Definitia sa : I'tikaf inseamna a (se) tine de ceva, fie
bun sau rau, si a nu mai tine cont de nimic altceva. Allah Preainaltul spune in
Coran : "Ce sunt aceste chipuri la care voi va inchinati [akifun] ?" (al-"ËAnbiya'
: 52) - ceea ce inseamna ca ei s-au dedicat adorarii. In cazul nostru
aceasta reflecta izolarea si ramanerea in moschee cu intentia de a te apropia
si mai mult de Allah Preainaltul.
Legimitatea sa : Toti savantii sunt de
acord in ceea ce priveste legitimitatea sa. Profetul se izola timp de 10
zile in fiecare Ramadan. In anul
mortii sale a petrecut in izolare 20 de zile. Aceasta este relatat de
al-Bukhari, Abu Dawud si ibn-Majah. Companionii Profetului si sotiile se izolau impreuna cu el si au continuat si dupa moartea sa. Chiar daca este o
activitate facuta pentru apropierea de Allah Preainaltul, nu exista nicio
relatare autentica referitoare la virtutiile sale. Abu Dawud a declarat : "L-am
intrebat pe Ahmad, "ËAi stiinta de ceva legat de virtutiile izolarii ?' El mi-a
raspuns : "ËNimic, cu exceptia catorva [relatari] slabe.' "
Tipurile diferite de izolare : Exista doua categorii
de izolare : optionala (sunnah) si obligatorie. Izolarea sunnah este aceea pe care
musulmanul o face dorind sa se apropie de Allah Preainaltul, urmand calea
Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !), in mod
particular in ceea ce priveste ultimele zece zile din Ramadan. Izolarea
obligatorie este cea pe care o persoana si-o impune. Ea se poate face ca urmare
a unui legamant, de exemplu : "Pentru Allah, ma voi izola" sau : "Daca Allah ma
va vindeca, ma voi izola", in cel din urma caz fiind ceva conditionat. In Sahihul
lui al-Bukhari s-a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa
fie asupra sa !) a spus : "Acela care face un legamant de a-I da ascultare Lui
Allah, trebuie sa I se supuna." "ËUmar a spus : "Mesager al lui Allah, am promis
ca ma voi izola o noapte in moschee la Mekka." Profetul (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) i-a raspuns : "Indeplineste-ti
promisiunea."
Durata izolarii : Izolarea obligatorie trebuie sa fie dureze atat cat s-a precizat in
legamant. Daca o persoana a promis sa se izoleze pentru o zi sau mai mult,
atunci trebuie sa o faca atat cat a promis.
Izolarea
optionala (preferabila) nu are o anumita limita de timp. Ea se poate efectua
stand in moschee cu intentia de izolare pentru o perioada mai lunga sau scurta
de timp. Rasplata va fi conforma duratei de sedere in moschee. Daca se
paraseste moscheea si apoi se revine, respectiva persoana trebuie sa-si
reinnoiasca intentia de izolare. Ya'la ibn Umayyah a spus : "M-am izolat in
moschee pentru un timp." "ËAta i-a raspuns : "Cat timp te-ai izolat acolo
inseamna i'tikaf . Daca stai in moschee cu speranta de [a obtine ceva]
benefic, inseamna i'tikaf. Altfel, nu." Acela care efectueaza izolarea
optionala, poate sa o intrerupa oricand. Chiar daca aceasta se petrece inainte
de sfarsitul perioadei pentru care a intentionat. "ËAishah a relatat ca daca
Profetul intentiona sa se izoleze, isi facea rugaciunea de dimineata si incepea
izolarea. Odata a dorit sa se izoleze in ultimele zece zile din Ramadan si a
ordonat sa i se ridice cortul sau. "ËAishah a mai spus : "Cand l-am vazut, am
dispus ca si cortul meu sa fie ridicat, fiind urmata de unele din sotiile
Profetului. Dupa ce [Profetul] si-a terminat rugaciunea de dimineata si a zarit
toate aceste corturi, a intrebat : "ËCe inseamna aceasta ?' Ele au raspuns :
"ËNoi cautam supunere [fata de Allah si Mesagerul Sau].' A ordonat ca atat cortul
sau, cat si cele ale sotiilor sale sa fie desfacute, amanandu-si izolarea pentru
primele zece zile [din luna Shawwal]." Faptul ca Mesagerul lui Allah a ordonat
coborarea corturilor sotiilor sale si le-a cerut sa iasa din izolare dupa ce
ele si-au manifestat intentia arata ca ele au facut aceasta dupa ce au
inceput-o. De asemenea, relaterea ne mai invata ca barbatul poate sa-si
opreasca sotia de la izolare, daca ea nu a obtinut permisiunea sa. In ceea ce
priveste acordarea, in prima faza, urmata de retragerea permisiunii de izolare
a sotiei exista mai multe opinii. Conform lui ash-Shaf'i, Ahmad si Dawud, sotul
poate sa procedeze astfel, caz in care sotia trebuie sa iasa din izolare.
