Postul lunii Ramadan

Postat dekhalid622 in Postulpe 14.11.2011,0 comentarii

Conform Nobilului Coran, traditiei profetice (sunnah) si consensului, postul lunii Ramadan este obligatoriu.

Dovada coranica consta in urmatoarele doua versete : "O, voi cei care credeti, v-a fost statornicit voua Postul [as-siyam], asa cum le-a fost prescris si celor dinaintea voastra. Poate ca veti fi cu frica." (cap. al-baqara 2 : 183) si -¦ luna Ramadan, in care a fost trimis Coranul, drept calauza pentru oameni, dovezi limpezi pentru drumul cel drept si Indreptar [al-furqan]. Si oricare dintre voi care este prezent in aceasta luna, sa o tina ca Post "¦"  (cap. al-baqara 2 : 185)

Din traditia profetica (sunnah) dispunem de urmatoarele afirmatii ale Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) : "Islamul este cladit pe [urmatoarele] principii : marturisirea ca nu exista alta divinitate in afara de Allah si ca Muhammed este mesagerul Sau, practicarea rugaciunii, oferirea zakat-ului, postul in luna Ramadan si pelerinajul la Mekka." Talha ibn "ËUbaidullah a relatat ca un barbat a venit la Profet si l-a intrebat : "O, Mesager al lui Allah, ce-mi porunceste Allah in legatura cu postul ?" Si el i-a raspuns : "Sa postesti in luna Ramadan." Barbatul a mai intrebat : "Mai exista si altul [alt post] ?" Profetul i-a raspuns : "Nu, cu exceptia celui pentru care optezi [cel optional]."

Intreaga natiune musulmana este de acord ca postul in luna Ramadan este obligatoriu. Acesta este unul dintre stalpii Islamului si daca cineva il pune sub semnul indoielii, nu poate fi numit musulman[1]

Meritele lunii Ramadan si ale faptelor facute in timpul sau

Abu Huraira a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus : "Luna binecuvantata soseste la voi. Allah v-a poruncit postul in timpul sau, timp in care usile Paradisului se deschid, iar cele ale Iadului se incuie, diavolii fiind inlantuiti. [In aceasta luna] exista o noapte mai buna decat 1000 de luni. Acela care este lipsit de binecuvantarile sale, cu adevarat este vaduvit [de ceva maret]." (relatat de Ahmad, an-Nasa'i si al-Baihaqi).

"ËArfajah marturiseste urmatoarele : "Eram impreuna cu "ËUtbah ibn Farqad, in timp ce el discuta in legatura cu luna Ramadan. Unul dintre companionii Profetului a intrat in vorba. Cand "ËUtbah l-a vazut, s-a rusinat si nu a mai spus nimic. Barbatul [companionul] a vorbit, atunci : "ËIn timpul lunii Ramadan l-am auzit pe Mesagerul lui Allah spunand : Portile Iadului sunt inchise, cele ale Paradisului sunt deschise, iar diavolii sunt inlantuiti. Un inger va striga : O, voi cei care intentionati sa faceti fapte bune, sa aveti vesti placute. O, voi cei care intentionati sa faceti rau, abtineti-va pana ce Ramadanul se termina.' "

Muslim a sustinut ca Abu Huraira a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus : "Perioadele de timp scurse intre cele cinci rugaciuni, de la o rugaciune de vineri la cealalta si de la un Ramadan la celalalt sterg toate cele [rele] petrecute in aceste intervale, sub rezerva evitarii marilor pacate."

Abu Sa'id al-Khudri a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus : "Aceluia care tine post in luna Ramadan, respectandu-i toate cerintele si abtinandu-se de la ceea ce este interzis, ii va fi iertat orice pacat pe care l-a savarsit inainte." (relatat de Ahmad si al-Baihaqi, cu un lant bun de relatatori)

Abu Huraira a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus : "Aceluia care posteste in luna Ramadan cu credinta si cautand placerea lui Allah, recompensa ii va fi iertarea tuturor pacatelor sale anterioare." (relatat de Ahmad si de compilatorii sunan)

Consecintele intreruperii postului lunii Ramadan

Ibn "ËAbbas a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus : "Exista un numar de trei [lucruri] de baza pentru religie, pe care s-a cladit Islamul. Acela care lasa unul dintre ele devine un necredincios, iar sangele sau poate sa fie varsat in mod legitim. [Acestea sunt :] Marturisirea ca nu exista alta divinitate in afara de Allah, rugaciunile obligatorii si postul lunii Ramadan." (relatat de Abu Ya'la si ad-Dailimi; adh-Dhahabi l-a numit sahih. [2]

