USAMAH IBN ZAID (radiy-Allahu "Ëanhu): Mai tanarul comandant al marilor companioni (n. 7 B.H)
Am spus-o de fiecare data cand am avut ocazia ca Islamul nu pune accentul pe superioritatea oferita de neamul din care provine cineva, ori pe rasa sau culoarea pielii, Nobilul Coran afirmand, "Cel mai cinstit dintre voi la Allah este cel mai evlavios dintre voi." (cap. Al-Jujurat 49 : 13) Asadar, nu este de mirare ca tanarul nostru erou, care avea nu mai mult de 20 de ani, a fost numit de catre profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) comandantul unei armate care includea oameni mari, precum Abu Bakr As-Siddiq, 'Umar ibn Al-Khattab si Abu 'Ubaidah ibn Al-Jarrah (radiy-Allahu 'anhu) si multi alti companioni ai Profetului (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam). Dar vom vorbi despre fructificarea acestei oportunitati unice putin mai tarziu.
Pentru inceput, haideti sa vedem cine a fost tanarul Usamah ibn Zaid. S-a nascut cu 7 ani inainte de emigrare (615, conform calendarului gregorian), intro perioada grea atat pentru profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam), cat si pentru cei care-l urmau. Pentru ca trecuse putin timp de la primirea Mesajului, cei care il acceptasera erau in numar redus, majoritatea dintre ei - saraci si sclavi. Fiecare dintre ei, inclusiv profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam), era supus unei palete largi de suplicii de catre mekkanii politeisti. In valtoarea acelor vremuri grele, insa, a avut loc un eveniment interesant care a adus o raza de lumina in sufletul profetului Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam), facandu-l fericit. Este vorba de nasterea unui baiat al carui tata era Zaid, fiul adoptat de catre Profet. Nici mama lui Usamah nu era mai putin placuta in ochii Profetului si asta pentru ca ea era Barakah (Umm Ayman), negresa sclava care obisnuia sa o intretina pe mama sa [a Profetului], Aminah, si care, dupa moartea acesteia a fost ca o a doua mama pentru Muhammed, cel care pe atunci nu avea decat 7 ani. Prin urmare, Usamah ibn Zaid a fost practic ca un fel de nepot pentru profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam), dragostea lui fata de Usamah fiind apropiata de cea pe care o purta adevaratilor lui nepoti, Al-Hasan si Al-Husain. Iar iubirea a continuat si dupa ce eroul nostru a crescut. Odata chiar, in copilaria lui Usamah, profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) a tinut predica de vineri imbracat intro mantie scumpa, pe care i-a oferit-o lui Usamah, cel care a fost extrem de mandru cu ea.
In orice caz, aceasta mare onoare nu a ramas singura cu care eroul nostru putea sa se mandreasca. Ceea ce conta cu adevarat erau inteligenta sa ascutita, evlavia si curajul. In timpul pregatirilor pentru batalia de la Uhud, era inca flacau, motiv care l-a intristat foarte mult, Profetul nepermitand copiilor sa ia parte la lupte. Cand a implinit varsta de 15 ani, eroul nostru a incercat din rasputeri sa fie acceptat in randurile luptatorilor care au luat parte la Batalia Transeelor (Al-Khandaq), dupa mai multe insistente obtinand permisiunea Profetului (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam).
Apoi, in batalia de la Hunayn, musulmanii au fost atat de siguri pe ei datorita numarului mare de combatanti, incat, cu permisiunea divina au fost luati prin surprindere, intrand intro ambuscada, ceea ce aproape ca le-a provocat infrangerea. Numai o mana de oameni au continuat sa opuna rezistenta, stransi in jurul Profetului (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam). Eroul nostru Usamah ibn Zaid a fost intre ei si, alaturi de Al-'Abbas (unul dintre unchii Profetului), a contribuit la rasturnarea situatiei, transformand infrangerea iminenta intro victorie importanta.
Cu alta ocazie am vorbit despre Zaid ibn Harithah, tatal eroului nostru, cel care a fost numit primul dintre cei trei conducatori in batalia de la Mu'tah si, prin urmare, primul musulman care s-a ciocnit cu armata romana la granitele Arabiei. Zaid a fost ucis, impreuna cu alti conducatori. Eroul nostru Usamah, desi era inca la varsta adolescentei, s-a numarat printre participantii la acea batalie, moartea tatalui sau, insa, neoprindu-l de la indeplinirea responsabilitatilor care-i reveneau.
