Izolarea in moschee (i”â„¢tikaf)

Postat dekhalid622 in Sarbatorile in islampe 12.11.2011,0 comentarii

Definitia sa : I'tikaf inseamna a (se) tine de ceva, fie bun sau rau, si a nu mai tine cont de nimic altceva. Allah Preainaltul spune in Coran : "Ce sunt aceste chipuri la care voi va inchinati [akifun] ?" (al-"ËAnbiya' : 52) - ceea ce inseamna ca ei s-au dedicat adorarii. In cazul nostru aceasta reflecta izolarea si ramanerea in moschee cu intentia de a te apropia si mai mult de Allah Preainaltul.

Legimitatea sa : Toti savantii sunt de acord in ceea ce priveste legitimitatea sa. Profetul se izola timp de 10 zile in fiecare Ramadan. In anul mortii sale a petrecut in izolare 20 de zile. Aceasta este relatat de al-Bukhari, Abu Dawud si ibn-Majah. Companionii Profetului si sotiile se izolau impreuna cu el si au continuat si dupa moartea sa. Chiar daca este o activitate facuta pentru apropierea de Allah Preainaltul, nu exista nicio relatare autentica referitoare la virtutiile sale. Abu Dawud a declarat : "L-am intrebat pe Ahmad, "ËAi stiinta de ceva legat de virtutiile izolarii ?' El mi-a raspuns : "ËNimic, cu exceptia catorva [relatari] slabe.' "

Tipurile diferite de izolare : Exista doua categorii de izolare : optionala (sunnah) si obligatorie. Izolarea sunnah este aceea pe care musulmanul o face dorind sa se apropie de Allah Preainaltul, urmand calea Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !), in mod particular in ceea ce priveste ultimele zece zile din Ramadan. Izolarea obligatorie este cea pe care o persoana si-o impune. Ea se poate face ca urmare a unui legamant, de exemplu : "Pentru Allah, ma voi izola" sau : "Daca Allah ma va vindeca, ma voi izola", in cel din urma caz fiind ceva conditionat. In Sahihul lui al-Bukhari s-a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus : "Acela care face un legamant de a-I da ascultare Lui Allah, trebuie sa I se supuna." "ËUmar a spus : "Mesager al lui Allah, am promis ca ma voi izola o noapte in moschee la Mekka." Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) i-a raspuns : "Indeplineste-ti promisiunea."

Durata izolarii : Izolarea obligatorie trebuie sa fie dureze atat cat s-a precizat in legamant. Daca o persoana a promis sa se izoleze pentru o zi sau mai mult, atunci trebuie sa o faca atat cat a promis.

Izolarea optionala (preferabila) nu are o anumita limita de timp. Ea se poate efectua stand in moschee cu intentia de izolare pentru o perioada mai lunga sau scurta de timp. Rasplata va fi conforma duratei de sedere in moschee. Daca se paraseste moscheea si apoi se revine, respectiva persoana trebuie sa-si reinnoiasca intentia de izolare. Ya'la ibn Umayyah a spus : "M-am izolat in moschee pentru un timp." "ËAta i-a raspuns : "Cat timp te-ai izolat acolo inseamna i'tikaf . Daca stai in moschee cu speranta de [a obtine ceva] benefic, inseamna i'tikaf. Altfel, nu." Acela care efectueaza izolarea optionala, poate sa o intrerupa oricand. Chiar daca aceasta se petrece inainte de sfarsitul perioadei pentru care a intentionat. "ËAishah a relatat ca daca Profetul intentiona sa se izoleze, isi facea rugaciunea de dimineata si incepea izolarea. Odata a dorit sa se izoleze in ultimele zece zile din Ramadan si a ordonat sa i se ridice cortul sau. "ËAishah a mai spus : "Cand l-am vazut, am dispus ca si cortul meu sa fie ridicat, fiind urmata de unele din sotiile Profetului. Dupa ce [Profetul] si-a terminat rugaciunea de dimineata si a zarit toate aceste corturi, a intrebat : "ËCe inseamna aceasta ?' Ele au raspuns : "ËNoi cautam supunere [fata de Allah si Mesagerul Sau].' A ordonat ca atat cortul sau, cat si cele ale sotiilor sale sa fie desfacute, amanandu-si izolarea pentru primele zece zile [din luna Shawwal]." Faptul ca Mesagerul lui Allah a ordonat coborarea corturilor sotiilor sale si le-a cerut sa iasa din izolare dupa ce ele si-au manifestat intentia arata ca ele au facut aceasta dupa ce au inceput-o. De asemenea, relaterea ne mai invata ca barbatul poate sa-si opreasca sotia de la izolare, daca ea nu a obtinut permisiunea sa. In ceea ce priveste acordarea, in prima faza, urmata de retragerea permisiunii de izolare a sotiei exista mai multe opinii. Conform lui ash-Shaf'i, Ahmad si Dawud, sotul poate sa procedeze astfel, caz in care sotia trebuie sa iasa din izolare.

