Ceea ce anuleaza postul se poate imparti in doua
categorii :
(a) ceea ce anuleaza postul si necesita recuperarea
ulterioara;
(b) ceea ce anuleaza postul, necesita recuperarea
ulterioara si o rascumparare.
In prima categorie se includ:
Mancatul si bautul in mod intentionat :
Daca cineva mananca din
cauza ca a uitat, a gresit sau a fost obligat sa o faca, nu trebuie sa
recupereze ziua respectiva mai tarziu si nici sa o rascumpere. Abu Hurairah a
relatat ca Profetul a spus : "Cel care uita ca tine post si mananca sau bea isi
completeaza postul ca si cum Allah l-a hranit si ia dat sa bea." (relatat de
"grup")
Comentand, at-Tirmighi a
spus : "Majoritatea invatatilor tin cont de acest hadis. Si aceasta este
opinia lui Sufyan ath-Thauri, ash-Shaf'i, Ahmad si Ishaq."
Abu Hanifah a relatat ca
Profetul a spus : "Acela care isi intrerupe postul in timpul lunii Ramadan din
cauza uitarii nu trebuie sa recupereze acea zi ulterior sau sa o rascumpere."
(relatat de ad-Daraqutni, al-Baihaqi si al-Hakim, care a spus ca este sahih,
conform criteriilor lui Muslim. Ibn Hajr a spus ca lantul sau de relatatori
este sahih).
Ibn 'Abbas a relatat ca
Profetul a spus : "Allah nu va trage pe nimeni la raspundere din aceasta
natiune pentru ceea ce a facut din eroare, uitare sau sub amenintare."
(inregistrat de Ibn Majah, at-Tabarani si al-Hakim)
Vomatul intentionat :
Daca cineva nu mai are
cale de ales si vomita neintentionat, nu trebuie sa-si recupereze acea zi
ulterior si nici sa o rascumpere. Abu Hurairah a relatat ca Profetul (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : "Acela care nu mai are
nicio solutie si vomita, nu trebuie sa-si recupereze ziua respectiva. Cel care vomita
intentionat, trebuie sa o recupereze." (relatat de Ahmad, Abu Dawud,
at-Tirmidhi, Ibn Majah, Ibn Hibban, ad-Daraqutni si al-Hakim. Cel din urma a
spus ca este sahih.)
Conform unui raport
credibil, al-Khattabi a spus : "Nu stiu sa existe vrei diferenta de opinie
intre savanti pe acest subiect. Daca cineva vomita fara intentie, nu este in
situatia de a recupera ziua respectiva, in vreme ce [persoana] care a facut-o
cu intentie are de recuperat."
Menstruatia si sangerarea postnatala :
Chiar daca un asemenea
tip de sangerare apare chiar inainte de apusul Soarelui, ziua de post este
stricata si trebuie recuperata. Asupra acestei chestiuni exista un consens
intre invatati.
Ejacularea spermei:
Ejacularea anuleaza
postul indiferent ca s-a produs din cauza sarutului sau a masturbarii, ziua
impunand recuperare. Daca ejacularea a avut loc din cauza privitului sau
ganditului la ceva, este ca si cum in timpul zilei ar exista un vis erotic [en.
"wet dream"], ceea ce nu strica postul, iar persoanei respective nerevenindu-i
nicio obligatie. In mod asemanator, eliminarea lichidului seminal nu aduce
niciun prejudiciu postului, de niciun
fel.
Consumarea a ceva care nu este hranitor,
cum ar fi sarea :
Cel care foloseste
foarte mult sarea pentru alte motive in afara de cele legate de mancare, in
cazul in care [sarea] ajunge in stomac, conform majoritatii invatatilor, postul
este anulat.
Daca cineva intentioneaza, in timpul
postului, sa si-l intrerupa, postul sau se anuleaza chiar daca nu a ajuns sa
manance ceva :
Aceasta este din cauza
ca intentia este unul dintre stalpii postului, iar daca cineva isi schimba
intentia, isi anuleaza postul.
Daca cineva mananca, bea sau intretine
relatii sexuale crezand fie ca Soarele a apus, fie ca nu a rasarit :
In aceste situatii, conform
majoritatii invatatilor si celor patru imami, persoana trebuie sa
recupereze ziua respectiva. Cu toate acestea, exista mai multe opinii in
legatura cu subiectul. Ishaq, Dawud, Ibn Hazm, 'Ata, 'Urwah, al-Hassan al-Basri
si Mujahid sustin ca postul respectiv este valabil si ca nu trebuie recuperata
mai tarziu acea zi.Ei isi fundamenteaza opinia pe faptul ca allah spune in
Coran : "Si nu este niciun pacat pentru voi daca ati gresit fara intentie, ci
numai ceea ce intentioneaza inima [aceasta va fi pacat pentru voi]."