Abu Huraira a relatat ca Mesagerul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus : "Pentru acela care isi intrerupe postul in timpul lunii Ramadan fara niciun motiv pentru care Allah l-ar putea ierta, chiar si daca ar cauta sa mai tina in continuu post, nimic [nu-l va putea ajuta sa recupereze acea zi." (relatat de Abu Dawud, Ibn Majah si at-Tirmidhi)

Al-Bukhari l-a retinut de la Abu Huraira in forma sa marfu : "Acela care isi intrerupe postul lunii Ramadan fara sa aiba nicio scuza justificata sau fara a fi bolnav, nu va mai putea sa recupereze acea zi, chiar daca [ar cauta] sa tina post continuu." Acelasi lucru a fost relatat si de Ibn Mas'ud.[3]

Adh-Dhahabi spune : "Conform [marturiei] drept-credinciosilor, acela care delasa postul Ramadanului fara sa fie bolnav, este mai rau decat un adulterin sau decat un alcoolic. Adevarul este ca acesta pune sub semnul indoielii religia sa, putand fi suspectat ca fiind acel om care sustine ca este musulman pentru a putea sa distruga din interior [zandiqah] religia islamica."

Sosirea lunii Ramadan

Acest eveniment este confirmat fie prin aparitia Lunii Noi, chiar daca ea este vazuta numai de o singura persoana de incredere, fie prin trecerea unui numar de 30 de zile din luna anterioara, Sha'ban.

Ibn "ËUmar a spus : "Oamenii se uitau dupa Luna Noua, iar cand i-am marturisit Mesagerului lui Allah ca eu am zarit-o, a tinut post si le-a ordonat oamenilor sa faca acelasi lucru." (relatat de Abu Dawud, al-Hakim si Ibn Hibban, care l-au declarat sahih).

Abu Huraira a relatat ca Profetul i-a instruit astfel : "Tineti post dupa ce ati zarit-o [Luna Noua] si terminati postul [la sfarsitul lunii], atunci cand o vedeti. Daca este ascunsa privirii voastre, asteptati sa treaca 30 de zile din luna Sha'ban." (relatat de al-Bukhari si Muslim)

Comentand pe marginea acestor relatari, at-Tirmidhi stipuleaza : "Cei mai multi oameni invatati tin cont de aceste relatari. Ei spun ca este corect a accepta marturia unei singure persoane pentru a calcula inceputul postului. Aceasta este opinia lui Ibn al-Mubarak, ash-Shaf'i si Ahmad. An-Nawawi sustine ca este cea mai puternica. Legat de Luna Noua din Shawwal [care semnifica sfarsitul postului], ea este intarita de completarea a 30 de zile din Ramadan, multi juristi pledand pentru existenta a cel putin doi martori de incredere care sa o confirme. Cu toate acestea, Abu Thaur nu face nicio diferenta intre Luna Noua din Shawwal si Luna Noua din Ramadan. In ambele cazuri, el accepta marturia unui singur martor de incredere."

Ibn-Rushd comenteaza urmatoarele : "Opinia lui Abu Bakr ibn al-Mundhir este asemanatoare cu a lui Abu Bakr, ceea ce ma face sa cred ca si scoala de jurisprudenta a lui Dhariri are la baza urmatorul argument oferit de Abu Bakr al-Mundhiri : exista un consens general ca este obligatorie intreruperea postului, ca abtinerea de la mancare are la baza marturia unei singure persoane si ca atat la inceputul, cat si finalul lunii situatia trebuie sa fie la fel, din moment ce ambele perioade nu sunt altceva decat simple unitati care sa diferentieze intre perioda cand se tine post si cea in care nu se posteste."

Ash-Shaukani marturiseste : "Din moment ce nu exista nicio relatare autentica din care sa reiasa ca este acceptata numai marturia a doi martori la finalul lunii, atunci este evident, prin analogie, ca este suficient un singur martor, asa cum se intampla pentru inceputul lunii. Mai mult decat atat, adorarea care se bazeaza pe o singura marturie scoate in evidenta ca o asemenea dovada singulara este acceptata in orice domeniu, cu exceptia cazului cand exista o norma specifica, cum este situatia numarului de martori in domeniul [distribuirii] averii etc. Si, dupa cate se pare, aceasta este opinia lui Abu Thaur."

Diferitele locatii

Conform majoritatii invatatilor, nu are nicio relevanta daca Luna Noua a fost zarita in diferite locuri. Cu alte cuvinte, dupa ce ea a fost zarita oriunde in lume, din acel moment toti musulmanii au obligatia sa posteasca, asa cum a spus Profetul : "Postiti atunci cand o zariti si intrerupeti postul cand o zariti [din nou]." Acest hadis este un indemn general adresat intregii lumi islamice, asa cum este si cel care spune ca "daca unul dintre voi zareste Luna intrun loc [indiferent care este acesta], este ca si cum ea ar fi fost vazuta pentru toti oamenii."