Conditiile izolarii : Acela care se izoleaza poate fie un musulman adult, un copil cu discernamant curat din punct de vedere al organelor sexuale sau un adolescent fara menstruatie sau sangerare in legatura cu nasterea. Izolarea nu este primita de la un necredincios, de la un copil lipsit de judecata, de la o persoana necuratata sub aspect sexual, de la o femeie aflata la menstruatie sau care sangereaza dupa nastere.

 Bazele izolarii : Izolarea se considera indeplinita daca o persoana ramane in moschee cu intentia de a se apropia de Allah Preainaltul. Daca aceasta persoana nu sta in moschee sau daca nu isi manifesta intentia de a se face placut lui Allah Preainaltul, nu putem discuta de izolare. Obligativitatea existentei intentiei este sustinuta de cuvintele lui Allah Preainaltul : "Lor nu li s-a cerut altceva decat sa-l adore pe Allah si sa-I pastreze religia curata." Profetul a spus : "Fiecare fapta este conforma intentiei [din spatele ei] si cineva are parte de ceea ce a intentionat [sa faca]."

Cu siguranta, izolarea trebuie sa se faca in moschee, asa cum a spus Allah Preainaltul : -¦ si nu va impreunati cu ele, in timp ce stati retrasi in moschei !" (al-Babarah : 187) Acest verset ne arata ca daca ar fi fost indicat ca izolarea sa se faca altundeva, atunci de ce Allah Preainaltul interzice in mod exclusiv impreunarea cu sotia in timpul acesteia ? Raspunsul este ca, din moment ce acest gen de comportament anuleaza izolarea, inseamna ca ea trebuie sa se faca in moschee.

Opiniile juristilor referitoare la moscheile in care se efectueaza izolarea : Intre juristi exista mai multe opinii in ceea ce priveste care sunt moscheile indicate pentru izolare. Conform lui Abu Hanifah, Ahmad, Ishaq si Abu Thaur, izolarea este valida in orice moschee in care se efectueaza cele cinci rugaciuni zilnice si unde exista un grup [de oameni]. Aceasta are la baza vorbele Profetului : "Orice moschee care are un muezin [n.t., persoana care cheama la rugaciune] si un imam este buna pentru izolare." Aceasta relatare ii apartine lui ad-Daraqutni, insa ea este de tip mursal si slaba, neputand sa fie folosita ca baza de discutie.

Malik, ash-Shaf'i si Dawud spun ca este acceptata in orice moschee, neexistand nicio dovada prin care sa se prefere un anumit tip particular de moschee. Scoala shaf'iyyta subliniaza ca este mai bine sa se izoleze intro moschee cu oameni deoarece asa a procedat si Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) si datorita numarului mai mare al celor care efectueaza rugaciunea. Daca izolarea include si rugaciunea de vineri, cel care s-a izolat trebuie sa o faca intro moschee unde se gasesc oameni pentru a nu lipsi.

Persoana care s-a izolat poate sa cheme la rugaciune chiar daca locul de unde se cheama se afla situat la usa moscheii sau in interiorul curtii sale. De asemenea, poate sa se urce pe acoperisul moscheii atat timp cat acesta este considerat parte a moscheii. Daca spatiul chemarii la rugaciune este situat in afara moscheii si mu'takiful cheama la rugaciune, el si-a anulat izolarea. Conform scolii hanefite si shaf'iyyte, precum si unei relatari de la Ahmad, curtea exterioara a moscheii este considerata parte a moscheii. Conform lui Malik si avand la baza alta relatare, ea nu apartine moscheii si persoana care s-a izolat nu ar trebui sa mearga acolo.