Mesagerul lui Allah
(Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : "Allah nu va
trage la raspundere pe nimeni din aceasta natiune pentru ceea ce s-a facut din
greseala ..."
'Abdurrazaq a relatat de
la Mamar de la al-Amash ca Zaid ibn Wahb a spus : "In timpul lui 'Umar ibn
al-Khattab oamenii isi intrerupeau postul. Am vazut cum din casa Hafesi a fost
adus un vas mare si oamenii au baut din el. Dupa aceasta Soarele s-a ivit din
spatele norilor si i-a nenorocit pe oameni. Ei au spus : 'Trebuie sa recuperam
aceasta zi.' 'Umar i-a intrebat : 'De ce ? Jur pe Allah ca nu am pacatuit cu
nimic.' "
Al-Bukhari a inregistrat
ca Asma' bint Abu Bakr a spus : "In timpul Profetului ne-am intrerup postul lunii
Ramadan cand era innorat si apoi a reaparut Soarele."
Referindu-se la acest
subiect, Ibn Taimiyyah a spus : "El implica doua lucruri : (1) ca nu este
preferabil pentru cineva sa-si amane intreruperea postului pana in momentul in
care este absolut sigur ca Soarele a apus ... si (2) nu este necesara
recuperarea acelei zile. Daca Profetul le-ar fi poruncit sa o recupereze,
aceasta practica ar fi devenit stiinta comuna. Iar faptul ca s-a relatat ca ei
si-au intrerupt postul [si nu s-a spus nimic despre recuperarea acestei zile]
subliniaza ca nu li s-a poruncit sa o recupereze."
Conform majoritatii
invatatilor, singurul lucru care solicita atat recuperarea zilei, cat si
rascumpararea sa consta in intretinerea relatiilor sexuale in timpul
Ramadanului.
Abu Hurairah a relatat
ca un barbat a mers la Mesagerul lui Allah si i s-a plans : "Mesager al lui
Allah, sunt terminat !" Profetul l-a intrebat : "Ce ti s-a intamplat ?" Si
barbatul i-a raspuns : "Am intretinut relatii sexuale cu sotia mea intro zi a
Ramadanului." Profetul l-a chestionat : "Esti capabil sa eliberezi un sclav ?"
Si i s-a raspuns : "Nu" Profetul l-a mai intrebat : "Ai posibilitatea sa
postesti doua luni consecutive ?" Si i s-a raspuns : "Nu" Atunci, Profetul l-a
indemnat : "Ia loc" I s-a adus un cos plin de curmale si i-a spus barbatului :
"Da-le pe acestea drept milostenie" Barbatul a intrebat : "Cuiva care este mai
sarac decat noi ? In tot orasul nu exista cineva mai sarac decat suntem noi !"
Profetul a ras pana cand molarul i-a fost zarit si i-a spus : "Ia-le si da de
mancare familiei tale." (relatat de "grup") [1]
Majoritatea invatatilor
sustin ca atat barbatii, cat si femeile trebuie sa rascumpere daca au
intretinut in mod intentionat relatii sexuale intro zi din luna Ramadan [2] pe care ei intentionasera sa o petreaca in post. Daca au intretinut relatii
sexuale din cauza ca au uitat sau ca au fost constransi sau daca nu
intentionasera sa posteasca, atunci nu este obligatorie rascumpararea pentru
niciunul dintre ei. Daca femeia a fost obligata de barbat sa intretina relatii
sexuale, atunci rascumpararea cade numai in sarcina barbatului.
Conform lui ash-Shaf'i,
rascumpararea nu-i este imputabila femeii in niciun caz, indiferent daca ea a
dorit sau a fost obligata, tot ceea ce ea trebuie sa faca fiind sa recupereze
ziua respectiva. An-Nawawi a spus : "In general, cea mai buna opinie este ca
rascumpararea este obligatorie doar pentru barbat, nu si pentru femeie. In
aceasta chestiune ei nu ii revine nicio obligatie din moment ce discutam de
[plata de] bani [pentru ceva legat de] intretinerea relatiilor sexuale,
obligatia fiind numai a barbatului. [Este un caz similar] cu [plata] mostenirii."