Conditiile izolarii : Acela care se izoleaza
poate fie un musulman adult, un copil cu discernamant curat din punct de vedere
al organelor sexuale sau un adolescent fara menstruatie sau sangerare in
legatura cu nasterea. Izolarea nu este
primita de la un necredincios, de la un copil lipsit de judecata, de la o
persoana necuratata sub aspect sexual, de la o femeie aflata la menstruatie sau
care sangereaza dupa nastere.
Bazele izolarii
: Izolarea se considera indeplinita daca o persoana ramane in
moschee cu intentia de a se apropia de Allah Preainaltul. Daca aceasta persoana
nu sta in moschee sau daca nu isi manifesta intentia de a se face placut lui
Allah Preainaltul, nu putem discuta de izolare. Obligativitatea existentei
intentiei este sustinuta de cuvintele lui Allah Preainaltul : "Lor nu li s-a
cerut altceva decat sa-l adore pe Allah si sa-I pastreze religia curata."
Profetul a spus : "Fiecare fapta este conforma intentiei [din spatele ei] si
cineva are parte de ceea ce a intentionat [sa faca]."
Cu
siguranta, izolarea trebuie sa se faca in moschee, asa cum a spus Allah Preainaltul
: -¦ si nu va impreunati cu ele, in timp ce stati retrasi in moschei !" (al-Babarah
: 187) Acest verset ne arata ca daca ar fi fost indicat ca izolarea sa se
faca altundeva, atunci de ce Allah Preainaltul interzice in mod exclusiv
impreunarea cu sotia in timpul acesteia ? Raspunsul este ca, din moment ce
acest gen de comportament anuleaza izolarea, inseamna ca ea trebuie sa se faca
in moschee.
Opiniile juristilor referitoare la moscheile in care se
efectueaza izolarea : Intre
juristi exista mai multe opinii in ceea ce priveste care sunt moscheile
indicate pentru izolare. Conform lui Abu Hanifah, Ahmad, Ishaq si Abu Thaur,
izolarea este valida in orice moschee in care se efectueaza cele cinci
rugaciuni zilnice si unde exista un grup [de oameni]. Aceasta are la baza
vorbele Profetului : "Orice moschee care are un muezin [n.t., persoana care
cheama la rugaciune] si un imam este buna pentru izolare." Aceasta relatare ii
apartine lui ad-Daraqutni, insa ea este de tip mursal si slaba, neputand
sa fie folosita ca baza de discutie.
Malik,
ash-Shaf'i si Dawud spun ca este acceptata in orice moschee, neexistand nicio
dovada prin care sa se prefere un anumit tip particular de moschee. Scoala
shaf'iyyta subliniaza ca este mai bine sa se izoleze intro moschee cu oameni
deoarece asa a procedat si Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie
asupra sa !) si datorita numarului mai mare al celor care efectueaza
rugaciunea. Daca izolarea include si rugaciunea de vineri, cel care s-a izolat
trebuie sa o faca intro moschee unde se gasesc oameni pentru a nu lipsi.
Persoana
care s-a izolat poate sa cheme la rugaciune chiar daca locul de unde se cheama
se afla situat la
Majoritatea
savantilor sustin ca nu este just pentru o femeie ca ea sa se izoleze in "moscheea"
din casa sa (aici este vorba despre locul special din gospodaria sa unde ea se
roaga) si aceasta pentru caacest tip de "moschee" nu este o moschee
propriu-zisa, existand posibilitatea ca ea sa fie vanduta. Si asupra acestei opinii
nu exista divergente. Sotiile Profetului intotdeauna s-au izolat in moscheea
Profetului.