Majoritatea savantilor sustin ca nu este just pentru o femeie ca ea sa se izoleze in "moscheea" din casa sa (aici este vorba despre locul special din gospodaria sa unde ea se roaga) si aceasta pentru caacest tip de "moschee" nu este o moschee propriu-zisa, existand posibilitatea ca ea sa fie vanduta. Si asupra acestei opinii nu exista divergente. Sotiile Profetului intotdeauna s-au izolat in moscheea Profetului.

Inceputul si sfarsitul izolarii : Deja am mentionat ca izolarea optionala nu are o perioada anume. Oricand cineva intra in moschee si isi marturiseste intentia de a se apropia de Allah Preainaltul prin sederea sa acolo, acea persoana se afla in starea de izolare pana cand pleaca. Daca ea intentioneaza sa se izoleze in ultimele zece zile din luna Ramadan, trebuie sa faca acest lucru inainte ca Soarele sa apuna. Al-Bukhari a relatat de la Abu Sa'id ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus, "Acela care se izoleaza impreuna cu mine sa o faca in ultimele zece [nopti]." Ultimele zece se refera la ultimele zece nopti care incep cu noaptea de 20 sau 21.

Referitor la afirmatia ca atunci cand Profetul dorea sa se izoleze obisnuia sa isi faca rugaciunea de dimineata, dupa care mergea la locul de izolare, aceasta inseamna ca el obisnuia sa mearga la locul pe care si l-a pregatit pentru izolare, dar timpul cand el intra efectiv in moschee pentru i'tikaf era la inceputul noptii.

Conform lui Abu Hanifah si ash-Shaf'i, cine se izoleaza in ultimele zece zile din Ramadan trebuie sa paraseasca moscheea in ultima zi a lunii, dupa apusul Soarelui. Malik si Ahmad sustin ca se accepta plecare dupa apus, insa ei prefera ca persoana sa ramana in moschee pana la rugaciunea de sarbatoare ("Ëid).

Al-"ËAthram a inregistrat de la Abu Ayyub ca Abu Qulabah obisnuia sa ramana in moschee in noaptea de dinaintea rugaciunii de sarbatoare, dupa care participa la ea. In timpul izolarii sale, el nu avea niciun un covoras de rugaciune pe care sa se aseze. El se aseza ca oricine altcineva. Abu Ayyub a spus : "Am mers la el in ziua de sarbatoare si pe genunchii sai statea Juwairiyah Muzinah. Am crezut ca este una din fiicele sale, insa era una dintre sclavele pe care le eliberase, in acest fel el pregatindu-se pentru rugaciunea de sarbatoare." Ibrahim a spus : "Oamenii preferau ca acela care s-a izolat in timpul ultimelor zece zile ale Ramadanului sa ramana in moschee in noaptea de sarbatoare, dupa care sa ia parte la rugaciunea speciala.

Daca o persoana a facut un legamant sa se izoleze pentru un anumit numar de zile sau daca doreste sa faca acest lucru neconditionat, trebuie sa-si inceapa izolarea inaintea rasaritului si sa o termine cand toata lumina Soarelui s-a sfarsit, indiferent ca acest lucru se petrece in Ramadan sau in alta perioada a anului. Daca a jurat sa se izoleze o noapte sau un anumit numar de nopti sau daca doreste sa faca aceste lucruri din dorinta proprie, atunci trebuie sa se izoleze inainte ca Soarele sa apuna de tot si poate sa iasa din izolare cand sunt semne certe ca a inceput rasaritul. Ibn Hazm a spus : "Noaptea incepe cand Soarele apune si se termina cand acesta rasare. Ziua incepe cu rasaritul si se termina cu apusul. Aceasta nu este o conditionare impusa cuiva daca acea persoana nu doreste sau nu intentioneaza sa o indeplineasca. Daca, cineva a facut legamant sau doreste sa se izoleze optional pentru o luna, atunci trebuie sa inceapa din prima noapte a lunii. Astfel, se impune sa intre in moschee inainte ca Soarele sa apuna complet si sa o paraseasca dupa ce acesta a apus, de asemenea, complet la sfarsitul lunii, indiferent ca vorbim de Ramadan sau de alta luna."

