Islamul i-a interzis credinciosului musulman să
fie aspru cu fratele său musulman, să-l boicoteze pe el sau să se îndepărteze
de el. Celor care se ceartă li se cere ca în termen de trei zile să se calmeze
și să se împace, aducând liniștea între ei și ridicându-se deasupra orgoliilor,
mâniei și certurilor. Una dintre calitățile lăudate de Coran se referă la
faptul că musulmanii trebuie să fie "blânzi față
de dreptcredincioși" (Al-Ma'ida: 54).
Iar
Profetul - Allah să-l binecuvânteze și să-l
miluiască! - a zis: "Unui musulman nu-i este îngăduit să stea
despărțit de fratele său musulman mai mult de trei zile. Iar dacă s-au scurs
cele trei zile, are datoria să-l întâlnească pe el și să-l salute [cu expresia
"pace ție!"]. Dacă îi va răspunde la salut, vor fi părtași la
răsplată, iar dacă nu-i va răspunde, atunci va avea parte de păcat, iar cel
care a salutat nu va mai fi părtaș la despărțire!"[1]
Interdicția referitoare la ruperea legăturilor
este confirmată în mod deosebit când este vorba de rudele apropiate, căci
Islamul consideră obligatorie păstrarea legăturii cu rudele de sânge și
respectarea caracterului ei sacru. Allah Preaînaltul a grăit în această
privință:
"Fiți cu frică de Allah în numele căruia vă conjurați
[unii pe alții] și [fiți cu frică de ruperea] legăturilor de sânge, căci Allah
este Veghetor peste voi!" (An-Nisa': 1).
Trimisul
- Allah să-l binecuvânteze și să-l miluiască! - a înfățișat această legătură și
valoarea ei la Allah spunând: "Legătura de rudenie [rahm] este
agățată de Tron. Spune: Acela care păstrează legătura cu mine, păstrează și
Allah legătura cu el, iar acela care a rupt legătura cu mine a rupt și Allah
legătura cu el".[2]
Şi a mai spus Profetul Muhammed: "Acela care întrerupe nu va intra în Rai!"[3] Unii ulemai au interpretat că este vorba de cel care taie, adică întrerupe
legăturile de sânge, iar alții au interpretat că este vorba de cel care taie
drumul (adică de tâlharul care iese la drumul mare), ca și cum amândoi ar
fi puși pe aceeași treaptă.
Legătura de rudenie
obligatorie nu presupune ca rudele să răspundă la o legătură cu o legătură
similară, la o binefacere cu o binefacere similară, căci acestea sunt lucruri
firești. Obligația este de a rămâne legat de rudele de sânge, chiar dacă ele
l-au părăsit pe unul dintre ei. Profetul - Pacea asupra IH - a zis: "Cel care ține la legătură este nu acela care răspunde cu ceva egal, ci
cel care ține la legătură este acela care, dacă s-a întrerupt legătura sa de
sânge, el o reface și o păstrează".[4]
Nu este vorba de acea
despărțire și de ruperea legăturii din cauza părăsirii de către o rudă a căii
lui Allah sau mâniei datorate unei acțiuni împotriva Adevărului, căci cea mai
puternică dintre legăturile credinței este iubirea întru Allah și ura întru
Allah.
Profetul și companionii săi au
stat departe de cei trei care nu au luat parte la incursiunea de la Tabuk vreme
de cincizeci de zile, încât ei s-au aflat în mare încurcătură, neștiind ce să
mai facă. Nimeni nu a mai stat cu ei, nimeni nu le-a mai vorbit, nimeni nu i-a
mai salutat, până când Allah a revelat în Cartea Sa că ei au fost iertați.[5]
Profetul - Allah să-l
binecuvânteze și să-l miluiască! - a stat departe de unele dintre soțiile sale
vreme de patruzeci de zile.
Abd Allah bin Omar a stat
departe de unul din fiii săi până la moarte, din cauză că el nu s-a supus
poruncilor unui hadis pe care l-a menționat tatăl său, în care se relatează că
Trimisul - Allah să-l binecuvânteze și să-l miluiască! - le-a interzis
bărbaților să le împiedice pe femei să meargă la moschee.[6]
Dacă părăsirea și cearta țin
de lucrurile lumești, atunci această lume este mai puțin importantă pentru
Allah și pentru musulman decât să ducă la certuri și la ruperea relațiilor
între musulman și fratele său. Cum să fie altfel, de vreme ce urmarea vrajbei
îndelungate este privarea de iertarea lui Allah? într-un hadis autentic se
relatează: «Porțile Raiului se deschid în zilele de luni și de
joi și Allah Preaputernicul și Preaînaltul îl iartă pe orice rob care nu- I
face Lui semeni, afară de bărbatul care poartă vrajbă fratelui său. Şi El zice
îngerilor: "Amânați-i pe aceștia doi până ce ei se vor împăca! Amânați-i pe aceștia doi până ce ei se vor împăca! Amânați-i pe aceștia
doi până ce ei se vor împăca!"[7]
Este de ajuns pentru acela care are dreptate ca fratele său să vină la el
și să-i ceară iertare, pentru ca el să accepte scuzele lui și să pună capăt
vrajbei. Lui nu-i este îngăduit să-l refuze și să respingă scuzele lui.
Profetul - Allah să-l binecuvânteze și să-l miluiască! - a avertizat în
legătură cu această eventualitate, spunând că nu-i va da lui să bea din izvorul
Profetului în Ziua învierii.[8]
Articole asemanatoare
Mita pentru indepartarea nedreptatii
Darurile facute oficialilor
Mita este interzisa (haram)