Inceputul si sfarsitul izolarii : Deja am mentionat ca izolarea optionala nu are o
perioada anume. Oricand cineva intra in moschee si isi marturiseste intentia de
a se apropia de Allah Preainaltul prin sederea sa acolo, acea persoana se afla
in starea de izolare pana cand pleaca. Daca ea intentioneaza sa se izoleze in
ultimele zece zile din luna Ramadan, trebuie sa faca acest lucru inainte ca
Soarele sa apuna. Al-Bukhari a relatat de la Abu Sa'id ca Profetul (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus, "Acela care se izoleaza
impreuna cu mine sa o faca in ultimele zece [nopti]." Ultimele zece se refera
la ultimele zece nopti care incep cu noaptea de 20 sau 21.
Referitor
la afirmatia ca atunci cand Profetul dorea sa se izoleze obisnuia sa isi faca
rugaciunea de dimineata, dupa care mergea la locul de izolare, aceasta inseamna
ca el obisnuia sa mearga la locul pe care si l-a pregatit pentru izolare, dar
timpul cand el intra efectiv in moschee pentru i'tikaf era la inceputul
noptii.
Conform
lui Abu Hanifah si ash-Shaf'i, cine se izoleaza in ultimele zece zile din
Ramadan trebuie sa paraseasca moscheea in ultima zi a lunii, dupa apusul
Soarelui. Malik si Ahmad sustin ca se accepta plecare dupa apus, insa ei
prefera ca persoana sa ramana in moschee pana la rugaciunea de sarbatoare ("Ëid).
Al-"ËAthram
a inregistrat de la Abu Ayyub ca Abu Qulabah obisnuia sa ramana in moschee in
noaptea de dinaintea rugaciunii de sarbatoare, dupa care participa la ea. In
timpul izolarii sale, el nu avea niciun un covoras de rugaciune pe care sa se
aseze. El se aseza ca oricine altcineva. Abu Ayyub a spus : "Am mers la el in
ziua de sarbatoare si pe genunchii sai statea Juwairiyah Muzinah. Am crezut ca
este una din fiicele sale, insa era una dintre sclavele pe care le eliberase,
in acest fel el pregatindu-se pentru rugaciunea de sarbatoare." Ibrahim a spus
: "Oamenii preferau ca acela care s-a izolat in timpul ultimelor zece zile ale
Ramadanului sa ramana in moschee in noaptea de sarbatoare, dupa care sa ia
parte la rugaciunea speciala.
Daca
o persoana a facut un legamant sa se izoleze pentru un anumit numar de zile sau
daca doreste sa faca acest lucru neconditionat, trebuie sa-si inceapa izolarea
inaintea rasaritului si sa o termine cand toata lumina Soarelui s-a sfarsit,
indiferent ca acest lucru se petrece in Ramadan sau in alta perioada a anului.
Daca a jurat sa se izoleze o noapte sau un anumit numar de nopti sau daca doreste
sa faca aceste lucruri din dorinta proprie, atunci trebuie sa se izoleze
inainte ca Soarele sa apuna de tot si poate sa iasa din izolare cand sunt semne
certe ca a inceput rasaritul. Ibn Hazm a spus : "Noaptea incepe cand Soarele
apune si se termina cand acesta rasare. Ziua incepe cu rasaritul si se termina
cu apusul. Aceasta nu este o conditionare impusa cuiva daca acea persoana nu
doreste sau nu intentioneaza sa o indeplineasca. Daca, cineva a facut legamant
sau doreste sa se izoleze optional pentru o luna, atunci trebuie sa inceapa din
prima noapte a lunii. Astfel, se impune sa intre in moschee inainte ca Soarele
sa apuna complet si sa o paraseasca dupa ce acesta a apus, de asemenea, complet
la sfarsitul lunii, indiferent ca vorbim de Ramadan sau de alta luna."
