va fi indeplinita prin
postirea din supusenie fata de Allah si cautandu-I multumirea.
Daca cineva serveste masa
inainte de ivirea zorilor (sahur),
avand intentia de a posti si a se apropia astfel de Allah Preainaltul, atunci
acea persoana si-a indeplinit intentia. Daca altcineva se hotaraste sa
posteasca in ziua urmatoare doar de dragul lui Allah Preainaltul, spunem ca
si-a indeplinit intentia specifica, chiar daca nu a consumat nicio masa inainte
de ivirea zorilor.
Conform majoritatii juristilor,
intentia pentru postul voluntar poate fi exprimata in orice moment inainte de a
consuma orice fel de mancare. Aceasta opinie este bazata pe hadisul Aishei : "Intro zi Profetul a
venit la noi si ne-a intrebat : "ËAvem ceva [de mancare] ?' Noi i-am raspuns,
"ËNu'. Iar el a continuat : "ËAtunci, eu tin post.' " (relatat de Muslim si
Dawud)
Hanefitii
si shaf'iyytii sustin ca intentia trebuie marturisita inainte de miezul zilei (in
cazul postului voluntar). Opiniile indiscutabile ale lui ibn Mas'ud si Ahmad
stipuleaza ca intentia poate fi exprimata atat inainte de miezul zilei, cat si
dupa el.
Cine trebuie sa posteasca : Toti invatatii sunt de
acord ca postul este obligatoriu pentru fiecare musulman adult, sanatos, care
nu sufera de vreo boala psihica si care in acel moment nu intreprinde nicio
calatorie. In ceea ce priveste femeile,
ele nu trebuie sa fie in perioada de menstruatie sau sa aiba vreo sangerare
postnatala. Cei care sufera de vreo boala psihica, minorii si toti cei care
calatoresc, cele aflate in perioada de menstruatie sau care prezinta urme de
sangerare postnatala, precum si persoanele in varsta, femeile care alapteaza
sau cele care sunt insarcinate nu trebuie sa posteasca.
Pentru altcineva, postul nu
este obligatoriu, asa cum este cazul nebunului. In situatia tinerilor, parintii
sau tutorii acestora pot sa le spuna sa tina post. Unii pot sa-si intrerupa
postul si sa recupereze zilele pierdute la o data ulterioara, in vreme ce altii
intrerup postul si aduc rascumparare (in aceasta situatie ei nu mai au
obligatia de a recupera zilele pierdute). Vom discuta mai detaliat fiecare
categorie.
Postul nebunului : Postul nu este
obligatoriu pentru cel care sufera de o boala mintala din cauza ca respectiva
persoana nu este capabila sa constientizeze ce face. "ËAli a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea
lui Allah sa fie asupra lui !) a spus : "Creionul este ridicat de la trei
categorii [de oameni] care nu vor raspunde pentru ceea ce fac : alienatul pana
cand isi revine, cel care doarme pana cand se trezeste si tanarul pana cand
atinge varsta pubertatii." (relatat de Ahmad, Abu Dawud si at-Tirmidhi)
Postul tanarului [care nu este
adult] : Desi nu este obligatoriu pentru un copil sa posteasca, este preferabil ca
aceia care ii au in grija sa-i incurajeze sa o faca, astfel incat ei sa se
obisnuiasca cu postul de la o varsta cat mai frageda. Pot, prin urmare, sa tina post atat cat pot,
intrerupandu-l cand este necesar. Rabi'a bint Mu'awiyyah a relatat : "In
dimineata zilei de "ËAshura, Mesagerul lui Allah a trimis un barbat la casele
ansarilor sa-i anunte : "ËToti cei care si-au petrecut dimineata postind sa-si
continue postul. Iar aceia care nu au facut-o sa inceapa sa posteasca in
amintirea acestei zile.' Dupa acest anunt am postit, asemenea si copilasii
nostri. Am mers la moschee si am improvizat din bumbac jucarii cu care ei sa se
joace. Astfel, daca vreunul ar fi inceput sa planga din cauza foamei, ii
ofeream a jucarie cu care sa se joace pana cand sosea vremea mesei." (relatat
de al-Bukhari si Muslim)
Cei carora le este permisa
intreruperea postului, cu conditia rascumpararii zilelor pierdute : Varstnicilor si femeilor
le este permisa intreruperea postului, ca in cazul bolnavilor cronic, precum si
acelora care desfasoara meserii dificile, in conditii vitrege si nu au o alta
posibilitate de a se intretine. Tuturor
acestor persoane le este permisa intreruperea postului deoarece acesta le-ar
ingreuna si mai mult situatia in orice perioada a anului. Lor le revine
obligatia sa hraneasca o persoana saraca [miskin]
cate o zi [pentru fiecare zi in care nu au postit]. Invatatii difera legat de
cantitatea de hrana care trebuie oferita : o sa', o jumatate de sa' sau un madd.[1] In sunnah nu exista nicio
mentiune cu privire la cat anume trebuie oferit cu exactitate.
