Există multe dovezi conform cărora musulmanii din Spania şi Africa Occidentală au ajuns în Americi cu circa 5 secole înainte de Columb. De exemplu, este înregistrat faptul că, pe la jumătatea sec. X, pe timpul regatului califului Abdul-Rahman III, musulmanii de origine africană au navigat până in vestul continentului din portul spaniol din Delba (Palos) prin "oceanul întunecimii şi a ceții". S-au întors după o lungă absență cu numeroase prăzi şi impresiile unui tărâm "ciudat şi curios". Se cunoaşte deja că persoane de origine musulmană l-au acompaniat pe C. Columb şi exploratorii care au urmat după el către Lumea Nouă.
Cel puțin două documente arată prezența musulmanilor în America spaniolă înainte de 1550 d.H, asta în ciuda faptului că un decret promulgat în 1539 de către Carlos V, regele Spaniei, a interzis descendenților musulmanilor spanioli care au fost arşi public să emigreze în Indiile Occidentale. Decretul a fost ratificat in 1543 şi ulterior s-a publicat un ordin pentru expulzarea tuturor musulmanilor de pe teritoriile spaniole aflate la mare.
Printre dovezile referitoare la ajungerea musulmanilor in Americi se află:
a) documente istorice
Istoricul şi geograful musulmanAbul-Hassan Ali Ibn Al-Hussain Al-Masudi(871-957 d.H.) scrie in cartea saMuruj adh-dhahab wa maadin al jawhar(Prăzile de aur şi carierele de pietre prețioase) că, pe timpul regatului califului musulman al Spaniei Abdullah Ibn Mohammad (888-912), un navigator musulman, Khashkhash Ibn Said Ibn Aswad, din Cordoba, a traversat Atlanticul aflând un teritoriu necunoscut (ard majhoola) şi s-a întors înapoi cu un tezaur fabulos. Pe harta lumii a lui Al-Masudi există o porțiune largă în Oceanul Întunecimii şi a Ceții la care face referire ca fiind un teritoriu necunoscut.
Istoricul musulmanAbu Bakr Ibn Umar Al-Gutiyyaa relatat ca, pe timpul regatului califului musulman al Spaniei, Hisham II (976-1009), un alt navigator musulman, Ibn Farrukh, din Granada, a plecat din Cadiz în 999, traversând Atlanticul, până în Gando (Insula Marilor Canare), vizitându-l pe regele Guanariga, şi continuând până în vest unde a găsit şi a numit două insule, Capraria şi Pluitana. S-a întors în Spania în mai 999.
Cristofor Columba plecat din Palos (Delba), Spania, înspre Gomera (Insulele Canare). Gomera înseamnă în lb araba o mică bucată de lemn aprinsă. Acolo s-a îndrăgostit de Beatriz Bobadilla, fiica primului căpitan general al insulei (Bobadilla vine de la numele arab Abu Abdillah). Mai târziu, un alt Bobadilla (Francisco), in calitate de comisar real, l-a presat pe Columb şi l-a adus din Santo Domingo înapoi în Spania, în 1500. Familia Bobadilla era în relații bune cu dinastia Abbadid din Sevilla (1031-1091 d H). Pe 12 octombrie 1492, Columb a debarcat pe o mică insulă din Bahamas, numităGuanahanide către locuitorii nativi,şi renumităSan Salvadorde către Columb. Guana înseamnă "frați" (vine de la ikhwana - în arabă - frați), iar Hani este un nume arab. Deci numele original al insulei era "Frații Hani".
Fernando Columb,fiul lui Cristofor Columb, a scris despre negrii văzuți de către tatăl său în Honduras: "lumea care trăieşte mai la est de Pointe Cavinas, este aproape neagra la culoare". În acelaşi timp, în aceeaşi regiune trăia un trib de nativi musulmani, cunoscuți dreptalmamy.În limbile mandinga şi arabă, almamy era o extensie a cuvântuluial-imamsaual-imamu,liderul rugăciunii, sau în alte cazuri şeful comunității, şi/sau membru comunității musulmane Imami.
Leo Weiner,un cunoscut istoric şi lingvist american de la Universitatea Harvard, a scris în cartea sa "Africa şi descoperirea Americii" (1920) că Columb era informat despre prezența mandinga în Lumea Nouă şi că musulmanii din Africa Occidentală s-ar fi extins în întregul Caraibe, America Centrală, teritoriile Americii de Sud si de Nord, inclusiv Canada, unde au avut comerț, şi s-au casatorit cu indieni Iroquesas şi Algonquin.
b) Explorații geografice
Faimosul geograf şi cartograf musulmanAl-Sharif Al-Idrisi(1099-1166) a scris în cartea lui faimoasă Nuzhat al-mushtaq fi ikhtiraq al-afaq (Călătoria nostalgiei prin orizont) că un grup de marinari (din Nordul Africii) a navigat prin Marea Întunecimii şi a Ceții (Oc. Atlantic), de la Lisabona, în cele din urmă ajungând pe o insulă unde existau oameni si cultură. În cea de-a patra zi, un traducător le-a vorbit în limba arabă.
