Zakat ul-fitr reprezinta un tip de sadaqah si trebuie
platit de orice musulman, tanar sau varstnic, barbat sau femeie, liber sau
sclav, la sfarsitul lunii postului (Ramadan).
Al-Bukhari si Muslim au
relatat de la Ibn "ËUmar ca el a spus : "Profetul (Pacea si binecuvantarea lui
Allah sa fie asupra sa !) a poruncit fiecarui musulman, tanar sau varstnic,
barbat sau femeie, daruirea unui sa'l de curmale si a unei sa' de
orz drept zakat ul-fitr."
Scopul
daruirii Zakat ul-Fitr
Zakat ul-fitr a devenit obligatoriu incepand cu luna Sha'ban a
celui de-al doilea an hijrah. Scopul sau este curatarea celui care
posteste de orice fapta sau vorba necuviincioasa si ajutorarea saracilor si a
celor aflati in nevoi. Aceasta are la baza relatarea lui Abu Dawud, Ibn Majah
si ad-Daraqutni, preluata de la Ibn "ËAbbas. Mesagerul lui Allah (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a poruncit zakat ul-fitr celui care posteste drept pavaza impotriva oricarei fapte sau vorbe nepotrivite
si oferirea de hrana nevoiasilor. Este acceptata drept zakah de la
persoana care o plateste inainte de rugaciunea de sarbatoare ("Ëid salah)
si drept sadaqah daca este platita dupa [aceasta] rugaciune.
Cine trebuie sa plateasca Zakat ul-Fitr
Zakat ul-fitr este obligatoriu pentru orice musulman liber care are o sa' de curmale sau orz si caruia nu-i trebuie nici lui si nici familiei sale pe
durata unei zile si a unei nopti. Fiecare
musulman liber trebuie sa ofere zakat ul-fitr pentru sine, sotia sa,
copiii si servitorii sai.
Cantitatea de Zakat ul-Fitr
Cantitatea obligatorie de zakat ul-fitr este de o sa' [1]de grau, orz, stafide,
branza uscata de vaca (aqit), orez, grau sau alte produse asemanatoare
considerate alimente de baza (qut). Abu Hanifah a spus ca este permisa oferirea valorii echivalente a zakat
ul-fitr si ca in cazul in care
platitorul ofera grau, este suficienta o jumatate de sa'. Abu Sa'id
al-Khudri a relatat : "In timpul vietii Profetului (Pacea si binecuvantarea lui
Allah sa fie asupra sa !) noi obisnuiam sa oferim drept zakat ul-fitr fie o sa' de mancare, fie o sa' de
branza uscata de vaci, orz, curmale sau stafide, in numele fiecarui copil,
varstnic, om liber (n.t., care anterior fusese sclav) sau sclav. Si am
continuat sa facem astfel pana cand Mu'awiyyah a sosit la noi sa faca
pelerinajul (hajj) si s-a adresat multimii de la amvon, spunandu-le :
"ËAm observat ca doua mudd [2]de
grau in Siria echivaleaza cu o sa' de curmale.' [Si] oamenii au acceptat
acest lucru." In ciuda acestui lucru, Abu Sa'id a afirmat : "Am continuat sa
ofer asa cum eram obisnuit sa o fac, adica o sa', toata viata
mea." Aceasta relatare este retinuta de majoritatea relatatorilor de hadisuri.
At-Tirmidhi a remarcat : "Unii savanti au oferit o sa' din fiecare
aliment [acceptat ca practica autentica]." Ash-Shaf'i si Ishaq au sustinut
acest punct de vedere, insa alti invatati au oferit cate o sa' din
fiecare aliment, cu exceptia graului, pentru care este suficienta o jumatate de sa'. Aceasta este opinia lui Sufyan, Ibn al-Mubarak si a invatatilor din
Hufah.
Cand
trebuie platit Zakat ul-Fitr
Juristii au cazut de acord ca zakat ul-fitr trebuie platit la
sfarsitul Ramadanului. In orice caz, ei
difera in ceea ce priveste momentul exact.
Ath-Thauri, Ahmad, Ishaq si
ash-Shaf'i (in ultima sa opinie), precum si Malik (intro documentatie a sa)
sustin ca timpul cand trebuie oferit este apusul Soarelui din noaptea in care
se termina postul, deoarece acesta este momentul cand se termina postul lunii
Ramadan. Abu Hanifah, al-Layth, ash-Shafi'i (in opinia sa de baza) si cea de-a
doua documentatie a lui Malik sustin ca zakat ul-fitr trebuie oferit la
inceputul diminetii (fajr) zilei de sarbatoare ("Ëid).
