Conform Nobilului Coran, traditiei profetice (sunnah) si consensului, postul lunii Ramadan este obligatoriu.
Dovada coranica consta in
urmatoarele doua versete : "O, voi cei
care credeti, v-a fost statornicit voua Postul [as-siyam], asa cum le-a fost prescris si celor dinaintea voastra.
Poate ca veti fi cu frica." (cap. al-baqara 2 : 183) si -¦ luna Ramadan, in care a fost trimis
Coranul, drept calauza pentru oameni, dovezi limpezi pentru drumul cel drept si
Indreptar [al-furqan]. Si oricare
dintre voi care este prezent in aceasta luna, sa o tina ca Post "¦" (cap. al-baqara 2 : 185)
Din traditia profetica (sunnah) dispunem de urmatoarele
afirmatii ale Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) :
"Islamul este cladit pe [urmatoarele] principii : marturisirea ca nu exista
alta divinitate in afara de Allah si ca Muhammed este mesagerul Sau, practicarea
rugaciunii, oferirea zakat-ului,
postul in luna Ramadan si pelerinajul la Mekka." Talha ibn "ËUbaidullah a
relatat ca un barbat a venit la Profet si l-a intrebat : "O, Mesager al lui
Allah, ce-mi porunceste Allah in legatura cu postul ?" Si el i-a raspuns : "Sa
postesti in luna Ramadan." Barbatul a mai intrebat : "Mai exista si altul [alt
post] ?" Profetul i-a raspuns : "Nu, cu exceptia celui pentru care optezi [cel
optional]."
Intreaga natiune musulmana
este de acord ca postul in luna Ramadan este obligatoriu. Acesta este unul
dintre stalpii Islamului si daca cineva il pune sub semnul indoielii, nu poate
fi numit musulman[1]
Meritele lunii Ramadan si ale faptelor facute
in timpul sau
Abu Huraira a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie
asupra sa!) a spus : "Luna binecuvantata soseste la voi. Allah v-a poruncit postul in timpul sau, timp in care
usile Paradisului se deschid, iar cele ale Iadului se incuie, diavolii fiind
inlantuiti. [In aceasta luna] exista o noapte mai buna decat 1000 de luni.
Acela care este lipsit de binecuvantarile sale, cu adevarat este vaduvit [de
ceva maret]." (relatat de Ahmad, an-Nasa'i si al-Baihaqi).
"ËArfajah marturiseste
urmatoarele : "Eram impreuna cu "ËUtbah ibn Farqad, in timp ce el discuta in
legatura cu luna Ramadan. Unul dintre companionii Profetului a intrat in vorba.
Cand "ËUtbah l-a vazut, s-a rusinat si nu a mai spus nimic. Barbatul
[companionul] a vorbit, atunci : "ËIn timpul lunii Ramadan l-am auzit pe
Mesagerul lui Allah spunand : Portile
Iadului sunt inchise, cele ale Paradisului sunt deschise, iar diavolii sunt
inlantuiti. Un inger va striga : O, voi cei care intentionati sa faceti fapte
bune, sa aveti vesti placute. O, voi cei care intentionati sa faceti rau,
abtineti-va pana ce Ramadanul se termina.' "
Muslim a sustinut ca Abu
Huraira a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra
sa!) a spus : "Perioadele de timp scurse intre cele cinci rugaciuni, de la o
rugaciune de vineri la cealalta si de la un Ramadan la celalalt sterg toate
cele [rele] petrecute in aceste intervale, sub rezerva evitarii marilor
pacate."
Abu Sa'id al-Khudri a relatat
ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus :
"Aceluia care tine post in luna Ramadan, respectandu-i toate cerintele si
abtinandu-se de la ceea ce este interzis, ii va fi iertat orice pacat pe care
l-a savarsit inainte." (relatat de Ahmad si al-Baihaqi, cu un lant bun de
relatatori)
Abu Huraira a relatat ca
Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus :
"Aceluia care posteste in luna Ramadan cu credinta si cautand placerea lui
Allah, recompensa ii va fi iertarea tuturor pacatelor sale anterioare."
