În sprijinul acestei idei putem afirma că Mecca era, totuşi, cea mai potrivită locație din regiune a unui viitor centru comercial internațional. Un alt factor care a favorizat acest statut este cel conferit de caracterul său sacru (haram).
Existența unui loc unde oamenii puteau să intre fără a se mai teme de ceva a transformat Mecca întrun spațiu atât religios, cât şi comercial cu secole înainte de manifestarea Islamului. Mecca şi sanctuarul sfânt (Kaaba) i-au atras pe arabii din aproape toate triburile, transformându-i în mulțimi de pelerini, un adevărat spectacol care a sporit importanța regiunii, inclusiv prosperitatea sa materială. Această poziționare i-a determinat pe mulți arabi care nu aparțineau tribului quraiş să vină la Mecca organizați sub forma confederațiilor (hulafa), unele implicate chiar în afaceri.
Acest nou concept organizațional a permis caravanelor meccane sa străbată noi teritorii, să exploreze noi piețe de desfacere şi să-i asigure pe negustorii meccani în acele zone în care convențiile de neagresiune nu aveau aplicabilitate. Pe lângă toate acestea, o nouă formă de protecție (giuar) a apropiat triburile vecine de populația meccană, transformând Mecca acelor timpuri întrun teritoriu neutru.
Comerțul oraşului, cum era firesc, a rămas legat de ritualurile religioase, în special de Pelerinaj. Astfel, în lunile sacre multe caravane încărcate cu mărfuri au mărşăluit spre Mecca, locul liberului acces la diferite piețe.
De asemenea, localizarea geografică a favorizat Mecca, amplasând-o întro poziție strategică de invidiat, în apropierea uneia din cele mai importante căi comerciale (1) : la intersecția Asiei şi Africii, acolo unde şi-au dat mâna rutele care veneau dinspre Irakul sasanid şi Persia, prin Hira şi al-Ubulla, sau dinspre Orientul Îndepărtat, prin China, continuând spre Abisinia (Etiopia) şi Somalia, iar de aici înspre Africa. Siria bizantină şi Transiordania, in partea nordică, comunicau cu Yemenul sau Arabia meridională şi mai departe cu Oceanul Indian, dar şi cu Marea Roşie, Egiptul, Marea Mediterană şi Europa tot prin regiunea unde era situată Mecca (2).
Cu toate acestea, conform lui Bulliet, singurul motiv viabil pentru care Mecca a devenit un centru comercial înfloritor, a fost manifestarea capacității sale de a aduce sub control comerțul internațional, nu poziționarea strategică în Peninsula Arabă.
1.P.K. Hitti, Istoria arabilor, Londra, 1985, p.6
2.Bernard Lewis, Arabii de-a lungul istoriei, Londra, 1984, p.21
Articole asemanatoare
Averea in islam
Bunele maniere, amabilitatea si etica in afaceri
Viata comerciala in Medina preislamica