Aceste doua opinii diferite
capata relevanta daca un bebelus este nascut dupa apusul Soarelui sau inainte
de rasaritul zilei de sarbatoare, caz in care s-ar pune intrebarea daca zakat
ul-fitr este obligatorie sau nu pentru nou-nascut. Conform primului punct
de vedere, nu este, din moment ce nasterea s-a produs dupa timpul recomandat,
insa in conformitate cu ce-a de-a doua opinie nasterea a avut loc in intervalul
respectiv de timp.
Plata in
avans a Zakat ul-Fitr
Majoritatea invatatilor considera permisa plata zakat ul-fitr cu o
zi sau doua inainte de sarbatoare ("Ëid). Ibn "ËUmar a relatat ca Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea
lui Allah sa fie asupra sa !) le-a poruncit sa onoreze zakat ul-fitr inainte ca oamenii sa se adune pentru rugaciunea de sarbatoare. Nafi' a relatat
ca "ËUmar obisnuia sa o plateasca cu o zi sau doua inainte de sfarsitul lunii
Ramadan. In orice caz, invatatii au opinii diferite in ceea ce priveste
perioada de timp. Conform lui Abu Hanifah este permisa plata sa chiar inainte
de Ramadan. Ash-Shaf'i considera ca acest lucru se poate face la inceputul
Ramadanului. Malik si Ahmed (in binecunoscutul sau punct de vedere) sustin ca
este permisa plata numai cu una sau doua zile in avans.
Fondatorii celor patru
scoli islamice de jurisprudenta acceptate sunt de acord ca zakat ul-fitr nu
se anuleaza pur si simplu prin neplata sa la o anumita data. Daca ne gasim in
aceasta situatie, el se transforma in datorie pana cand debitorul o stinge. De
asemenea, ei sunt de acord ca nu este permisa intarzierea sa pana in ziua de
sarbatoare, desi Ibn Sirin si an-Nakha'i spun ca se poate proceda in acest mod.
Ahmad spune : "Sper ca nu este nimic rau [in intarzierea platii]." Ibn Raslan
afirma ca exista un consens asupra faptului ca plata sa nu poate fi amanata din
cauza ca este un tip de zakah. Drept urmare, orice amanare este un pacat
asa cum este si cel care rezulta din amanarea rugaciunii fara niciun motiv
serios. Aceasta este demonstrata de urmatoarea relatare : "Daca o persoana
plateste zakat ul-fitr inainte de salah, ii este considerat un zakah acceptat. Daca, insa, il plateste dupa salah, este considerat o sadaqah normala."
Impartirea Zakat
ul-Fitr
Distribuirea zakat
ul-fitr se face similar zakah, adica el se ofera celor opt categorii
de beneficiari mentionati in versetul : "Milosteniile [din Danie] sunt numai
pentru saraci, pentru sarmani, pentru cei care ostenesc pentru ele, pentru cei
ale caror inimi se aduna [intru credinta], pentru slobozirea robilor, pentru
cei indatorati greu, pentru calea lui Allah si pentru calatorul aflat pe drum."
(at-Taubah : 60) Categoria saracilor este, insa, considerata cea mai
adecvata. Aceasta se bazeaza pe relatarea : "Mesagerul lui Allah (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a poruncit zakat ul-fitr celui care posteste drept pavaza impotriva oricarei fapte sau vorbe nepotrivite
si oferirea de hrana nevoiasilor."
Distribuirea Zakat ul-Fitr nemusulmanilor [Dhimmi]
Az-Zuhri, Abu Hanifah,
Muhammed si Ibn Shubrumah au permis acest lucru. Allah Preainaltul spune : "Allah
nu va opreste sa faceti bine acelora care nu au luptat impotriva voastra, din
pricina religiei si nu v-au alungat din caminele voastre, [ba din contra] sa
fiti foarte buni si drepti, caci Allah ii iubeste pe cei drepti." (al-Mumtahanah
: 8)
In afara deZakat
ul-Fitr exista si alte contributii
din venituri ?
