Urmatoarele lucruri ii sunt permise persoanei care
posteste :
(1) Turnarea de apa pe corp si scufundarea
in apa :
Abu Bakr ibn
'Abdurrahman a relatat de la mai multi companioni ca ei l-au vazut pe Mesagerul
lui Allah turnandu-si apa pe cap in timpul postului din cauza caldurii
accentuate sau extreme. (relatat de Ahmad, Malik si Abu Dawud, avand un lant de
relatatori sahih)
In cele doua Sahih,
al lui al-Bukhari si Muslim, se relateaza de la 'Aisha ca Profetul obisnuia sa
se trezeasca in dimineata zilei in care urma sa posteasca si sa se imbaieze
complet (ghusl). Daca in timpul imbaierii este inghitita putina apa fara
nicio intentie, postul ramane valid.
(2) Aplicarea la ochi a kohl ,
picaturilor sau a orice altceva :
Toate acestea sunt
permise, chiar daca unele dintre ele ajung pana in gat, deoarece ochii nu
conduc cu nimic catre stomac. Anas a relatat ca obisnuia sa-si dea cu kohl in
timp ce tinea post. Aceasta este opinia lui Shaf'iyyah. Ibn al-Mundhir a
retinut aceeasi opinie de la 'ata, al-Hassan, an-Nakha'i, al-Auza'i, Abu
Hanifah, Abu Thaur si Dawud. Ea este relatata de la urmatorii companioni : ibn
'Umar, Anas si ibn Abu 'Aufa. Conform lui at-Tirmidhi, pe acest subiect nu s-a
relatat nimic autentic de la Profet.
(3) Sarutul este permis celui care are
capacitatea de a se autocontrola :
S-a confirmat ca 'Aishah
a spus : "Profetului ii placea sa sarute si sa imbratiseze in timp ce tinea
post, pentru ca dintre voi toti era avea cel mai bun control asupra
dorintelor." 'Umar a spus : "Odata am fost foarte excitat si mi-am sarutat
[sotia] in timp ce tineam post. Am mers la Profet si m-am lamentat : 'Astazi am
facut ceva infiorator - mi-am sarutat sotia in timp ce tineam post.' Profetul
l-a intrebat : 'Ce parere ai despre clatitul cu apa in timpul postului ?' Eu
i-am raspuns : 'Nu este nimic rau in asta.' Profetul i-a replicat : 'Asadar,
despre ce vorbesti ?' "
Ibn al-Mundhir a spus :
" 'Umar, ibn 'Abbas, Abu Hurairah, 'Aishah, 'Ata, ash-Sha'bi, al-Hassan, Ahmad
si ishaq permit sarutul. Hanefitii si shaf'iyytii spun ca sarutul este neplacut
daca conduce la trezirea dorintelor. Iar daca nu o face, nu este ceva neplacut,
cu toate ca este bine sa fie evitat." In aceasta problema nu se face nicio
diferentiere intre un batran si un tanar. Intrebarea care se pune este daca
sarutul trezeste sau nu poftele. Daca da, atunci este neplacut. Daca nu, nu
este neplacut, desi este bine sa fie evitat. Nu are nicio importanta daca este
sarutat obrazul sau buzele si asa mai departe. Atinsul cu mana sau imbratisarea
urmeaza aceleasi reguli ca si sarutul.
(4) Orice tip de injectie :
Injectiile nu strica
postul indiferent daca au drept scop hranirea persoanei sau unul strict
medicinal. Nu are nicio relevanta daca injectia este una intravenoasa sau subcutanata
(sub piele). De asemenea, nu conteaza daca substanta injectata ajunge in stomac
sau nu, urmand o cale normala (asa cum face si hrana)
(5) Extractia sangelui cu scopul de a-i
imbunatati curgerea:
Profetului (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) i s-a extras sange in timp ce
postea. Cu toate acestea, daca acest procedeu conduce la inrautatirea starii
persoanei care posteste, el este neplacut. Thabit al-Bunani l-a intrebat pe
Anas : "Va displacea sa extrageti sange unei persoane care postea, in timpul
Profetului ?" El a raspuns : "Nu, cu exceptia cazului cand acest lucru conducea
la slabirea sa." (relatat de al-Bukhari si altii) Operatiei (disectiei) i se
aplica aceleasi reguli ca la extragerea sangelui.