Ulterior, cand profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) a dorit sa trimita o armata in Siria pentru o a doua confruntare cu romanii, s-a bazat pe oameni cu o mare experienta si intelepciune, printre ei aflandu-se cei care urmau sa devina califi dupa moartea profetului Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam), asa cum au fost Abu Bakr si 'Umar (radiy-Allahu 'anhu), si cei care mai tarziu au devenit responsabili pentru infrangerea totala a romanilor in Siria si a Imperiului Persan in Iraq si Persia, asemenea lui Abu 'Ubaidahh si Sa'd ibn Abi Waqqass. In ciuda acestor nume mari si cu toate ca eroul nostru Usamah ibn Zaid avea doar 20 de ani, a fost de catre profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) in fruntea armatei.
Profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) a murit inainte ca ostile sa plece inspre Siria, cu toate acestea avand timp sa-i ofere lui Usamah indicatii in legatura cu itinerariul pe care sa-l parcurga. Abu Bakr (radiy-Allahu 'anhu) a fost ales calif sau succesor al Profetului si, ca un prieten credincios, a ordonat armatei sa continue indeplinirea misiunii sub comanda celui numit de catre Profet, eroul nostru Usamah ibn Zaid. Unii oameni i-au cerut lui 'Umar ibn Al-Khattab sa-i sugereze califului un barbat mai in varsta, Abu-Bakr infuriindu-se la auzul vestii. L-a apucat pe 'Umar de barba pentru a-l dojeni, "Fie ca mama ta sa te piarda ! Tu-mi ceri sa schimb un barbat numit de catre Mesagerul lui Allah ? Niciodata nu voi permite asa ceva." Cand oamenii l-au intrebat pe 'Umar ce noutati le aduce, nu a ezitat sa-i certe pentru situatia in care l-au expus. Armata era gata de plecare spre Siria, cand califul insusi le-a iesit soldatilor in fata pentru a le tine o ultima cuvantare. In timp ce inspecta randurile, Usamah era calare, rostindu-i, "O, urmas al Mesagerului lui Allah ! Fie vei ridica in sa, fie voi cobori eu pentru a face inspectia impreuna cu tine." Si ce a raspuns marele calif ? "Pe Allah !" - a rostit." Nici tu nu vei cobori si nici eu nu voi urca. Ce este nepotrivit in a avea o ora picioarele mele acoperite cu praf de dragul lui Allah ?" Dupa care l-a sfatuit sa duca la indeplinire planurile asa cum fusese invatat de catre Profet (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam). Apoi el, califul, i-a cerut lui Usamah permisiunea de a-l retine in Medina pe 'Umar ibn Al-Khattab (radiy-Allahu 'anhu) ca ajutor.
Planul bataliei a fost pus in aplicare si pentru prima oara musulmanii i-au infrant pe romani si pe arabii care-i urmau, creand premisele cuceririi ulterioare a regiunii siriene si a Egiptului, ambele zone fiind ocupate in timpul vietii eroului nostru.
Cu caracterul sau si personalitatea de care a dat dovada, eroul nostru a castigat respectul contemporanilor sai. Se relateaza ca 'Umar ibn Al-Khattab (radiy-Allahu 'anhu) obisnuia sa-l salute "comandantul" oriunde il intalnea. Si pentru a-i satisface curiozitatea, chiar i-a explicat ca foloseste aceasta formula de salut deoarece profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) l-a numit conducatorul unei armate care l-a inclus si pe el. Era tipul de atitudine si comportament pe care marii eroi ai Islamului l-au practicat acum mai bine de 1.400 de ani, ca un semn al respectului reciproc si al egalitatii.
Sursa: Mahmoud Esma'il Sieny - "Heroes of Islam", Editura Darussalam, King Saud University, Riyadh, K.S.A, 2000.
Articole asemanatoare
Imamul Malik ibn Anas
Imamul Abu Hanifa
Imamul As-Shafii