Islamul priveste averea in
mod realist, considerand-o un aspect esential al vietii si principalul mijloc
de intretinere al oamenilor si grupurilor de oameni. Allah Preainaltul ne
porunceste : "Si nu incredintati celor nepriceputi averile voastre, pe care
Allah le-a facut pentru voi mijloc de trai "¦ " (an-Nisa' : 5) Aceasta
practic inseamna ca rolul averii este acela de a satisface trebuintele de baza,
precum hrana, imbracamintea, locuinta si altele strict necesare si de a fi
redistribuita astfel incat nimeni sa nu se simta pierdut, uitat sau lasat fara
niciun sprijin. Cea mai buna modalitate de redistribuire a sa, pentru
realizarea acestei cerinte este zakat-ul. El nici nu jecmaneste averea
cuiva, dar in acelasi timp asigura satisfacerea nevoilor primare ale saracilor,
usurandu-le viata grea si alinandu-le suferinta cauzata de lipsuri. Zakat-ul
nu este o favoare (minnah) pe care cei bogati o fac sarmanilor; mai
degraba este o obligatie (haqq) pe care Allah Preainaltul a instituit-o
asupra persoanelor bogate fata de cele sarace, obligatie care se poate
indeplini prin redistribuirea averii catre nevoiasi. Astfel, scopul nobil al
averii si bogatiei este indeplinit, in sensul ca ele nu apartin in mod exclusiv
celor bogati, ci atat lor, cat si saracilor. Iar acest lucru este clar,
raportandu-ne la intelepciunea divina de impartire a prazilor de razboi (fay').
Allah Preainaltul ne avertizeaza : " "¦ pentru ca [prazile] sa nu se schimbe
doar intre cei bogati dintre voi "¦" (al-Hasr : 7) Aceasta inseamna ca
ele presupun o distribuire intre bogat si sarac, nefiind o afacere intre cei
bogati. Zakat-ul reflecta sarcina impusa asupra averii celor care au
posibilitatea de plata, el fiind folosit pentru satisfacerea trebuintelor de
baza ale saracilor si celor cu nevoi, astfel incat ei sa poata sa stea departe
de infometare, putand sa se bucure de o siguranta, in general de un trai
decent. Daca zakat-ul nu este suficient pentru a le usura conditia,
celor bogati li se pot solicita contributii suplimentare. Cat de mult, nu este
specificat, insa nivelul lor se va determina [in functie de] nevoile saracilor.
In interpretarea al-Baqarah
: 177, al-Qurtubi a spus : "Cuvintele lui Allah Preainaltul : "Ëa da din
avere, in pofida iubirii pentru ea' dau credit celor care sustin ca, in afara
de zakat, mai exista si o alta impunere a surplusului, cunoscuta sub
numele de ad-dir." Altii sunt de parere ca versetul anterior se refera
la zakat-ul obligatoriu. Conform relatarii lui ad-Daraqutni, de la
Fatima bint Qais, primul punct de vedere este mai indreptatit. Ea a spus :
"Intr-adevar, in acest caz exista o obligatie a proprietarului, alta decat zakat-ul
poruncit." Apoi el a recitat urmatorul verset din Coran : "Cuviosia nu sta in a
va intoarce fetele spre Rasarit sau spre Apus, ci cuviosia este a crede in
Allah si in Ziua de Apoi, in ingeri, in Carte si in profeti, a da din avere -
in pofida iubirii pentru ea - rudelor, orfanilor, sarmanilor, calatorului,
cersetorului si pentru rascumpararea robilor "¦" (al-baqara : 177). Ibn
Majah au inregistrat aceasta in a sa Sunan, iar at-Tirmidhi in Jami'.
Cel din urma a spus ca Ibn Majah are un lant de relatatori diferit de al sau. Suplimentar,
Abu Hamza si Maymun al-"ËA'war considera lantul de relatatori al lui Ibn Majah
ca fiind lipsit de credibilitate. Acest hadis a fost relatat de catre
Bayan si Isma'il ibn Salim de la ash-Shu'bi, care a spus ca [lantul de
relatatori] este bun.
Cel din urma a notat :
"Daca asupra autenticitatii sale planeaza vreo umbra de indoiala, ea isi are
sursa in contextul versetului [al-baqara : 177]. Prin sintagma : "Ë"¦ a
implini Rugaciunea, a da dania [zakat]', Allah Preainaltul mentioneaza zakat-ul
impreuna cu rugaciunea, ceea ce demonstreaza faptul ca "Ëa da din avere, in
pofida iubirii pentru ea' nu vizeaza zakat-ul obligatoriu, deoarece
aceasta ar conduce la o exprimare redundanta in verset - si Allah Preainaltul
stie cel mai bine."