(6) Clatirea gurii si a nasului :
In general acestea sunt
permise in timpul postului, insa e neplacaut sa se exagereze (ex., folosirea
unei mari cantitati de apa, introducerea apei adanc in gura sau nas). Laqit ibn
Sabra a relatat ca Profetul a spus : "Folositi apa din belsug cand va clatiti
nasul, mai putin insa cand tineti post." (relatat de an-Nasa'i, Abu Dawud,
at-Tirmidhi si ibn Majah; at-Tirmidhi l-a calificat hassan sahih)
Savantii nu agreeaza
folosirea picaturilor de nas (adica aplicarea medicinei prin intermediul
nasului) in timpul postului, fiind de opinie ca acest lucru strica postul.
Exista un hadis care le sustine punctul de vedere.
Ibn Qudamah a sintetizat
diferitele interpretari pe marginea acestui subiect : "Daca in timpul gargarei
sau a spalatului nasului cu scopul de curatire [de ex, pentru efectuarea
rugaciunii] apa aluneca in mod neintentionat pe gat si nu din motiv ca s-a
exagerat, nu este nicio problema. Aceasta opinie este conforma cu al-Auza'i,
Ishaq si una dintre declaratiile lui ash-Shaf'i, relatata de la ibn 'Abbas.
Malik si Abu Hanifah sustin ca postul se strica deoarece apa ajunge in stomac.
Daca a fost atent [si constient] ca tine post, postul sau este stricar,
deoarece este ca si cum ar fi baut in mod intentionat. Prima opinie este mai
puternica, pe motiv ca apa ajunge in stomac neexistand nicio intentie in acest
sens sau exagerare. Este ca si cum ti-ar intra o musca in gura si ar aluneca pe
gat. Aceasta diferentiaza problematica de una bazata pe intentie."
(7) Acele lucruri de care cineva nu se
poate proteja singur, cum este inghitirea salivei, a prafului de pe drum, a
fainei cernute si altele asemanatoare :
Ibn 'Abbas a legiferat
urmatoarele : "Nu e nicio problema daca se gusta din hrana sau altceva pe care
doresti sa o cumperi." Al-Hassan obisnuia sa mestece nuca pentru nepotelul sau,
in timp ce tinea post. De asemenea, Ibrahim a permis acest lucru. Este neplacut
sa consumam guma de mestecat care, spre deosebire de cea la moda in Occident si
care contine diverse arome si mirosuri, nu trebuie rupta bucatele. Printre cei
care sustin acest lucru sunt ash-Sha'bi, an-Nakha'i, hanefiyytii, shaf'iyytii
si hanbalitii. 'Aisha si 'Ata permit guma atat timp cat in stomac nu ajunge
nimic, fiind ca si cum i s-ar pune cuiva in gura niste pietricele pentru a
demonstra ca nu se rup in bucatele. Daca din guma se desprinde o bucatica si
aceasta ajunge in stomac, ea va anula postul.
Ibn Taimiyyah a spus :
"Mirosirea parfumului nu aduce niciun prejudiciu postului." Detaliind pe
marginea acestui subiect, a adaugat : "Asa cum este si situatia kohl-ului,
a injectiilor, a picaturilor picurate in uretra [cu rol de clisma, deci unul
medicinal] si a tratamentului administrat in cazul leziunii creierului si a
stomacului, ne aflam in fata unei dispute intre savanti. O parte sustin ca
nimic din toate acestea nu strica postul, alta parte - ca toate, mai putin kohl-ul
strica postul, in vreme ce alta parte - ca toate, cu exceptia picaturilor
strica postul sau ca picaturile si kohl-ul nu strica postul, in timp ce
toate celelalte fac acest lucru." Ibn Taimiyyah continua : "Este de preferat
prima opinie pe acest subiect. Cea mai clara concluzie este ca niciuna nu
strica postul. Postul este parte a religiei islamice. Atat cei care nu sunt
specialisti, cat si specialistii trebuie sa aibe cunostinte despre el. Daca
lucrurile anterioare i-au fost interzise de catre Allah si Mesagerul Sau celui
care tine post pe motiv ca ele distrug postul, atunci ar fi fost datoria
Mesagerului lui Allah sa faca lumina in acest caz. Daca ar fi facut,
companionii sai ar fi stiut despre aceste lucruri si ar fi transmis mai
departe, celorlalti musulmani. Din moment ce nimeni nu a relatat ceva nici de
la Profet, nici dintr-un hadis autentic sau slab, nici intro forma mursal sau musnad, atunci rezulta ca toate acestea nu anuleaza postul." Si
a mai comentat : "Daca regula este ca, in cazul in care oricine ar putea sa fie
afectat, in orice zi, atunci Profetul ar fi clarificat lucrurile in mod public.