Ce este bine sa faca si sa nu faca persoana care se izoleaza : Este preferabil pentru cel care se izoleaza sa efectueze de la sine multe acte de adorare si sa stea angajat in rugaciuni, recitarea Coranului, slavirea lui Allah Preainaltul, preamarirea Unicitatii si Maretiei Sale, cererea iertarii, trimiterea de saluturi Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) si in implorarea lui Allah - toate acestea fiind lucruri care apropie de Allah Preainaltul. Intre aceste activitati se include si studierea si citirea cartilor de tafsir si hadis, carti despre vietile profetilor (Pacea lui Allah sa fie asupra lor !), de jurisprudenta (fiqh) etc. De asemenea, este preferabil sa se ridice un mic cort in curtea interioara a moscheii, asa cum a facut Profetul.

Este neplacut pentru cineva sa se angajeze in lucruri care nu-l privesc. At-Tirmidhi si Ibn Majah au inregistrat sub autoritatea lui Abu Basrah ca Profetul a spus : "Evitarea lucrurilor care nu-l privesc face parte din bunul obicei islamic al unui barbat." In orice caz, este nepotrivit pentru cineva sa creada ca se poate apropia de Allah Preainaltul fara sa vorbeasca. Al-Bukhari, Abu Dawud si Ibn Majah au inregistrat de la Ibn "ËAbbas ca, in timp ce Profetul era angajat intro discutie, a zarit un om in picioare si s-a interesat despre el. Oamenii l-au informat : "El este Abu Israel. A facut legamant sa stea in picioare, nu jos, sa nu vorbeasca si sa posteasca." Profetul a spus : "Indemnati-l sa vorbeasca, sa se adaposteasca la umbra, sa ia loc si sa-si completeze postul." Abu Dawud a relatat de la "ËAli ca Profetul a spus : "Nu exista orfan dupa ce s-a trecut de varsta maturitatii si niciun mut pentru o [intreaga] zi pana la caderea noptii."

Postul in timpul izolarii : Este bine pentru o persoana care s-a izolat sa posteasca, insa nu este obligat sa faca acest lucru. Al-Bukhari a inregistrat de la Ibn "ËUmar ca "ËUmar a spus : "Mesager al lui Allah, in zilele ignorantei am jurat sa ma izolez o noapte in moscheea din Mekka." Profetul i-a raspuns : "Tine-ti legamantul."Acest indemn al Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) ne arata ca postul nu este o conditie a izolarii; altminteri izolarea din timpul noptii nu ar mai fi valida. Sa'id ibn Mansur a inregistrat ca Abu Sahl a spus : "Una dintre sotiile mele era in pragul izolarii, iar eu l-am intrebat pe "ËUmar ibn "ËAbdulaziz despre acest lucru. El mi-a raspuns : "ËEa trebuie sa nu posteasca, decat daca si-a stabilit sa faca acest lucru.' Az-Zuhri a spus : "ËNu exista izolare fara post.' "ËUmar l-a intrebat : "ËAceasta este de la Profet ?' Az-Zuhri a raspuns, "ËNu.' "ËUmar l-a intrebat [din nou], "Ë[Atunci este de la] "ËUmar [ibn al-Khattab] ?' Az-Zuhri a raspuns, "ËNu.' "ËUmar a continuat : "ËSa-mi imaginez ca este de la "ËUthman ?' Az-Zuhri a raspuns, "ËNu.' Eu [Abu Sahl] am plecat si i-am intalnit pe "ËAta si Tawus, intrebandu-i in legatura cu acest lucru. Tawus a spus : "ËO persoana nu va avea motive sa posteasca decat daca si-a impus acest lucru.' "

Al-Khattabi admite [diferentele privind acest subiect] : "Exista mai multe opinii intre oameni in ceea ce priveste aceasta problema."

Al-Hassan al-Basri subliniaza : "Este suficient pentru cineva sa se izoleze fara sa si posteasca. Aceasta este si opinia lui ash-Shaf'i."

"ËAli si Ibn Mas'ud sustin : "Daca se doreste sa se tina post, se poate face acest lucru, iar cine nu doreste, nu posteste."

Al-Auza'i si Malik afirma : "Nu exista izolare fara post, iar aceasta este concluzia celor iscusiti in [sinteza] opiniilor [en. "people of opinion"]. Aceasta s-a relatat de la Ibn "ËUmar, Ibn "ËAbbas si "ËAishah, fiind opinia lui Sa'id ibn al-Musayyeb, "ËUrwah ibn az-Zubair si az-Zuhri."  