Savantii sunt de acord ca daca
apare o nevoie, chiar si dupa ce zakat-ul a fost platit, comunitatea
musulmana trebuie sa se implice pentru rezolvarea sa.
Malik a spus : "Este o
obligatie a oamenilor sa-i rascumpere pe cei care sunt luati prizonieri de
razboi, chiar daca si-ar consuma toate averile lor. Consensul asupra acestui
deziderat intareste punctul nostru de vedere si noi cautam sa izbandim doar
prin Allah." Conform lui al-Manar, expresia "Ëa da din avere, in pofida
iubirii pentru ea' [al-baqara : 177] inseamna ca o persoana poate sa-si
ofere averea de dragul Lui Allah sau doar de dragul de a o da.
Imamul Muhammed "ËAbduh a
comentat : "A da din avere in exces pentru zakat este considerat un semn
al pietatii (birr), considerat ca si zakatí‚-ul de baza."
In clipa cand necesitatile
o impun, in afara de zakat este oferita sadaqa. Aceasta se poate
intampla atat inainte de implinirea anului (hawl), cat si dupa achitarea zakat-ului. Contributia [benevola] nu porneste de la o anumita baza de
impunere (nisab), ci de la capacitatea financiara. Prin urmare, daca o
persoana are [chiar si numai] o felie de paine si intalneste pe cineva care o
duce si mai greu, ar trebui sa i-o ofere. Cel care o duce si mai greu, avand
tot dreptul de a primi ceva nu este, insa, doar acesta, ci si urmatoarele
categorii, poruncite de Allah Preainaltul ca avand drept la sadaqa :
Rudele (dhawi
al-Qurba) : Rudele sunt considerate categoria cea mai
indreptatita sa primeasca fructul milosteniei (sadaqa), datorita
legaturilor de sange. Atunci cand cineva se afla stramtorat si are unele rude
bogate, dupa cum este de asteptat, se uita sa le obtina ajutorul, ei fiind din
acelasi neam. De asemenea, este firesc la o persoana sa simta mai multa
compasiune si durere pentru rudele sale greu-incercate, aflate in nevoi, decat
fata de straini. El se simte rusinat de starea in care au ajuns si miscat de
onoarea lor. Din aceasta cauza, orice om instarit care nu isi mai sprijina ruda
sa, in tot acest timp preferand sa duca o viata luxoasa, este lipsit de
sentimentele firesti sau de credinta, indepartandu-se de starea de evlavie. Pe
de alta parte, acela care isi intretine cum trebuie legaturile de rudenie,
punand la dispozitia rudelor ajutorul sau, contribuie la bunastarea acestora.
Orfanii (wal-yatama)
: In cazul orfanilor ai caror tutori au decedat, sprijinul
material si cresterea lor depind de musulmanii mai instariti astfel incat ei sa
nu devina o povara nici pentru ei insisi si nici pentru ceilalti.
Nevoiasii (wal-masakin) : Deoarece ei sunt
incapabili sa castige suficient cat sa se intretina singuri, multumindu-se insa
cu putinul pe care il agonisesc si necersind, este nevoie ca oamenii bogati
sa-i ajute.
Calatorii (wab nisabil) : In cazul drumetului,
deoarece acesta este departe de familia si rudele sale, se impune, de asemenea,
tratarea sa cu amabilitate. Astfel,
intelegerea si ajutorarea sa in calatorie, in limitele islamice, incurajarea,
constituie tot atatea virtuti.
Cersetorii
(was-sa'ilin) : In situatia cersetorilor care sunt
obligati sa ceara ajutorul oamenilor, ei se cuvine sa fie ajutati. In mod
asemanator, cineva poate sa solicite ajutorul cu scopul de a satisface nevoile
unei alte persoane. Cu toate acestea, legislatia islamica (shari'a) nu
sustine cersetoria decat in anumite situatii specifice. Si chiar atunci, cel
care cerseste nu trebuie sa depaseasca limitele.
Sclavii (wa
fi ar-riqab) : Usurarea sclavilor presupune cumpararea acestora si
eliberarea, ajutorarea celor care au datorii (al-mukatabun) sa si le
achite, precum si a celor care sunt luati prizonieri sa-si obtina eliberarea.
Incurajandu-i pe oameni sa-si cheltuie din averile lor pentru sclavi,
legislatia islamica (shari'a) doreste sa-i recastige pe cei din urma. Cu
toate acestea, eliberarea sclavilor, in termeni de prioritate este plasata la
finalul listei, dupa orfani, nevoiasi, calatori si cersetori, motivul fiind
acela ca in cazul primilor discutam de nevoi care pot sa le sustina insasi
viata (care are o importanta mai mare), in timp ce pentru ultimii subiectul
este libertatea (mai putin valoroasa decat viata).