Cărțile cu referințe musulmane menționau o descriere bine documentată a unei călătorii de-a lungul Mării Întunecimii şi a Ceții făcută de către SheikhZayn Eddine Ali ben Fadhel al Mazandarani. Călătoria sa a început în Tarfaya (sudul Marocului), pe timpul regatului regelui Abu Yacoub Sidi Youssef VI (1286-1307) din dinastia Merini, până pe insula Verde din Marea Caraibilor în 1291. Datele călătoriei sale oceanice sunt menționate în referințele islamice, şi mulți învățați musulmani cunosc acest eveniment istoric.
Istoricul musulmanChihab Ad-Dine Abu-l-Abbas Ahmad ben Fadhl al-Umari(1300-1384) a descris în detaliu explorațiile geografice ale sultanilor din Mali, mai departe de Marea Întunecimii şi a Ceții, în faimoasa carte "Massaalik al-absaar fi mamaalik al-amsaar" (Rute ale locurilor de interes în provinciile regatelor).
Cristofor Columb şi primii exploratori spanioli şi portughezi erau capabili să călătorească de-a lungul Atlanticului (pe o distanță de 2400 km ) datorită informațiilor geografice şi de navigație ale musulmanilor. În particular, hărțile realizate de către comercianții musulmani, inclusiv Al-Masudi (871-957) şi cartea sa Akhbar az-zaman (Istoria lumii), bazată pe materialul reunit în Africa şi Asia. De fapt, Columb avea 2 căpitani de origine islamică pe timpul primei sale călătorii transatlantice: Martin Alonso Pinzon - căpitanul Pintei, şi fratele său, Vicente Yanez Pinzon el de la Nina. Aceştia erau bogați, experți care ajutau la organizarea expedițiilor lui Columb. Familia Pinzon era în relații bune cu Abuzayan Muhammad III (1362-1366), sultanul Marocului din dinastia Merini.
c) Inscripții islamice şi arabe
Antropologii au arătat că populația Mandinga, sub ordinul lui Mansa Musa, au explorat multe regiuni ale Americii de Nord de-a lungul Mississippi, si a altor sisteme fluviale. În Four Corners, Arizona, scrierile arată că aceştia chiar au adus în zonă elefanți din Africa.
Columb a recunoscut în documentele lui că, în ziua de 21 octombrie 1492, pe când barca sa naviga aproape de Gibara, pe coasta NV a Cubei, a văzut o moschee aproape de un munte celebru.În Cuba, Mexic, Texas şi Nevada s-au descoperit ruine ale unor moschei şi minarete şi inscripții şi versete coranice.
Pe timpul celei de-a doua călătorii ale sale, Columb a fost informat de către indienii din Haiti că persoane de rasă neagră fuseseră pe insulă înainte de venirea sa. Ca dovadă, ei s-au prezentat înaintea lui Columb cu lăncile acestor musulmani africani. Armele erau alcătuite dintr-un metal galben pe care indienii le numeauguanin, cuvânt care vine din Africa Occidentală semnificând "aliaj de aur". Destul de curioasă este şi relația cu cuvântul arabghinaacare înseamnă "bogăție". Columb a adus guanini înapoi în Spania, care au fost analizați. Metalul era 56 % aur, 18% platina şi 25% aramă, exact proporția metalului produs în Guinea.
În 1498, în cea de-a 4-a călătorie în Lumea Nouă, Columb a debarcat în Trinidad. Acolo a descoperit nativi ale căror batice semănau cu cele purtate în Guinea, prin culori, stil şi funcție. Le-a numit almayzars (cuvânt arăbesc pentrua acoperi) care erau materialele maurilor, importate din Africa Occidentală (Guinea) pentru Maroc, Spania şi Portugalia. Pe timpul acestei călătorii, Columb a remarcat că femeile erau acoperite şi a intrebat nativii de unde au învățat să se acopere aşa. Hernan Cortes, conquiztador spaniol, a descris îmbracămintea femeilor indiene ca fiind: "văluri largi", "de aşa factură încât seamănă cu hainele folosite de către femeile arabe în Granada". Inclusiv similaritatea hamacurilor copiilor cu cele folosite în Africa de Nord era ciudată.
Există 565 de nume de locuri (sate, oraşe, munți, lacuri, râuri) în SUA (484) şi Canada (81) care au rădăcini arabe sau islamice. Aceste locuri au fost inițial numite de către nativii din perioadele precolumbiene. Există nume ca: Mecca (720 locuitori, Indiana), tribul indian Makkah (Washington), Medina (2100 loc., Idaho) (110 loc), Hazen (5000 loc, Dakota de nord), din nou Medina (în Ohio, Tennessee, Texas, Ontario), Mahomet (Illinois), Mona (Utah), Arba (Ontario). Alte nume sunt: Anasazi, Apache, Arawak, Arikana, Chavin, Cherokee, Cree, Hohokam, Hupa, Hopi, Makkah, Mahigan, Mohawk, Nazca, Zulu, Zuni, etc.
Autor: webislam.com
Traducere: Kalimat
Articole asemanatoare
Imamul Malik ibn Anas
Imamul Abu Hanifa
Imamul As-Shafii