Ce este bine sa faca si sa nu faca
persoana care se izoleaza : Este preferabil pentru cel care se izoleaza sa efectueze
de la sine multe acte de adorare si sa stea angajat in rugaciuni, recitarea
Coranului, slavirea lui Allah Preainaltul, preamarirea Unicitatii si Maretiei
Sale, cererea iertarii, trimiterea de saluturi Profetului (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) si in implorarea lui Allah - toate
acestea fiind lucruri care apropie de Allah Preainaltul. Intre aceste activitati se include si studierea si
citirea cartilor de tafsir si hadis, carti despre vietile
profetilor (Pacea lui Allah sa fie asupra lor !), de jurisprudenta (fiqh)
etc. De asemenea, este preferabil sa se ridice un mic cort in curtea interioara
a moscheii, asa cum a facut Profetul.
Este
neplacut pentru cineva sa se angajeze in lucruri care nu-l privesc. At-Tirmidhi
si Ibn Majah au inregistrat sub autoritatea lui Abu Basrah ca Profetul a spus :
"Evitarea lucrurilor care nu-l privesc face parte din bunul obicei islamic al
unui barbat." In orice caz, este nepotrivit pentru cineva sa creada ca se poate
apropia de Allah Preainaltul fara sa vorbeasca. Al-Bukhari, Abu Dawud si Ibn
Majah au inregistrat de la Ibn "ËAbbas ca, in timp ce Profetul era angajat intro
discutie, a zarit un om in picioare si s-a interesat despre el. Oamenii l-au
informat : "El este Abu
Postul in timpul izolarii : Este bine pentru o persoana
care s-a izolat sa posteasca, insa nu este obligat sa faca acest lucru. Al-Bukhari a inregistrat de la Ibn "ËUmar ca "ËUmar a
spus : "Mesager al lui Allah, in zilele ignorantei am jurat sa ma izolez o
noapte in moscheea din Mekka." Profetul i-a raspuns : "Tine-ti
legamantul."Acest indemn al Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa
fie asupra sa !) ne arata ca postul nu este o conditie a izolarii; altminteri
izolarea din timpul noptii nu ar mai fi valida. Sa'id ibn Mansur a inregistrat
ca Abu Sahl a spus : "Una dintre sotiile mele era in pragul izolarii, iar eu
l-am intrebat pe "ËUmar ibn "ËAbdulaziz despre acest lucru. El mi-a raspuns : "ËEa
trebuie sa nu posteasca, decat daca si-a stabilit sa faca acest lucru.'
Az-Zuhri a spus : "ËNu exista izolare fara post.' "ËUmar l-a intrebat : "ËAceasta
este de la Profet ?' Az-Zuhri a raspuns, "ËNu.' "ËUmar l-a intrebat [din nou],
"Ë[Atunci este de la] "ËUmar [ibn al-Khattab] ?' Az-Zuhri a raspuns, "ËNu.' "ËUmar
a continuat : "ËSa-mi imaginez ca este de la "ËUthman ?' Az-Zuhri a raspuns,
"ËNu.' Eu [Abu Sahl] am plecat si i-am intalnit pe "ËAta si Tawus, intrebandu-i
in legatura cu acest lucru. Tawus a spus : "ËO persoana nu va avea motive sa
posteasca decat daca si-a impus acest lucru.' "
Al-Khattabi
admite [diferentele privind acest subiect] : "Exista mai multe opinii intre
oameni in ceea ce priveste aceasta problema."
Al-Hassan
al-Basri subliniaza : "Este suficient pentru cineva sa se izoleze fara sa si
posteasca. Aceasta este si opinia lui ash-Shaf'i."
"ËAli
si Ibn Mas'ud sustin : "Daca se doreste sa se tina post, se poate face acest
lucru, iar cine nu doreste, nu posteste."
Al-Auza'i
si Malik afirma : "Nu exista izolare fara post, iar aceasta este concluzia celor
iscusiti in [sinteza] opiniilor [en. "people of opinion"]. Aceasta s-a relatat
de la Ibn "ËUmar, Ibn "ËAbbas si "ËAishah, fiind opinia lui Sa'id ibn al-Musayyeb,
"ËUrwah ibn az-Zubair si az-Zuhri."
ACTIVITATI
PERMISE CELUI CARE SE IZOLEAZA (MU'TAKIF)
(1) poate sa paraseasca locul izolarii pentru a-si lua ramas bun de la
sotie. Safiyyah a relatat :
"Profetul se afla in starea de izolare, iar eu am mers sa-l vizitez in timpul
noptii. Am vorbit cu el si m-am pregatit de plecare. S-a ridicat impreuna cu
mine si m-a insotit pana acasa. (Locuinta sa era in casa lui Usamah ibn Zaid.