Este bine-cunoscut ca kohl-ul era utilizat in mod curent, asa cum se
intampla si cu uleiurile, apa, tamaia si parfumul. Daca ele ar fi stricat
postul, Profetul s-ar fi referit la ele, asa cum a facut-o si cu altele. Din
moment ce nu a facut acest lucru, ele se incadreaza in categoria parfumurilor,
tamaii si vopselurilor. Tamaia intra pe nas, ajunge la cap si trupul se simte
revigorat. Vopselurile si uleiurile sunt absorbite de piele, iar pielea se
invioreaza. La fel stau lucrurile si cu parfumurile. Daca ele nu i-au fost
interzise [in mod clar] celui care posteste, ne demonstreaza ca utilizarea lor
este permisa, cum este si cazul kohl-ului. Musulmanii din vremea
Profetului erau [mereu] raniti, fie din motive de jihad, fie din altele,
stomacul si capul lor [fiind expuse] ranilor. Daca acestea le-ar fi afectat
postul, lucrurile le-ar fi fost lamurite [de catre Profet]. Dar cum nu au
existat interdictii in acest sens pentru cel care posteste, atunci postul nu se
anuleaza." Ibn Taimiyya continua : "Nimeni nu mananca kohl si nu are cum
sa patrunda in stomac, nici prin nas si nici prin gura. In mod asemanator,
clisma anala nu intra in categoria hranirii. Este adevarat, ea ajuta
organismului sa se usureze de cele existente in intestine, fara a ajunge in
stomac. Si orice act medical care are drept scop tratarea ranilor stomacului
sau pe cele ale capului nu se considera ca fiind similar mancarii. Allah spune
in Coran : "v-a fost
statornicit voua Postul [as-siyam],
asa cum le-a fost prescris si celor dinaintea voastra." Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie
asupra sa !) a spus : "Postul este o pavaza" si "Fiti cu bagare de seama ca
Satana alearga prin tot corpul asa cum curge sangele. Voi trebuie sa-i opriti
goana prin infometare si post." [1] Pentru
a-si cultiva frica de Allah persoana care posteste nu trebuie sa manance si sa
bea deoarece hrana si bautura incarca venele cu sangele in care circula Satana.
Ei se transforma, [asadar], in ceva usor pentru Satana prin mancare si bautura,
nu prin clisma, kohl sau medicina aplicata asupra penisului sau cu
scopul tratarii ranilor stomacului si ale creierului."
(8) Cel care posteste poate sa manance, sa
bea si sa intretina relatii sexuale pana dimineata [fajr] :
Daca cineva are in gura
mancare cand incepe fajr, trebuie sa o scuipe. Daca a intretinut relatii
sexuale [cu sotia sa] in acest timp, trebuie sa se opreasca imediat. Daca va
proceda astfel, postul sau va ramane valid. Daca va continua aceste activitati,
isi va strica postul. Al-Bukhari si Muslim au inregistrat de la 'Aishah ca
Profetul a spus : "Bilal face chemarea la rugaciune cand [afara] este inca
noapte; prin urmare, mancati si beti pana cand face chemarea la rugaciune ibn
Umm Maktum."
(9) Celui care tine post ii este permis
sa-l prinda dimineata in stare de impuritate majora [cineva nu este obligat sa
faca ghusl inainte de fajr] :
Hadisul 'Aishei asupra acestui
subiect a fost deja mentionat.
(10) Femeile aflate in perioada de
menstruatie sau care au sangerare postnatala:
Daca sangerarea femeii aflate in perioada de menstruatie sau a celei care se gaseste in starea postnatala se opreste in timpul noptii, ea poate sa intarzie ghusl pana dimineata si sa posteasca, insa inainte de rugaciunea de dimineata trebuie sa isi faca ghusl.