Legitimitatea oferirii sadaqa nu are limitele de timp sau nisab cerute de zakat. Suma destinata
a fi cheltuita nu este un anumit procent, ea fiind lasata la latitudinea celui
care ofera. Ajutorarea unei fiinte umane aflate in nevoi, in fata suferintelor,
este o obligatie care cade in sarcina oricui poate sa faca acest lucru, mai
mult decat atat, ea fiind lasata la aprecierea individuala.
Oamenii, insa, nu dau
importanta multor drepturi publice instituite de Coran, acestea avand insa
rolul de a statornici o viata sociala respectabila si dreapta. Oamenii cheltuie
putin pentru cei saraci si chiar si mai putin pentru cersetori, in zilele
noastre aceste categorii fiind considerate ca fiind cele care merita cel mai
putin. Si cauza acestei atitudini este legata de faptul ca cersetorii si-au
facut din conditia lor o profesie (hirfah), in ciuda faptului ca multi
dintre ei sunt instariti.
Ibn Hazm a spus : "S-a
impus bogatilor fiecarei tari sa-si ajute saracii, seful de stat avand
autoritatea de a-i obliga in acest sens. Acest lucru se intampla atunci cand zakatí‚-ul
sau agoniseala celorlalti musulmani nu sunt suficiente astfel incat sa
satisfaca trebuintele celor nevoiasi. In aceasta situatia, cei avuti pot sa le
furnizeze hrana si imbracamintea care sa-i protejeze de trecatorii [rau
intentionati]." Dovada acestui lucru consta in cuvintele lui Allah Preainaltul
: "Si da celui care ti-e ruda ceea ce i se cuvine, ca si sarmanului si
calatorului de pe drum [aflat la nevoie]"¦" [al-"Ëisra' : 26] De asemenea,
Allah Preainaltul ne spune : "Purtati-va bine cu parintii, cu rudele, cu
orfanii, cu sarmanii, cu veinul apropiat si cu vecinul strain, cu tovarasul de
alaturi, cu calatorul de pe drum si cu cei stapaniti de mainile voastre drepte
"¦" [an-nisa' : 36] Generozitatea reclama sprijinul fata de categoriile
de mai sus, fiind interzisa prejudicierea lor. In legatura cu vina din Viata de
Apoi, Coranul ne spune ca oamenii se vor intreba unii pe ceilalti : "Ce v-a
adus pe voi in focul Iadului ?" Si ei vor raspunde : "Noi nu am fost dintre
aceia care au implinit Rugaciunea / Si noi nu l-am hranit pe cel sarman." [al-muddathir
: 42-44] Astfel, Allah Preainaltul asociaza hranirea celor nevoiasi cu
efectuarea rugaciunilor. Conform urmatorului hadis, relatat de catre
surse autentice, Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie
asupra lui !) a spus : "Aceluia care nu are mila de oameni, Allah nu-i va arata
mila." Cel asupra caruia Allah Preainaltul si-a revarsat milostenia Sa si care,
in ciuda acestui lucru, nu-si ajuta fratele musulman infometat, fara de haine
si care duce o viata nefericita, acest om se lipseste de indurarea lui Allah.
"ËUthman an-Nahdi a relatat
ca "ËAbdurrahman ibn Abi Bakr as-Siddiq i-a adus la cunostinta ca unul dintre
companioni, pe numele sau as-Saffah era sarac si ca Mesagerul lui Allah (Pacea
si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : "Acela care are
suficienta mancare pentru doi, sa-l invite si pe al treilea, iar cel care are
hrana pentru patru, sa-l invite pe cel de-al cincilea sau al saselea."
S-a relatat de la Ibn "ËUmar
ca Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a
spus : "Musulmanul este fratele celuilalt [musulman], fata de care nu trebuie
nici sa fie incorect si nici sa-l tradeze." Astfel, intrun fel, oricine lasa un
musulman nevoias [sa traiasca] fara hrana sau imbracaminte, in ciuda faptului
ca este capabil sa-l hraneasca si sa-l imbrace, poate fi considerat ca l-a
tradat. S-a relatat de la Abu Sa'id al-Khudri ca Mesagerul lui Allah (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : "Cel ale carui provizii
ii exced necesitatile, sa-l ajute pe cel care nu se afla in aceeasi situatie, iar
cel a carui hrana ii este peste trebuinta, sa o imparta cu acela care nu are."