ACTIVITATI PERMISE CELUI CARE SE IZOLEAZA (MU'TAKIF)

 Celui care se izoleaza ii sunt permise urmatoarele lucruri :

 

(1)                         poate sa paraseasca locul izolarii pentru a-si lua ramas bun de la sotie. Safiyyah a relatat : "Profetul se afla in starea de izolare, iar eu am mers sa-l vizitez in timpul noptii. Am vorbit cu el si m-am pregatit de plecare. S-a ridicat impreuna cu mine si m-a insotit pana acasa. (Locuinta sa era in casa lui Usamah ibn Zaid. Doi barbati din tribul ansari au fost depasiti de catre ei si cand l-au vazut pe Profet au marit pasul). Profetul le-a spus : "ËAveti grija de ea, caci este Safiyyah bint Haya.' Ei au exclamat : "ËSlava lui Allah, Mesager al lui Allah [nu avem nicio indoiala in ceea ce te priveste].' Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) le-a raspuns : "ËSatana se strecoara in om precum sangele. Ma tem ca nu cumva sa va fi lasat vreo urma de indoiala in inima.' " (relatat de al-Bukhari, Muslim si Abu Dawud)

(2)                         sa-si aranjez parul [sau barba], sa se tunda, sa-si taie unghiile, sa-si curete trupul, sa poarte haine frumoase sau sa se parfumeze - toate acestea sunt permise. "ËAishah a relatat : "Profetul se izolase, cand si-a scos capul afara, prin deschizatura camerei mele, iar eu i-am spalat [sau aranjat, intro alta relatare] parul. In acel moment ma gaseam in perioada de menstruatie." (relatat de al-Bukhari, Muslim si Abu Dawud)

(3)                         sa mearga afara pentru unele necesitati pe care trebuie sa le indeplineasca. "ËAishah a relatat : "Cand Profetul se izolase, si-a apropiat capul de mine astfel incat sa-i pot aranja parul si nu revenea in moschee pana cand nu-si satisfacea nevoile pe care le are o persoana." (relatat de al-Bukhari, Muslim si altii)

Ibn al-Mundhir a spus : "Invatatii au cazut de acord ca o persoana care se izoleaza poate sa paraseasca moscheea pentru a efectua nevoile firesti, iar aceasta este un lucru pe care numai ea poate sa-l faca, lucru valabil doar in afara moscheii. De asemenea, daca doreste sa manance sau sa bea si nu este nimeni care sa-i aduca mancare, poate sa mearga sa o ia. Daca o persoana simte nevoie sa vomite, poate sa paraseasca moscheea in acest scop. Pentru orice lucru care trebuie indeplinit, dar nu se poate in moschee, poate sa o paraseasca, actiunea sa neanuland izolarea, chiar daca necesita o perioada mai indelungata de timp. Exemple din aceasta categorie pot fi curatarea de impuritatile sexuale sau curatarea hainelor si a corpului de murdarie."

Sa'id ibn Mansur a relatat ca "ËAli a spus : "Daca o persoana s-a izolat, poate sa participe la rugaciunea in grup de vineri, sa fie prezent la ceremonia de inmormantare, sa viziteze pe cei bolnavi si sa-si viziteze familia pentru a vedea de ce are nevoie, insa in tot acest timp [de vizitare] trebuie sa ramana in picioare." "ËAli si-a ajutat nepotul oferindu-i 700 de dirhami pentru a-si gasi un servitor, insa nepotul i-a raspuns : "Ma aflu in izolare." "ËAli i-a spus : "Ce rau s-ar abate asupra ta daca ai merge la targ sa cumperi unul ?" Qatadah obisnuia sa permita persoanei care se izolase sa ia parte la procesiunea funerara si sa viziteze bolnavii, cu conditia sa nu se aseze in tot acest timp. Ibrahim an-Nakha'i a spus ca se obisnuia ca o persoana care se izolase sa faca urmatoarele lucruri, lui insusi permitandu-i-se sa le indeplineasca : vizitarea bolnavilor, participarea la rugaciunea de vineri, sa asiste la inmormantari, sa iasa pentru satisfacerea necesitatilor, cu conditia de a nu intra intrun spatiu prevazut cu tavan. El a mai spus : "Acela care se izoleaza nu trebuie sa intre intrun loc acoperit, decat in situatii de stricta necesitate." Al-Khattabi a mentionat : "Unii oameni au sustinut ca acela care s-a izolat poate sa ia parte la rugaciunea de vineri, sa-I viziteze pe cei bolnavi si sa participe la funeralii. Acestea au fost relatate de "ËAli si reflecta opiniile lui Sa'id ibn Jubair, al-Hassan al-Basri si an-Nakha'i." Abu Dawud a inregistrat de la "ËAishah ca Profetul obisnuia sa viziteze bolnavii in timpul izolarii si facea acest lucru fara sa se abata de la calea sa. De asemenea, s-a mai relatat de la ea ca este sunnah sa nu se paraseasca locul izolarii in vederea vizitarii bolnavilor. Aceasta inseamna ca o persoana nu trebuie sa-si paraseasca locul izolarii cu intentia de a-i vizita pe cei bolnavi, insa daca prin zona trece [un bolnav], poate sa se intereseze de starea sa, cu conditia sa nu-i fie afectata izolarea.