Respectand opiniile corecte ale lui "ËIkrimah, al-Qasim ibn Muhammad, Salim si Ishaq, dintre hanefiti, si pe cele alese dintre shaf'iyyti, fiecare "tara" (regiune) trebuie sa se ghideze dupa propriul sistem, nefiind necesara alinierea la ceilalti. Aceasta are la baza ceea ce a spus Kuraib : "Cand am calatorit in ash-Sham, Luna Noua a Ramadanului s-a ivit in noaptea de joi, intorcandu-ma in Medina la sfarsitul lunii. Acolo, Ibn "ËAbbas m-a intrebat : "ËCand au vazut oamenii Luna Noua ?' I-am raspuns : "ËAm vazut-o joi noaptea'. El a spus : "ËAti zarit-o voi ?' I-am raspuns : "ËDa, au zarit-o oamenii, ei postind impreuna cu Mu'awiyyyah.' [Atunci] mi-a atras atentia : "ËDar noi am vazut-o vineri noaptea. Nu o sa intrerupem postul pana cand nu vor trece 30 de zile sau pana cand nu vom zari [noi insine] Luna Noua.' L-am intrebat : "ËNu este suficient si pentru voi ca am zarit-o [noi, impreuna cu] Mu'awiyyah ?' Mi-a raspuns : "ËNu "¦ Acesta este ordinul Mesagerului lui Allah.' (relatat de Ahmad, Muslim si at-Tirmidhi).

In legatura cu acest hadis, at-Tirmidhi spune : "Este hassan sahih gharib. Savantii tin cont de el. Fiecare zona are propriul sistem." In Fath al-"ËAlam Sharh Bulugh al-Maram, se stipuleaza : "[Opinia] cea mai apropiata [de adevar] este ca atat fiecare regiune, cat si zonele care depind de ea, isi urmeaza propriul sistem."

Observarea Semilunii de catre o singura persoana

Savantii in fiqh au cazut de acord asupra faptului ca daca numai o singura persoana vede Luna Noua, acea persoana trebuie sa tina post. "ËAta, insa, este de parere ca nu ar trebui sa tina post pana cand nu exista inca o persoana care sa zareasca Luna Noua impreuna cu el. Pozitia corecta in legatura cu intreruperea postului este deja exprimata de catre ash-Shaf'i si Abu Thaur. Profetul insusi si-a sprijinit atat inceputul, cat si sfarsitul postului pe aparitia Lunii. Asadar, pentru cineva este suficienta propria sa observatie, nemaifiind nevoie de inca o persoana [care sa vada Luna Noua].


[1] Postul lunii Ramadan a devenit obligatoriu in al doilea an dupa emigrare.

[2] Chiar daca al-Mundhiri si al-Haithami sustin ca lantul de relatatori al acestui hadis  este hasan, fara doar si poate el este unul slab. Al-Albani a analizat detaliat acest hadis in Silsilat al-Ahadith adh-Dha'ifah, la numarul 84. Cel mai probabil avem de-a face cu o declaratie a lui Ibn "ËAbbas. De fapt, in Kitab al-Kaba'ir, adh-Dhahabi a retinut-o numai ca pe o declaratie a lui Ibn "ËAbbas si nu ca pe un hadis al Profetului (cf. Kitab al-Kaba'ir, Dar an-Nadwah wa Jadim, Beirut, p.38)

[3] Chiar daca acest hadis a fost inregistrat de at-Tirmidhi, Abu Dawud, an-Nasa'i, Ibn Majah, Ibn Khuzaima si altii, el este unul slab, dupa cum sustine al-Albani in al sau takhrij din Mishkat al-Masabih si asa cum o face si "ËAbdul Qader al-Arnaut in al sau takrij din Ami' al-Usul fi Ahadith ar-Resul. At-Tirmidhi a spus : "Acest hadis al lui Abu Huraira ne este cunoscut doar prin intermediul acestu lant de relatatori. L-am auzit pe Muhammed [al-Bukhari] spunand ca numele lui Abu al-Matus' este Yazid ibn al-Matus, iar eu nu stiu un alt hadis de la el." In ciuda faptului ca al-Bukhari l-a inregistrat in Sahih-ul sau, l-a retinut in forma sa mu'allaq cu sighat at-tamridh, ceea ce demonstreaza ca l-a considerat ca fiind slab. Pentru o analiza completa asupra acestui hadis, a se vedea Ibn Hajr, Fath al-Bari (Ministerul Cercetarii Islamice, Dawah, Arabia Saudita), vol. 4, pag. 160.


Selectii din cartea Fiqh as-Sunnah

-

Comentarii aferente acestui articol



Adauga un comentariu

(Your email address will not be published.)