Urmatoarele lucruri ii sunt permise persoanei care
posteste :
(1) Turnarea de apa pe corp si scufundarea
in apa :
Abu Bakr ibn
'Abdurrahman a relatat de la mai multi companioni ca ei l-au vazut pe Mesagerul
lui Allah turnandu-si apa pe cap in timpul postului din cauza caldurii
accentuate sau extreme. (relatat de Ahmad, Malik si Abu Dawud, avand un lant de
relatatori sahih)
In cele doua Sahih,
al lui al-Bukhari si Muslim, se relateaza de la 'Aisha ca Profetul obisnuia sa
se trezeasca in dimineata zilei in care urma sa posteasca si sa se imbaieze
complet (ghusl). Daca in timpul imbaierii este inghitita putina apa fara
nicio intentie, postul ramane valid.
(2) Aplicarea la ochi a kohl ,
picaturilor sau a orice altceva :
Toate acestea sunt
permise, chiar daca unele dintre ele ajung pana in gat, deoarece ochii nu
conduc cu nimic catre stomac. Anas a relatat ca obisnuia sa-si dea cu kohl in
timp ce tinea post. Aceasta este opinia lui Shaf'iyyah. Ibn al-Mundhir a
retinut aceeasi opinie de la 'ata, al-Hassan, an-Nakha'i, al-Auza'i, Abu
Hanifah, Abu Thaur si Dawud. Ea este relatata de la urmatorii companioni : ibn
'Umar, Anas si ibn Abu 'Aufa. Conform lui at-Tirmidhi, pe acest subiect nu s-a
relatat nimic autentic de la Profet.
(3) Sarutul este permis celui care are
capacitatea de a se autocontrola :
S-a confirmat ca 'Aishah
a spus : "Profetului ii placea sa sarute si sa imbratiseze in timp ce tinea
post, pentru ca dintre voi toti era avea cel mai bun control asupra
dorintelor." 'Umar a spus : "Odata am fost foarte excitat si mi-am sarutat
[sotia] in timp ce tineam post. Am mers la Profet si m-am lamentat : 'Astazi am
facut ceva infiorator - mi-am sarutat sotia in timp ce tineam post.' Profetul
l-a intrebat : 'Ce parere ai despre clatitul cu apa in timpul postului ?' Eu
i-am raspuns : 'Nu este nimic rau in asta.' Profetul i-a replicat : 'Asadar,
despre ce vorbesti ?' "
Ibn al-Mundhir a spus :
" 'Umar, ibn 'Abbas, Abu Hurairah, 'Aishah, 'Ata, ash-Sha'bi, al-Hassan, Ahmad
si ishaq permit sarutul. Hanefitii si shaf'iyytii spun ca sarutul este neplacut
daca conduce la trezirea dorintelor. Iar daca nu o face, nu este ceva neplacut,
cu toate ca este bine sa fie evitat." In aceasta problema nu se face nicio
diferentiere intre un batran si un tanar. Intrebarea care se pune este daca
sarutul trezeste sau nu poftele. Daca da, atunci este neplacut. Daca nu, nu
este neplacut, desi este bine sa fie evitat. Nu are nicio importanta daca este
sarutat obrazul sau buzele si asa mai departe. Atinsul cu mana sau imbratisarea
urmeaza aceleasi reguli ca si sarutul.
(4) Orice tip de injectie :
Injectiile nu strica
postul indiferent daca au drept scop hranirea persoanei sau unul strict
medicinal. Nu are nicio relevanta daca injectia este una intravenoasa sau subcutanata
(sub piele). De asemenea, nu conteaza daca substanta injectata ajunge in stomac
sau nu, urmand o cale normala (asa cum face si hrana)
(5) Extractia sangelui cu scopul de a-i
imbunatati curgerea:
Profetului (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) i s-a extras sange in timp ce
postea. Cu toate acestea, daca acest procedeu conduce la inrautatirea starii
persoanei care posteste, el este neplacut. Thabit al-Bunani l-a intrebat pe
Anas : "Va displacea sa extrageti sange unei persoane care postea, in timpul
Profetului ?" El a raspuns : "Nu, cu exceptia cazului cand acest lucru conducea
la slabirea sa." (relatat de al-Bukhari si altii) Operatiei (disectiei) i se
aplica aceleasi reguli ca la extragerea sangelui.