Ibn "ËAbbas a spus : "Unui om
in varsta ii este permisa intreruperea postului, sub rezerva hranirii unui om
sarac in fiecare zi. Daca face acest lucru, atunci nu mai este nevoie sa
recupereze zilele in care nu a postit. (relatat de ad-Daraqutni si al-Hakim,
care l-au clasificat sahih).
Al-Bukhari a retinut ca "ËAta l-a auzit pe ibn "ËAbbas recitand versetul : -¦
aceia care sunt in stare [sa posteasca, dar nu o fac] sa dea in compensare
hrana pentru un sarman." (cap. al-baqara 2 : 184) Dupa care ibn "ËAbbas a
continuat : "Acesta nu a fost abrogat. [Regulile sale se aplica] varstnicilor
si femeilor care nu pot sa posteasca. Ca masura compensatorie, ei trebuie sa
asigure unui sarman baza de hrana zilnica."
Acelasi lucru este valabil
atat pentru bolnavii cronic care nu pot sa posteaca, cat si pentru cei care
muncesc in conditii grele de munca si pentru care postul le-ar fi o povara
suplimentara. Ambele categorii trebuie sa hraneasca in fiecare zi cate un
sarman.
Comentand versetul din al-baqara, sheikhul Muhammad "ËAbduh a
spus : "Prin aceia care pot posti, insa nu o fac [la care face referire
versetul coranic] se afla oamenii in varsta, bolnavii cronic si altii asemenea,
precum si muncitorii care lucreaza in conditii vitrege, cum este cazul minerilor.
Aceeasi regula se aplica si criminalilor care sunt inchisi pe viata in
inchisoare si au de executat munci grele. Ei trebuie sa rascumpere, daca au
posibilitatea sa o faca."
Femeile insarcinate si cele
care alapteaza, daca se tem pentru ele sau pentru copil, pot sa intrerupa
postul si sa-l rascumpere. Ele nu trebuie sa recupereze zilele pierdute. Abu
Dawud a relatat de la "ËIkrimah ca ibn "ËAbbas a spus referitor la sintagma
respectiva "Aceia care pot posti [insa nu o fac]" urmatoarele : "Aceasta este o
usurare acordata varstnicilor care pot sa tina post. Ei si-l pot intrerupe si
sa hraneasca o persoana sarmana pe zi. Femeile insarcinate sau care alapteaza,
daca se tem pentru copil, pot sa procedeze intro maniera asemanatoare."
(relatat de al-Bazzar). La finalul relatarii este o completare : "Ibn "ËAbbas
obisnuia sa le spuna sotiilor sale insarcinate : "ËVoi va aflati in aceeasi
situatie cu cei care pot sa tina post [insa nu o fac]. Trebuie sa-l
rascumparati si nu mai este necesara recuperarea ulterioara a zilelor pierdute.'
" [referitor la lantul sau de relatatori, ad-Daraqutni a spus ca este unul sahih).
Nafi' a relatat ca ibn "ËUmar
a fost intrebat in legatura cu o femeie insarcinata care se temea pentru
copilasul sau nenascut. El a raspuns : "Sa-si intrerupa postul si sa hraneasca
in fiecare zi un sarman cu o madd de
orz."
Articole asemanatoare
Noaptea al-Qadr
Postul in Ramadan - Obligatie si Binefaceri
Beneficii ale postului pentru sanatate