(4)                         sa manance, sa bea si sa doarma in moschee, cu conditia sa o pastreze curata. Poate sa incheie contracte de casatorie, de cumparare, vanzare etc.

ACTIVITATI CARE ANULEAZA IZOLAREA (I'TIKAF)

 Daca o persoana face unul dintre urmatoarele lucruri isi anuleaza izolarea :

 

(1)                         paraseste in mod intentionat moscheea, chiar si pentru o scurta perioada de timp, fara sa fi fost nevoie sa faca acest lucru. Intro asemenea situatie, respectiva persoana nu ar mai fi trebuit sa mai zaboveasca in moschee, acesta fiind unul dintre principiile izolarii.

(2)                         renuntarea la credinta sa islamica, ceea ce-i anuleaza toate actele sale de adorare. Daca Ii asociezi pe cineva lui Allah Preainaltul, munca iti va fi zadarnica, iar tu vei fi dintre cei pierduti.

(3)                         disparitia ratiunii din cauza nebuniei sau a betiei, inceperea perioadei de menstruatie sau a sangerarii post-natale si orice altceva care conduce la pierderea capacitatii de izolare.

(4)                         relatiile intime. Allah Preainaltul spune : -¦ si nu va impreunati cu ele, in timp ce stati retrasi in moschei !"  

Cu toate acestea, o persoana poate sa-si atinga sotia daca nu exista nicio dorinta. Una dintre sotiile Profetului obisnuia sa-i aranjeze parul in timp ce acesta se afla in izolare. Referitor la sarutul si atingerea cu dorinta, Abu Hanifah si Ahmad au spus ca ele sunt indezirabile deoarece conduc spre ceva care ii este oprit celui care se izoleaza. Si totusi, nici aceste gesturi nu anuleaza izolarea daca nu s-a produs ejacularea. Malik este de parere ca ele anuleaza izolarea, incadrandu-se in categoria atingerilor nepermise, indiferent daca respectiva persoana ejaculeaza sau nu. De la ash-Shaf'i exista doua opinii care corespund celor doua expuse anterior.

Ibn Rushd explica : "Ratiunea care sta la baza diferitelor opinii ale lor consta [in faptul ca], daca un cuvant are mai mult decat un singur inteles, [si anume] unul literar si altul figurat, este oare posibil ca acesta sa se aplice intodeauna la fel sau nu ? [Si in cazul nostru ne gasim tocmai in situatia in care] cuvantul are mai multe intelesuri. Aceia care opineaza ca el include ambele sensuri interpreteaza "impreunarea" din verset -¦ si nu va impreunati cu ele, in timp ce stati retrasi in moschei !" fara nicio restrictie, incercand sa acopere atat aspectul sexual, cat si simpla atingere, ceea ce este mai putin. Aceia care sustin ca respectivul cuvant nu exprima toate sensurile conferite, iar ei constituie majoritatea, sunt de parere ca versetul se refera fie la relatiile intime, fie la atingere, ceea ce este mai putin. Daca noi vom retine ca, prin consens, se refera la relatiile intime, atunci renuntam la sensul secundar, principiul fiind ca un simplu cuvant nu poate fi interpretat in acelasi timp atat prin prisma sensului sau literar, cat si prin cel figurativ. Aceia care subliniaza ca tot ceea ce se afla in planul secundar al relationarii intime este inclus, procedeaza astfel deoarece au in vedere sensul literar al cuvantului. Cei care sustin contrariul nu tin cont atat de sensul literar, cat si de cel figurativ in acelasi timp.

   RECUPERAREA IZOLARII (I'TIKAF)

Daca o persoana intentioneaza sa se izoleze in mod voluntar si, ulterior, termina inainte de completarea perioadei [pentru care a intentionat], trebuie sa recupereze izolarea ulterior. Unii sustin ca aceasta [recuperare] este obligatorie.