(relatat de Ahmad si de compilatorii sunan)
Consecintele
intreruperii postului lunii Ramadan
Ibn "ËAbbas a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie
asupra sa!) a spus : "Exista un numar de trei [lucruri] de baza pentru religie,
pe care s-a cladit Islamul. Acela care
lasa unul dintre ele devine un necredincios, iar sangele sau poate sa fie
varsat in mod legitim. [Acestea sunt :] Marturisirea ca nu exista alta
divinitate in afara de Allah, rugaciunile obligatorii si postul lunii Ramadan."
(relatat de Abu Ya'la si ad-Dailimi; adh-Dhahabi l-a numit sahih. [2]
Abu Huraira a relatat ca Mesagerul
lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa!) a spus :
"Pentru acela care isi intrerupe postul in timpul lunii Ramadan fara niciun
motiv pentru care Allah l-ar putea ierta, chiar si daca ar cauta sa mai tina in
continuu post, nimic [nu-l va putea ajuta sa recupereze acea zi." (relatat de
Abu Dawud, Ibn Majah si at-Tirmidhi)
Al-Bukhari l-a retinut de la
Abu Huraira in forma sa marfu :
"Acela care isi intrerupe postul lunii Ramadan fara sa aiba nicio scuza
justificata sau fara a fi bolnav, nu va mai putea sa recupereze acea zi, chiar
daca [ar cauta] sa tina post continuu." Acelasi lucru a fost relatat si de Ibn
Mas'ud.[3]
Adh-Dhahabi spune : "Conform
[marturiei] drept-credinciosilor, acela care delasa postul Ramadanului fara sa
fie bolnav, este mai rau decat un adulterin sau decat un alcoolic. Adevarul
este ca acesta pune sub semnul indoielii religia sa, putand fi suspectat ca
fiind acel om care sustine ca este musulman pentru a putea sa distruga din
interior [zandiqah] religia islamica."
Sosirea
lunii Ramadan
Acest eveniment este
confirmat fie prin aparitia Lunii Noi, chiar daca ea este vazuta numai de o
singura persoana de incredere, fie prin trecerea unui numar de 30 de zile din
luna anterioara, Sha'ban.
Ibn "ËUmar a spus : "Oamenii se
uitau dupa Luna Noua, iar cand i-am marturisit Mesagerului lui Allah ca eu am
zarit-o, a tinut post si le-a ordonat oamenilor sa faca acelasi lucru."
(relatat de Abu Dawud, al-Hakim si Ibn Hibban, care l-au declarat sahih).
Abu Huraira a relatat ca
Profetul i-a instruit astfel : "Tineti post dupa ce ati zarit-o [Luna Noua] si
terminati postul [la sfarsitul lunii], atunci cand o vedeti. Daca este ascunsa
privirii voastre, asteptati sa treaca 30 de zile din luna Sha'ban." (relatat de
al-Bukhari si Muslim)
Comentand pe marginea acestor
relatari, at-Tirmidhi stipuleaza : "Cei mai multi oameni invatati tin cont de
aceste relatari. Ei spun ca este corect a accepta marturia unei singure
persoane pentru a calcula inceputul postului. Aceasta este opinia lui Ibn al-Mubarak,
ash-Shaf'i si Ahmad. An-Nawawi sustine ca este cea mai puternica. Legat de Luna
Noua din Shawwal [care semnifica sfarsitul postului], ea este intarita de
completarea a 30 de zile din Ramadan, multi juristi pledand pentru existenta a
cel putin doi martori de incredere care sa o confirme. Cu toate acestea, Abu
Thaur nu face nicio diferenta intre Luna Noua din Shawwal si Luna Noua din
Ramadan. In ambele cazuri, el accepta marturia unui singur martor de
incredere."
Ibn-Rushd comenteaza
urmatoarele : "Opinia lui Abu Bakr ibn al-Mundhir este asemanatoare cu a lui
Abu Bakr, ceea ce ma face sa cred ca si scoala de jurisprudenta a lui Dhariri
are la baza urmatorul argument oferit de Abu Bakr al-Mundhiri : exista un
consens general ca este obligatorie intreruperea postului, ca abtinerea de la
mancare are la baza marturia unei singure persoane si ca atat la inceputul, cat
si finalul lunii situatia trebuie sa fie la fel, din moment ce ambele perioade
nu sunt altceva decat simple unitati care sa diferentieze intre perioda cand se
tine post si cea in care nu se posteste."