Doi barbati din tribul ansari au fost depasiti de catre ei si cand l-au vazut
pe Profet au marit pasul). Profetul le-a spus : "ËAveti grija de ea, caci este
Safiyyah bint Haya.' Ei au exclamat : "ËSlava lui Allah, Mesager al lui Allah
[nu avem nicio indoiala in ceea ce te priveste].' Profetul (Pacea si
binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) le-a raspuns : "ËSatana se
strecoara in om precum sangele. Ma tem ca nu cumva sa va fi lasat vreo urma de
indoiala in inima.' " (relatat de al-Bukhari, Muslim si Abu Dawud)
(2) sa-si aranjez parul [sau barba], sa se tunda, sa-si taie unghiile,
sa-si curete trupul, sa poarte haine frumoase sau sa se parfumeze - toate
acestea sunt permise. "ËAishah
a relatat : "Profetul se izolase, cand si-a scos capul afara, prin deschizatura
camerei mele, iar eu i-am spalat [sau aranjat, intro alta relatare] parul. In
acel moment ma gaseam in perioada de menstruatie." (relatat de al-Bukhari,
Muslim si Abu Dawud)
(3) sa mearga afara pentru unele necesitati pe care trebuie sa le
indeplineasca. "ËAishah a
relatat : "Cand Profetul se izolase, si-a apropiat capul de mine astfel incat
sa-i pot aranja parul si nu revenea in moschee pana cand nu-si satisfacea
nevoile pe care le are o persoana." (relatat de al-Bukhari, Muslim si altii)
Ibn
al-Mundhir a spus : "Invatatii au
cazut de acord ca o persoana care se izoleaza poate sa paraseasca moscheea
pentru a efectua nevoile firesti, iar aceasta este un lucru pe care numai ea
poate sa-l faca, lucru valabil doar in afara moscheii. De asemenea, daca
doreste sa manance sau sa bea si nu este nimeni care sa-i aduca mancare, poate
sa mearga sa o ia. Daca o persoana simte nevoie sa vomite, poate sa paraseasca
moscheea in acest scop. Pentru orice lucru care trebuie indeplinit, dar nu se
poate in moschee, poate sa o paraseasca, actiunea sa neanuland izolarea, chiar
daca necesita o perioada mai indelungata de timp. Exemple din aceasta categorie
pot fi curatarea de impuritatile sexuale sau curatarea hainelor si a corpului
de murdarie."
Sa'id
ibn Mansur a relatat ca "ËAli a spus : "Daca o persoana s-a izolat, poate sa
participe la rugaciunea in grup de vineri, sa fie prezent la ceremonia de
inmormantare, sa viziteze pe cei bolnavi si sa-si viziteze familia pentru a
vedea de ce are nevoie, insa in tot acest timp [de vizitare] trebuie sa ramana
in picioare." "ËAli si-a ajutat nepotul oferindu-i 700 de dirhami pentru a-si
gasi un servitor, insa nepotul i-a raspuns : "Ma aflu in izolare." "ËAli i-a
spus : "Ce rau s-ar abate asupra ta daca ai merge la targ sa cumperi unul ?" Qatadah
obisnuia sa permita persoanei care se izolase sa ia parte la procesiunea
funerara si sa viziteze bolnavii, cu conditia sa nu se aseze in tot acest timp.
Ibrahim an-Nakha'i a spus ca se obisnuia ca o persoana care se izolase sa faca
urmatoarele lucruri, lui insusi permitandu-i-se sa le indeplineasca : vizitarea
bolnavilor, participarea la rugaciunea de vineri, sa asiste la inmormantari, sa
iasa pentru satisfacerea necesitatilor, cu conditia de a nu intra intrun spatiu
prevazut cu tavan. El a mai spus : "Acela care se izoleaza nu trebuie sa intre
intrun loc acoperit, decat in situatii de stricta necesitate." Al-Khattabi a
mentionat : "Unii oameni au sustinut ca acela care s-a izolat poate sa ia parte
la rugaciunea de vineri, sa-I viziteze pe cei bolnavi si sa participe la
funeralii. Acestea au fost relatate de "ËAli si reflecta opiniile lui Sa'id ibn
Jubair, al-Hassan al-Basri si an-Nakha'i." Abu Dawud a inregistrat de la
"ËAishah ca Profetul obisnuia sa viziteze bolnavii in timpul izolarii si facea
acest lucru fara sa se abata de la calea sa. De asemenea, s-a mai relatat de la
ea ca este sunnah sa nu se paraseasca locul izolarii in vederea
vizitarii bolnavilor. Aceasta inseamna ca o persoana nu trebuie sa-si
paraseasca locul izolarii cu intentia de a-i vizita pe cei bolnavi, insa daca
prin zona trece [un bolnav], poate sa se intereseze de starea sa, cu conditia
sa nu-i fie afectata izolarea.