(6) Clatirea gurii si a nasului :
In general acestea sunt
permise in timpul postului, insa e neplacaut sa se exagereze (ex., folosirea
unei mari cantitati de apa, introducerea apei adanc in gura sau nas). Laqit ibn
Sabra a relatat ca Profetul a spus : "Folositi apa din belsug cand va clatiti
nasul, mai putin insa cand tineti post." (relatat de an-Nasa'i, Abu Dawud,
at-Tirmidhi si ibn Majah; at-Tirmidhi l-a calificat hassan sahih)
Savantii nu agreeaza
folosirea picaturilor de nas (adica aplicarea medicinei prin intermediul
nasului) in timpul postului, fiind de opinie ca acest lucru strica postul.
Exista un hadis care le sustine punctul de vedere.
Ibn Qudamah a sintetizat
diferitele interpretari pe marginea acestui subiect : "Daca in timpul gargarei
sau a spalatului nasului cu scopul de curatire [de ex, pentru efectuarea
rugaciunii] apa aluneca in mod neintentionat pe gat si nu din motiv ca s-a
exagerat, nu este nicio problema. Aceasta opinie este conforma cu al-Auza'i,
Ishaq si una dintre declaratiile lui ash-Shaf'i, relatata de la ibn 'Abbas.
Malik si Abu Hanifah sustin ca postul se strica deoarece apa ajunge in stomac.
Daca a fost atent [si constient] ca tine post, postul sau este stricar,
deoarece este ca si cum ar fi baut in mod intentionat. Prima opinie este mai
puternica, pe motiv ca apa ajunge in stomac neexistand nicio intentie in acest
sens sau exagerare. Este ca si cum ti-ar intra o musca in gura si ar aluneca pe
gat. Aceasta diferentiaza problematica de una bazata pe intentie."
(7) Acele lucruri de care cineva nu se
poate proteja singur, cum este inghitirea salivei, a prafului de pe drum, a
fainei cernute si altele asemanatoare :
Ibn 'Abbas a legiferat
urmatoarele : "Nu e nicio problema daca se gusta din hrana sau altceva pe care
doresti sa o cumperi." Al-Hassan obisnuia sa mestece nuca pentru nepotelul sau,
in timp ce tinea post. De asemenea, Ibrahim a permis acest lucru. Este neplacut
sa consumam guma de mestecat care, spre deosebire de cea la moda in Occident si
care contine diverse arome si mirosuri, nu trebuie rupta bucatele. Printre cei
care sustin acest lucru sunt ash-Sha'bi, an-Nakha'i, hanefiyytii, shaf'iyytii
si hanbalitii. 'Aisha si 'Ata permit guma atat timp cat in stomac nu ajunge
nimic, fiind ca si cum i s-ar pune cuiva in gura niste pietricele pentru a
demonstra ca nu se rup in bucatele. Daca din guma se desprinde o bucatica si
aceasta ajunge in stomac, ea va anula postul.
Ibn Taimiyyah a spus :
"Mirosirea parfumului nu aduce niciun prejudiciu postului." Detaliind pe
marginea acestui subiect, a adaugat : "Asa cum este si situatia kohl-ului,
a injectiilor, a picaturilor picurate in uretra [cu rol de clisma, deci unul
medicinal] si a tratamentului administrat in cazul leziunii creierului si a
stomacului, ne aflam in fata unei dispute intre savanti. O parte sustin ca
nimic din toate acestea nu strica postul, alta parte - ca toate, mai putin kohl-ul
strica postul, in vreme ce alta parte - ca toate, cu exceptia picaturilor
strica postul sau ca picaturile si kohl-ul nu strica postul, in timp ce
toate celelalte fac acest lucru." Ibn Taimiyyah continua : "Este de preferat
prima opinie pe acest subiect. Cea mai clara concluzie este ca niciuna nu
strica postul. Postul este parte a religiei islamice. Atat cei care nu sunt
specialisti, cat si specialistii trebuie sa aibe cunostinte despre el. Daca
lucrurile anterioare i-au fost interzise de catre Allah si Mesagerul Sau celui
care tine post pe motiv ca ele distrug postul, atunci ar fi fost datoria
Mesagerului lui Allah sa faca lumina in acest caz. Daca ar fi facut,
companionii sai ar fi stiut despre aceste lucruri si ar fi transmis mai
departe, celorlalti musulmani. Din moment ce nimeni nu a relatat ceva nici de
la Profet, nici dintr-un hadis autentic sau slab, nici intro forma mursal sau musnad, atunci rezulta ca toate acestea nu anuleaza postul." Si
a mai comentat : "Daca regula este ca, in cazul in care oricine ar putea sa fie
afectat, in orice zi, atunci Profetul ar fi clarificat lucrurile in mod public.