Abu Dawud a spus :
"Ahmad a fost intrebat despre cineva care a intretinut relatii sexuale in luna
Ramadan : 'Femeia are obligatia de a rascumpara ?' El a raspuns : 'Nu am auzit
ceva despre acest lucru.' " In al-Mughni s-a afirmat : "Aceasta se
refera la faptul ca Profetul a poruncit barbatului care a intretinut relatii
sexuale sa elibereze un sclav. El nu i-a poruncit femeii sa faca ceva, desi el
stia in mod limpede ca i-a fost partenera in timpul actului sexual."
Conform majoritatii
invatatilor, metodele de rascumparare trebuie sa fie alese in ordinea din hadis. Prima porunca a fost eliberarea unui sclav. Daca acest lucru nu este posibil,
persoana trebuie sa posteasca doua luni consecutive. Daca aceasta nu este
posibil, persoana trebuie sa dea de mancare la 60 de oameni o masa medie din
gospodaria sa. Persoana care rascumpara nu poate sa sara de la o metoda la alta
decat daca nu poate sa o indeplineasca pe cea anterioara. Conform malikitilor
si unei relatari de la Ahmad, persoana este libera sa aleaga oricare dintre
cele trei metode si aceasta va fi suficient pentru el.
Aceasta ultima opinie
are la baza o relatare de la Malik si Ibn Juraij, sub autoritatea lui Humaid
ibn 'Abdurrahman, care spune ca Abu Hurairah a relatat ca un barbat si-a
stricat postul in luna Ramadan si, drept rascumparare, Profetul i-a poruncit sa
sa elibereze un sclav sau sa posteasca consecutiv doua luni sau sa hraneasca 60
de sarmani. (relatat de Muslim)
In hadisul precedent,
cuvantul "sau" implica alegere, dar conform unora, motivul rascumpararii a fost
diferit si din acest motiv persoana a putut alege, cum este si situatia in
cazul in care nu este respectat un legamant. Ash-Shaukani a spus : "Din
diferitele relatari rezulta clar ca rascumpararea trebuie facuta fie in ordine,
fie la alegerea persoanei. Cei care sustin ca trebuie pastrata ordinea sunt mai
multi la numar. Al-Muhallab si al-Qurtubi au combinat relatarile si au spus ca fapta
[cuiva care si-a stricat postul] apare de mai multe ori."
Al-Hafidh difera, insa :
"Nu este corect. A avut loc numai o fapta si toate partile sunt unite. Asadar,
esenta este ca nu am asistat la mai multe fapte. Unii combina relatarile si le
spun celorlalti ca este preferata ordinea, dar acea persoana poate sa aleaga.
Altii sustin contrariul."
Acela care intretine
relatii sexuale (cu sotia sa) intro zi din Ramadan si, inainte de a o
rascumpara, mai are si intro alta zi din luna, va trebui sa rascumpere o singura
data, conform unei relatari de la Ahmad si hanefiti. Aceasta se datoreaza
faptului ca exista o pedeapsa pentru actiunile care se repeta, iar daca
rascumpararea sau pedeapsa nu sunt finalizate, toate actiunile sunt considerate
ca formand un singur corp. Conform lui Malik, ash-Shaf'i si Ahmad, persoana
trebuie sa rascumpere de doua ori, atat timp cat fiecare zi din Ramadan
inseamna un act diferit de adorare. Daca rascumpararea este obligatorie din
cauza ca persoana si-a stricat postul, actiunile separate nu sunt considerate
impreuna.
Toti savantii sunt de acord ca daca respectiva persoana a intretinut relatii sexuale in mod intentionat intro zi din luna Ramadan si si-a rascumparat fapta, dupa care intro alta zi a lunii din nou intretine relatii sexuale, atunci are obligatia de a rascumpara din nou. In mod similar, ei sunt de acord ca daca cineva intretine relatii sexuale de doua ori intro singura zi, inainte de a-si rascumpara prima fapta, acea persoana are obligatia de a rascumpara o singura data. Daca a rascumparat prima fapta, nu mai este nevoie sa o rascumpere si pe a doua, asa cum sustin majoritatea invatatilor. Ahmad a spus ca intro asemenea situatie, respectivul trebuie sa rascumpere de doua ori.
[1] Acest hadis este folosit drept dovada de
catre cei care spun ca nu trebuie sa se rascumpere ceva daca aceasta inseamna o
mare greutate pentru cineva. Aceasta este opinia lui ash-Shaf'i. Hanbalitii si
unii dintre malikiti ii subscriu. Majoritatea invatatilor, insa, sustin ca
rascumpararea trebuie facuta chiar daca ii provoaca greutate persoanei
respective. (nota lui Sabiq)
Articole asemanatoare
Noaptea al-Qadr
Postul in Ramadan - Obligatie si Binefaceri
Beneficii ale postului pentru sanatate