(4) sa manance, sa bea si sa
doarma in moschee, cu conditia sa o pastreze curata. Poate sa incheie contracte de casatorie, de
cumparare, vanzare etc.
ACTIVITATI CARE ANULEAZA IZOLAREA (I'TIKAF)
(1) paraseste in mod intentionat moscheea, chiar si pentru o scurta
perioada de timp, fara sa fi fost nevoie sa faca acest lucru. Intro asemenea situatie, respectiva persoana nu ar
mai fi trebuit sa mai zaboveasca in moschee, acesta fiind unul dintre
principiile izolarii.
(2) renuntarea la credinta sa islamica, ceea ce-i anuleaza toate actele
sale de adorare. Daca Ii
asociezi pe cineva lui Allah Preainaltul, munca iti va fi zadarnica, iar tu vei
fi dintre cei pierduti.
(3) disparitia ratiunii din cauza nebuniei sau a betiei, inceperea
perioadei de menstruatie sau a sangerarii post-natale si orice altceva care
conduce la pierderea capacitatii de izolare.
(4) relatiile intime. Allah
Preainaltul spune : -¦ si nu va impreunati cu ele, in timp ce stati retrasi in
moschei !"
Cu toate acestea, o persoana poate sa-si atinga
sotia daca nu exista nicio dorinta. Una dintre sotiile Profetului obisnuia sa-i
aranjeze parul in timp ce acesta se afla in izolare. Referitor la sarutul si
atingerea cu dorinta, Abu Hanifah si Ahmad au spus ca ele sunt indezirabile deoarece
conduc spre ceva care ii este oprit celui care se izoleaza. Si totusi, nici
aceste gesturi nu anuleaza izolarea daca nu s-a produs ejacularea. Malik este
de parere ca ele anuleaza izolarea, incadrandu-se in categoria atingerilor
nepermise, indiferent daca respectiva persoana ejaculeaza sau nu. De la
ash-Shaf'i exista doua opinii care corespund celor doua expuse anterior.
Ibn
Rushd explica : "Ratiunea care sta la baza diferitelor opinii ale lor consta
[in faptul ca], daca un cuvant are mai mult decat un singur inteles, [si anume]
unul literar si altul figurat, este oare posibil ca acesta sa se aplice
intodeauna la fel sau nu ? [Si in cazul nostru ne gasim tocmai in situatia in
care] cuvantul are mai multe intelesuri. Aceia care opineaza ca el include ambele sensuri interpreteaza "impreunarea" din verset -¦ si nu va impreunati cu ele,
in timp ce stati retrasi in moschei !" fara nicio restrictie, incercand sa
acopere atat aspectul sexual, cat si simpla atingere, ceea ce este mai putin.
Aceia care sustin ca respectivul cuvant nu exprima toate sensurile conferite, iar
ei constituie majoritatea, sunt de parere ca versetul se refera fie la
relatiile intime, fie la atingere, ceea ce este mai putin. Daca noi vom retine
ca, prin consens, se refera la relatiile intime, atunci renuntam la sensul
secundar, principiul fiind ca un simplu cuvant nu poate fi interpretat in
acelasi timp atat prin prisma sensului sau literar, cat si prin cel figurativ.
Aceia care subliniaza ca tot ceea ce se afla in planul secundar al relationarii
intime este inclus, procedeaza astfel deoarece au in vedere sensul literar al
cuvantului. Cei care sustin contrariul nu tin cont atat de sensul literar, cat
si de cel figurativ in acelasi timp.