Abu Sa'id al-Khudri a notat : "Apoi a mentionat atat de multe [feluri] de
averi, incat am crezut ca niciunul dintre noi nu are dreptul sa detina ceva in
surplus." Acesta este consensul companionilor, asa cum a fost relatat de catre
Abu Sa'id al-Khudri. Referitor la aceasta atitudine, s-a relatat sub
autoritatea lui Abu Musa al-Ash'ari ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui
Allah sa fie asupra sa !) a spus : "Hraniti-l pe cel infometat, vizitati-l pe
cel bolnav si rascumparati-l pe prizonier."
Referitor la acest subiect
exista multe versete in Coran si numeroase hadisuri. "ËUmar a spus : "Daca
as mai fi trait inca o data, as fi luat surplusul de la bogati si l-as fi dat
imigrantilor (muhajirun) sarmani." Acesta este considerat a fi relatarea
cea mai autentica.
"ËAli a spus : "Allah
Preainaltul a impus o sarcina asupra averilor bogatului, in legatura cu nevoile
celui sarac. Astfel, daca daca saracul sta infometat sau dezbracat sau se zbate
[in neputinta] din cauza neglijentei celui bogat, atunci Allah il va tine
raspunzator [pe cel bogat] in Ziua Judecatii si il va pedepsi."
S-a relatat ca Ibn "ËUmar a
spus : "In afara de zakat [mai] exista o obligatie impusa averii tale."
S-a relatat de la "ËAishah (Mama drept-credinciosilor), al-Hasan ibn "ËAli, Ibn
"ËUmar ca toti au raspuns celor care i-au intrebat : "Daca vi se solicita sa
ajutati in situatia banilor platiti drept compensatie pentru crima facuta,
datoriilor impovaratoare sau a saraciei lucie, atunci [sa stiti ca] este
obligatoriu sa o faceti."
S-a relatat cu acuratete de
catre Abu "ËUbaidah ibn al-Jarrah si de alti 300 de companioni ca [odata],
atunci cand rezervele lor au scazut dramatic, Abu "ËUbaidah le-a poruncit sa
adune tot ce a mai ramas si sa le puna in doua colete, dupa care le-a
distribuit fiecaruia in mod egal. Dupa aceea i-a apostrofat : "Nu este permis
unui musulman greu-incercat sa manance carnea unui animal mort sau porc, cand
poate sa beneficieze din surplusul unui alt musulman sau al unui dhimmi (n.t.,
crestin sau musulman aflat sub protectia statului islamic).Este obligatoriu
pentru cel care are mancare sa-l hraneasca pe cel infometat." Acesta este
consensul companionilor si nu exista nicio o opinie contrara fata de el. S-a
relatat cu acuratete de la ash-Shu'bi, Mujahid, Tawus si altii ca : "In afara
de zakat mai exista si o alta sarcina asupra averii." Si daca astfel
stau lucrurile, atunci persoana greu-incercata nu mai este nevoita sa consume
carnea animalelor moarte sau a porcului. Ea are dreptul sa lupte [pentru acest
drept] si, daca este ucisa, atunci revansa crimei (qawad) ii va fi pusa
in sarcina celui care a ucis. Iar daca proprietarul averii este ucis, atunci el
va atrage blestemul lui Allah deoarece a oprit un drept (haqq), fiind
categorisit ca fiind dintre cei necinstiti.
Allah Preainaltul spune : "Daca
una dintre ele [cete de dreptcredinciosi] este nedreapta cu cealalta, atunci
luptati impotriva celei care este nedreapta pana ce ea se intoarce la porunca
lui Allah." Astfel, cel care opreste un drept este opresorul fratelui sau,
posesorul acestui drept. Plecand de la aceasta, Abu Bakr as-Siddiq s-a luptat
cu cei care au refuzat sa isi plateasca zakat-ul.
Din cele de mai sus, se
poate vedea nivelul compasiunii si milei pe care Islamul o poarta celor
defavorizati. De fapt, Islamul se situeaza deasupra celorlalte credinte sau
sisteme. Acestea se aseamana unor lumanari slabe a caror lumina devine
invizibila in clipa cand este asezata alaturi de cea puternica si ferma a
Islamului.
Articole asemanatoare
Zakat al Fitr si plata online 2020
Sa intelegem zakat-ul
Zakat-ul