Scriind pe marginea acestui subiect, at-Tirmidhi a spus : "Avem de-a face cu opinii diferite in legatura cu persoana care isi termina izolarea inainte de termenul planificat." Malik a spus : "Daca si-a terminat izolarea mai devreme, este obligatorie recuperarea." El si-a fundamentat opinia pe relatarea conform careia Profetul, dupa ce a renuntat la izolare, a recuperat in luna care a urmat, Shawwal. Ash-Shaf'i a mentionat : "Daca [respectiva persoana] nu a facut un legamant de izolare sau daca nu si-a luat nicio alta obligatie in acest sens, iar ulterior iese din aceasta stare mai devreme, nu trebuie sa faca nicio recuperare, decat daca doreste acest lucru." Si continua : "Cineva nu trebuie sa probeze acest act [al izolarii]. Daca [totusi o face], iar ulterior renunta la el, nu trebuie sa-l recupereze [deoarece a fost ceva optional], cu exceptia Pelerinajului mare [hajj] si a celui mic ["Ëumrah]."

Imamii sunt de acord ca daca o persoana a promis ca se va izola una sau mai multe zile, iar pe urma iese din izolare, ii revine obligatia de recuperare oricand are aceasta posibilitate. Daca moare inainte de a-si indeplini obligatia, atunci nimanui nu-i revine sarcina de a recupera in locul sau. Pe de alta parte, Ahmad argumenteaza : "Este obligatoriu pentru mostenitorii sai sa-i indeplineasca restanta." "ËAbdurrazzaq a relatat de la "ËAbdulkarim ibn Umayyah, care a spus ca l-a auzit pe "ËAbdullah ibn "ËAbdullah ibn "ËUtbah spunand : "Mama noastra a murit si mai avea de facut o parte din izolare. L-am intrebat pe Ibn "ËAbbas, iar el mi-a raspuns : "ËIzoleaza-te pentru ea si posteste.' " Sa'id ibn Mansur a inregistrat ca "ËAishah s-a izolat in contul fratelui sau, dupa moartea acestuia.

IZOLAREA IN MOSCHEE SI INALTAREA UNUI CORT

Ibn Majah a inregistrat de la Ibn "ËUmar ca Profetul s-a izolat in ultimele zece zile din Ramadan. Nafi' a relatat : "Ibn "ËUmar mi-a aratat locul unde Profetul obisnuia sa se izoleze."

El a mai relatat, de asemenea, ca atunci cand Profetul se izola obisnuia sa-si scoata afara patul [n.t., rogojina] in spatele stalpului caintei [este vorba despre acel stalp de care unul dintre companioni s-a legat pana cand Allah Preainaltul i-a acceptat cainta].

Abu Sa'id a relatat ca Profetul se izola intrun cort turcesc care avea ceva [care sa-i acopere intrarea].

Promisiunea de a se izola intro anume moschee :

Daca o persoana face legamant de a se izola in Masgid Haram (in Mekka), moscheea Profetului (in Medina) sau in moscheea Aqsa (in Ierusalim), atunci respectiva persoana trebuie sa-si indeplineasca legamantul, asa cum a spus Profetul : "Cineva nu trebuie sa-si propuna sa viziteze [alte locuri] cu exceptia celor trei moschei : Masgid al-Haram, moscheea Aqsa sau aceasta moschee."

Daca se face legamant de izolare intro alta moschee, nu exista obligatia onorarii sale, izolarea putandu-se efectua in orice moschee, deoarece Allah Preainaltul nu a specificat un anumit loc unde sa fie adorat, ceea ce face sa dispara orice superioritate a unei moschei asupra alteia (cu exceptia celor trei mentionate mai sus). S-a confirmat ca Profetul a spus : "O rugaciune [efectuata] in moscheea mea este mai buna de 1000 de ori decat cea din orice alta moschee, cu exceptia Masgid al-Haram, iar o rugaciune in acea moschee este mai buna de 100 de ori decat cea din moscheea mea."

Plecand de la aceasta, daca cineva face un legamant de izolare in moscheea Profetului, poate sa-si achite obligatia in Masgid al-Haram, deoarece ea este superioara moscheii Profetului.

 

-

Comentarii aferente acestui articol



Adauga un comentariu

(Your email address will not be published.)