RECUPERAREA IZOLARII
(I'TIKAF)
Daca
o persoana intentioneaza sa se izoleze in mod voluntar si, ulterior, termina
inainte de completarea perioadei [pentru care a intentionat], trebuie sa
recupereze izolarea ulterior. Unii sustin ca aceasta [recuperare] este
obligatorie.
Scriind
pe marginea acestui subiect, at-Tirmidhi a spus : "Avem de-a face cu opinii
diferite in legatura cu persoana care isi termina izolarea inainte de termenul
planificat." Malik a spus : "Daca si-a terminat izolarea mai devreme, este
obligatorie recuperarea." El si-a fundamentat opinia pe relatarea conform
careia Profetul, dupa ce a renuntat la izolare, a recuperat in luna care a
urmat, Shawwal. Ash-Shaf'i a mentionat : "Daca [respectiva persoana] nu a facut
un legamant de izolare sau daca nu si-a luat nicio alta obligatie in acest sens,
iar ulterior iese din aceasta stare mai devreme, nu trebuie sa faca nicio
recuperare, decat daca doreste acest lucru." Si continua : "Cineva nu trebuie
sa probeze acest act [al izolarii]. Daca [totusi o face], iar ulterior renunta
la el, nu trebuie sa-l recupereze [deoarece a fost ceva optional], cu exceptia
Pelerinajului mare [hajj] si a celui mic ["Ëumrah]."
Imamii
sunt de acord ca daca o persoana a promis ca se va izola una sau mai multe
zile, iar pe urma iese din izolare, ii revine obligatia de recuperare oricand
are aceasta posibilitate. Daca moare inainte de a-si indeplini obligatia,
atunci nimanui nu-i revine sarcina de a recupera in locul sau. Pe de alta
parte, Ahmad argumenteaza : "Este obligatoriu pentru mostenitorii sai sa-i
indeplineasca restanta." "ËAbdurrazzaq a relatat de la "ËAbdulkarim ibn Umayyah,
care a spus ca l-a auzit pe "ËAbdullah ibn "ËAbdullah ibn "ËUtbah spunand : "Mama
noastra a murit si mai avea de facut o parte din izolare. L-am intrebat pe Ibn
"ËAbbas, iar el mi-a raspuns : "ËIzoleaza-te pentru ea si posteste.' " Sa'id ibn
Mansur a inregistrat ca "ËAishah s-a izolat in contul fratelui sau, dupa moartea
acestuia.
IZOLAREA IN MOSCHEE SI INALTAREA UNUI
CORT
Ibn
Majah a inregistrat de la Ibn "ËUmar ca Profetul s-a izolat in ultimele zece zile
din Ramadan. Nafi' a relatat : "Ibn "ËUmar mi-a aratat locul unde Profetul
obisnuia sa se izoleze."
El
a mai relatat, de asemenea, ca atunci cand Profetul se izola obisnuia sa-si
scoata afara patul [n.t., rogojina] in spatele stalpului caintei [este vorba
despre acel stalp de care unul dintre companioni s-a legat pana cand Allah
Preainaltul i-a acceptat cainta].
Abu
Sa'id a relatat ca Profetul se izola intrun cort turcesc care avea ceva [care
sa-i acopere intrarea].
Promisiunea de a se izola intro anume moschee :
Daca
o persoana face legamant de a se izola in Masgid Haram (in Mekka), moscheea
Profetului (in
Daca
se face legamant de izolare intro alta moschee, nu exista obligatia onorarii
sale, izolarea putandu-se efectua in orice moschee, deoarece Allah Preainaltul
nu a specificat un anumit loc unde sa fie adorat, ceea ce face sa dispara orice
superioritate a unei moschei asupra alteia (cu exceptia celor trei mentionate
mai sus). S-a confirmat ca Profetul a spus : "O rugaciune [efectuata] in
moscheea mea este mai buna de 1000 de ori decat cea din orice alta moschee, cu
exceptia Masgid al-Haram, iar o rugaciune in acea moschee este mai buna de 100
de ori decat cea din moscheea mea."
Plecand
de la aceasta, daca cineva face un legamant de izolare in moscheea Profetului,
poate sa-si achite obligatia in Masgid al-Haram, deoarece ea este superioara
moscheii Profetului.
Articole asemanatoare
Relatari profetice despre ziua Asura
Ce inseamna ziua de Ashura pentru musulmani?
Noaptea de Qadr