Ash-Shaukani marturiseste :
"Din moment ce nu exista nicio relatare autentica din care sa reiasa ca este
acceptata numai marturia a doi martori la finalul lunii, atunci este evident,
prin analogie, ca este suficient un singur martor, asa cum se intampla pentru
inceputul lunii. Mai mult decat atat, adorarea care se bazeaza pe o singura
marturie scoate in evidenta ca o asemenea dovada singulara este acceptata in
orice domeniu, cu exceptia cazului cand exista o norma specifica, cum este
situatia numarului de martori in domeniul [distribuirii] averii etc. Si, dupa
cate se pare, aceasta este opinia lui Abu Thaur."
Diferitele
locatii
Conform majoritatii
invatatilor, nu are nicio relevanta daca Luna Noua a fost zarita in diferite
locuri. Cu alte cuvinte, dupa ce ea a fost zarita oriunde in lume, din acel
moment toti musulmanii au obligatia sa posteasca, asa cum a spus Profetul :
"Postiti atunci cand o zariti si intrerupeti postul cand o zariti [din nou]." Acest hadis este un indemn general adresat
intregii lumi islamice, asa cum este si cel care spune ca "daca unul dintre voi
zareste Luna intrun loc [indiferent care este acesta], este ca si cum ea ar fi
fost vazuta pentru toti oamenii."
Respectand opiniile corecte
ale lui "ËIkrimah, al-Qasim ibn Muhammad, Salim si Ishaq, dintre hanefiti, si pe
cele alese dintre shaf'iyyti, fiecare "
In legatura cu acest hadis, at-Tirmidhi spune : "Este hassan sahih gharib. Savantii tin cont
de el. Fiecare zona are propriul sistem." In Fath al-"ËAlam Sharh Bulugh al-Maram, se stipuleaza : "[Opinia] cea
mai apropiata [de adevar] este ca atat fiecare regiune, cat si zonele care depind
de ea, isi urmeaza propriul sistem."
Observarea
Semilunii de catre o singura persoana
[2] Chiar daca al-Mundhiri si al-Haithami sustin ca
lantul de relatatori al acestui hadis este hasan,
fara doar si poate el este unul slab. Al-Albani a analizat detaliat acest hadis in Silsilat al-Ahadith adh-Dha'ifah, la numarul 84. Cel mai probabil
avem de-a face cu o declaratie a lui Ibn "ËAbbas. De fapt, in Kitab al-Kaba'ir, adh-Dhahabi a
retinut-o numai ca pe o declaratie a lui Ibn "ËAbbas si nu ca pe un hadis al Profetului (cf. Kitab al-Kaba'ir, Dar an-Nadwah wa
Jadim,
[3] Chiar daca acest hadis a fost inregistrat de at-Tirmidhi, Abu Dawud, an-Nasa'i, Ibn
Majah, Ibn Khuzaima si altii, el este unul slab, dupa cum sustine al-Albani in
al sau takhrij din Mishkat al-Masabih si asa cum o face si
"ËAbdul Qader al-Arnaut in al sau takrij din
Ami' al-Usul fi Ahadith ar-Resul. At-Tirmidhi
a spus : "Acest hadis al lui Abu
Huraira ne este cunoscut doar prin intermediul acestu lant de relatatori. L-am
auzit pe Muhammed [al-Bukhari] spunand ca numele lui Abu al-Matus' este Yazid ibn
al-Matus, iar eu nu stiu un alt hadis de
la el." In ciuda faptului ca al-Bukhari l-a inregistrat in Sahih-ul sau, l-a retinut in forma sa mu'allaq cu sighat
at-tamridh, ceea ce demonstreaza ca l-a considerat ca fiind slab. Pentru o
analiza completa asupra acestui hadis,
a se vedea Ibn Hajr, Fath al-Bari (Ministerul
Cercetarii Islamice, Dawah, Arabia Saudita), vol. 4, pag. 160.
Selectii din cartea Fiqh as-Sunnah
Articole asemanatoare
Noaptea al-Qadr
Postul in Ramadan - Obligatie si Binefaceri
Beneficii ale postului pentru sanatate