Este bine-cunoscut ca kohl-ul era utilizat in mod curent, asa cum se
intampla si cu uleiurile, apa, tamaia si parfumul. Daca ele ar fi stricat
postul, Profetul s-ar fi referit la ele, asa cum a facut-o si cu altele. Din
moment ce nu a facut acest lucru, ele se incadreaza in categoria parfumurilor,
tamaii si vopselurilor. Tamaia intra pe nas, ajunge la cap si trupul se simte
revigorat. Vopselurile si uleiurile sunt absorbite de piele, iar pielea se
invioreaza. La fel stau lucrurile si cu parfumurile. Daca ele nu i-au fost
interzise [in mod clar] celui care posteste, ne demonstreaza ca utilizarea lor
este permisa, cum este si cazul kohl-ului. Musulmanii din vremea
Profetului erau [mereu] raniti, fie din motive de jihad, fie din altele,
stomacul si capul lor [fiind expuse] ranilor. Daca acestea le-ar fi afectat
postul, lucrurile le-ar fi fost lamurite [de catre Profet]. Dar cum nu au
existat interdictii in acest sens pentru cel care posteste, atunci postul nu se
anuleaza." Ibn Taimiyya continua : "Nimeni nu mananca kohl si nu are cum
sa patrunda in stomac, nici prin nas si nici prin gura. In mod asemanator,
clisma anala nu intra in categoria hranirii. Este adevarat, ea ajuta
organismului sa se usureze de cele existente in intestine, fara a ajunge in
stomac. Si orice act medical care are drept scop tratarea ranilor stomacului
sau pe cele ale capului nu se considera ca fiind similar mancarii. Allah spune
in Coran : "v-a fost
statornicit voua Postul [as-siyam],
asa cum le-a fost prescris si celor dinaintea voastra." Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie
asupra sa !) a spus : "Postul este o pavaza" si "Fiti cu bagare de seama ca
Satana alearga prin tot corpul asa cum curge sangele. Voi trebuie sa-i opriti
goana prin infometare si post." [1] Pentru
a-si cultiva frica de Allah persoana care posteste nu trebuie sa manance si sa
bea deoarece hrana si bautura incarca venele cu sangele in care circula Satana.
Ei se transforma, [asadar], in ceva usor pentru Satana prin mancare si bautura,
nu prin clisma, kohl sau medicina aplicata asupra penisului sau cu
scopul tratarii ranilor stomacului si ale creierului."
(8) Cel care posteste poate sa manance, sa
bea si sa intretina relatii sexuale pana dimineata [fajr] :
Daca cineva are in gura
mancare cand incepe fajr, trebuie sa o scuipe. Daca a intretinut relatii
sexuale [cu sotia sa] in acest timp, trebuie sa se opreasca imediat. Daca va
proceda astfel, postul sau va ramane valid. Daca va continua aceste activitati,
isi va strica postul. Al-Bukhari si Muslim au inregistrat de la 'Aishah ca
Profetul a spus : "Bilal face chemarea la rugaciune cand [afara] este inca
noapte; prin urmare, mancati si beti pana cand face chemarea la rugaciune ibn
Umm Maktum."
(9) Celui care tine post ii este permis
sa-l prinda dimineata in stare de impuritate majora [cineva nu este obligat sa
faca ghusl inainte de fajr] :
Hadisul 'Aishei asupra acestui
subiect a fost deja mentionat.
(10) Femeile aflate in perioada de
menstruatie sau care au sangerare postnatala:
Daca sangerarea femeii aflate in perioada de menstruatie sau a celei care se gaseste in starea postnatala se opreste in timpul noptii, ea poate sa intarzie ghusl pana dimineata si sa posteasca, insa inainte de rugaciunea de dimineata trebuie sa isi faca ghusl.
Articole asemanatoare
Noaptea al-Qadr
Postul in Ramadan - Obligatie si Binefaceri
Beneficii ale postului pentru sanatate