ZAID IBN HARITHAH (radiy-Allahu 'anhu): A doua persoana care a imbratisat Islamul (d. 8 A.H.)
In Nobilul Coran gasim traducerea urmatorului verset, "Insa Allah stie mai bine cui trimite mesajul Sau." (6 : 124) Aceasta inseamna ca Profetii si Mesagerii lui Allah Preainaltul intotdeauna au fost oameni de un calibru special, ale caror caractere si personalitati erau astfel modelate incat sa transmita Mesajul Divin, sa raspandeasca binele si sa lupte impotriva raului, indiferent cu ce pret. Iar profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) nu a facut exceptie, inca din copilaria sa fiind recunoscut pentru calitatile sale iesite din comun. In adolescenta sa, niciodata nu s-a rugat idolilor neamului sau.
Cand a implinit varsta de 25 de ani, caracterul si personalitatea tanarului Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam), indragit si stimat de toata lumea, au determinat o mare doamna a Mekkai, Khadijah bint Khuwaylid, sa-i ceara sa se casatoreasca cu ea. Si aceleasi calitati remarcabile ale lui Muhammed i-au atras titluri precum As-Sadiq si Al-Amin, 'cel corect, sincerul', respectiv 'cel demn de incredere'. Iata doar cateva motive care l-au determinat pe eroul nostru Zaid ibn Harithah sa prefere pozitia de slujbas al gospodariei lui Muhammed, celei de a trai ca un sef alaturi de tatal sau.
Dar sa urmarim impreuna povestea lui Zaid ibn Harithah :
Intro zi de dinainte de sosirea Islamului, perioada cunoscuta in istorie sub numele deperioada ignorantei, Haritha, tatal eroului nostru, si-a luat ramas bun de la sotie si de la micutul Zaid, fara sa stie ca revenirea din nefericita calatorie, planificata pentru a-si vizita rudele, avea sa-i umple sufletul de tristete. In timpul acesta Zaid a ramas in grija mamei sale, insa tribul lor a fost pradat si, asa cum era obiceiul preislamic, invadatorii au capturat pe oricine si orice puteau sa duca cu ei. Printre ei s-a numarat si Zaid. Sarmana mama s-a grabit sa-i duca trista vestea sotului, barbatul neputand sa suporte ideea ca singurul lor fiu le-a fost luat cu forta de langa ei. Si a plecat intro lunga si istovitoare calatorie pentru a-l gasi.
Si iarasi, conform acelorasi obiceiuri preislamice, Zaid a fost vandut ca sclav unui comerciant din Makkah, acesta la randul sau oferindu-l in dar matusii sale Khadijah bint Khuwaylid. Astfel, eroul nostru a intrat in gospodaria lui Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam), cel care l-a primit in dar de la Khadijah. Insa, spre deosebire de ceilalti mekkani, Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) nu a dorit sa-l vada pe baiat locuind in prezenta sa asemeni unui sclav. L-a lasat sa fie liber, tratandu-l mai degraba ca pe un fiu, decat ca pe un servitor. Mai tarziu, Zaid a aflat de eforturile parintilor de a-l recupera si de tristetea care i-a impresurat si, profitand de pelerinii care i-au adus aceste vesti, le-a spus sa le transmita parintilor sai locul exact unde putea fi gasit. Imediat ce a aflat aceste prime detalii, Harithah, impreuna cu fratele sau, s-au grabit spre Makkah sa se intalneasca cu Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam). Nedandu-si seama de soarta hotarata fiului lor Zaid, ei l-au implorat pe Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) sa-l lase sa se intoarca impreuna, oferindu-se sa-i plateasca pretul rascumpararii cerut. Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) l-a indragit foarte mult pe Zaid, dar cu toate acestea a dorit sa respecte drepturile pe care Harithah le avea asupra propriului copil si le-a propus sa-l cheme pe baiat si sa-l lase sa aleaga singur intre propriul tata si stapanul sau Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam). Cand s-a apropiat, Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) l-a intrebat, "Ii cunosti pe acesti domni ?" Zaid a raspuns, "Da, acesta este tatal meu, iar acesta - unchiul." Apoi Profetul l-a informat in legatura cu alegerea pe care trebuie sa o faca, Zaid graind fara sa stea prea mult pe ganduri, "Nu as putea ca vreodata in viata sa prefer pe altcineva inaintea ta." [Muhammed] Auzind aceasta, ochii Profetului s-au umplut cu lacrimi de bucurie si, luandu-l pe Zaid, s-a grabit catre locul de intalnire a mekkanilor, facand publica adoptia baiatului. Desigur, insusi Harithah a fost incantat sa stie ca fiul sau a fost adoptat de catre un om precum profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam), cel cunoscut cu numele de 'cel corect si demn de incredere'. Mai tarziu, cand onoarea si sarcina transmiterii Mesajului divin a cazut pe umerii lui Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam), la varsta de 40 de ani, Zaid a fost prima persoana dupa Khadijah care l-au urmat. Asadar, eroul nostru este cea de-a doua persoana din istorie care l-a urmat pe profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam). Cu fiecare zi, atasamentul lui Zaid fata de profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) a crescut, odata cu dragostea Profetului fata de fiul sau adoptiv.
Odata ce Islamul a impus noul concept de egalitate a barbatilor in fata lui Allah Preainaltul, profetul Muhammed nu a mai tinut cont de obarsia lui Zaid si l-a casatorit cu Zainab, verisoara sa [a Trimisului lui Allah]. Din nefericire, casatoria nu a fost una de succes, Zainab divortand in mod legitim. Pentru a-i alina tristetea, mai ales ca s-a considerat el insusi vinovat pentru aceasta relatie esuata, profetul Muhammed (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) a luat-o de sotie el insusi, in acelasi timp alegand o alta pentru Zaid.
Odata cu aceste lucruri, asa cum era firesc, Profetul a modificat una dintre cele mai raspandite cutume din preislamica Arabie, schimbare care, insa, a oferit oportunitatea unor persoane fatarnice din Medina sa inceapa sa comenteze. Dar Nobilul Coran a facut lumina in intreaga problema a adoptiei, aratand mai intai ca adoptia nu este acelasi lucru cu paternitatea, pentru ca pe urma sa sublinieze ca un copil nu trebuie sa i se schimbe numele, ci sa-l pastreze pe cel al tatalui natural,"Tu te-ai temut de oameni, macar ca Allah este mai vrednic sa te temi de El. Apoi, cand Zayd a intrerupt orice legatura cu ea, Noi ti-am dat-o tie sa-ti fie soata, pentru ca dreptcredinciosii sa nu mai aiba retinere in privinta sotiilor fiilor lor adoptivi, daca acestia intrerup orice legaturi cu ele. Si porunca lui Allah trebuie sa fie implinita." (Coran 33 : 37)
In capitolul 33 putem citi, "[Allah] nu i-a facut pe copiii vostri infiati sa fie asemenea fiilor vostri. Acestea sunt cuvinte ce ies din gurile voastre, insa Allah spune Adevarul si El il calauzeste [pe om] pe drumul cel drept. Chemati-i dupa parintii lor, caci astfel este mai cu dreptate fata de Allah. Iar daca nu-i cunoasteti pe parintii lor, atunci socotiti-i frati ai vostri intru credinta si aliati ai vostri." (Coran 33 : 4-5) Pornind de la aceste indemnuri divine, numele eroului nostru Zaid nu a fost legat de cel al lui Muhammed, ci a ramas Zaid, fiul lui Harithah, tatal sau real. Asadar, practica infierii a fost interzisa de Nobilul Coran.
Dar, indiferent ce nume a purtat Zaid, el a ramas un om care a primit educatie direct de la Profetul Islamului, crescand in gospodaria acestuia. Faptele sale l-au facut sa fie demn de o asemenea onoare, fiind in fruntea mai multor batalii purtate pe drumul Credintei. De fapt, Zaid a fost chiar primul dintre cei trei comandanti alesi de catre Profet (salla-Llaahu 'alayhi wa-sallam) sa conduca prima armata musulmana in confruntarea cu fortele romane, chiar la hotarele Arabiei, in batalia de la Mu'tah. Un alt conducator al ostii musulmane a fost chiar varul Profetului, Ja'far ibn Abi-Talib. Batalia a fost una extrem de dificila, numarul soldatilor romani depasind cu mult pe cel al micutei grupari musulmane. Toti cei trei conducatori ai musulmanilor, bineinteles inclusiv eroul nostru Zaid ibn Harithah, au devenit martiri. Acestia, asemenea tuturor celorlalti eroi ai Islamului, au considerat moartea pe calea Credintei ca fiind scopul lor suprem in aceasta viata.
Sursa: Mahmoud Esma'il Sieny - "Heroes of Islam", Editura Darussalam, King Saud University, Riyadh, K.S.A, 2000.
Articole asemanatoare
Imamul Malik ibn Anas
Imamul Abu Hanifa
Imamul As-Shafii