Coranul si hadisul sacru (qudsi)


Coranul este cuvantul lui Allah, mesajul Său Allah către oameni. Dar oare Coranul este unica revelație? Este unica sursă divină? Sau mai există și alte surse, dacă da, care este diferența dintre ele? Mai multe întrebări la care vom încerca să răspundem pe scurt.

Când vorbim de reveleție întâlnim trei cuvinte cheie: Coran, Hadis și Hadis Qudsi.

Coranul este cuvântul lui Allah (ca rostire, ca formă, ca sens și ca structură)[1] și cartea sfântă a islamului. Allah a transmis Coranul îngerului Jibryl (Gavril), care la rândul său l-a transmis profetului Muhammad (saws). În varianta în care se găsește în zilele noastre, Coranul are acelaşi sunete pe care Allah le-a transmis îngerului Jibryl.

În limba arabă, sensul principal al cuvântului "hadis" este cel de: "știre, veste, conversație, relatare". Un sens secundar este acela de "nou", antonimul lui "qadym", care înseamnă "vechi"[2]. Deci, hadisul reprezintă o narare a vorbelelor, faptelelor, însușirilor ce s-au atribuit profetului (saws) sau mai poate fi o narare despre ceva ce a încuviințat profetul Muhammad (saws).

  • Vorbe - acestea resprezintă spuse ale profetului Muhammad (saws), asemeni hadisului: "Faptele stau în intenții"¦."
  • Fapte - de exemplu: felul cum făcea rugăciunea și le poruncea companionilor să facă rugăciunea așa cum o face el.
  • Însușiri - însușirile profetului Muhammed(pacea și binecuvantarea lui Allah fie asupra sa), cum ar fi comportamentul său, chipul său etc.
  • Încuviințări - ceea ce a vazut la unul din companionii săi și a acceptat.

În funcție de modul în care au fost revelate, hadisurile se clasifică în:

  • Hadis nabawi (Hadis profetic) - Acest tip de hadis reprezintă cuvântul lui Allah, al cărui sens îl transmite lui Gavriil, care, la rândul său îl transmite profetului Muhammad (saws). Profetul este cel căruia îi aparține textul, adică cel care îl îmbracă în veșmânt sonor, exprimând sensul respectiv în stilul său propriu[3].
  • Hadis Qudsi (hadis sacru, hadis nobil) - Acest tip de hadis reprezintă cuvântul lui Allah numai ca sens[4], dar nu și ca text; spre deosebire de Coran care reprezintă cuvântul lui Allah atât ca sens cât și ca text. Allah îi transmite îngerului Gavril ideea hadisului qudsi, iar Gavriil alege cuvintele cu care exprimă acest sens. Profetul Muhammad (saws) preia acest hadis atât ca sens, cât și ca text și-l transmite mai departe oamenilor[5]. Hadisul qudsi poate fi plasat între Coran și hadisul profetic[6]. Deci, hadisul qudsi reprezintă vorbele profetului (saws) care încep astfel: "Mi-a spus Allah" sau "spune Allah" și menționează un hadis, nu un verset.

Diferențele dintre Coran și hadisuri qudsi:

    1. Coranul se atribuie numai lui Allah, spune Allah, a spus Allah, dar Hadisul Qudsi se poate atribui lui Allah( a spus Allah, spune Allah) așa cum se poate atribui profetului ( spune profetul relatand de la Allah)
    2. Coranul este cuvantul lui Allah miraculos și inimitabil care i-a provocat pe toți oamenii chemandu-i să scrie o carte asemănătoare. Hadisul Qudsi nu a venit cu o provocare.
    3. Coranul în întregime a fost revelat prin tewatur ( de către un grup mare de relatatori care nu pot fi bănuiți de neglijență ), pe cand hadisul qudsi se poate să fie autentic sau slab.
    4. Recitarea Coranului este un act de adorare iar rugăciunea nu se acceptă decat prin recitarea Coranului, hadisul qudsi nu poate ține locul Coranului în această privință.

În limba româmă există o culegere de hadisuri qudsi, intitulată "100 Hadisuri Qudsi". Această culegere de hadisuri o puteti gasi pe site in format pdf.



[1] Coranul cel Sfânt - traducerea sensurilor și comentarii, Editura Islam, Timișoara, 1997, p. 29 (Stilul coranic)

[2] Fundația Taiba, 100 Hadisuri Qudsi, Editura Taiba, Constanța, 2007, p. 3.

[3] Coranul cel Sfânt - traducerea sensurilor și comentarii, Editura Islam, Timișoara, 1997, p. 30 (Stilul coranic)

[4] Fundația Taiba, 100 Hadisuri Qudsi, Editura Taiba, Constanța, 2007, p. 4.

[5] Coranul cel Sfânt - traducerea sensurilor și comentarii, Editura Islam, Timișoara, 1997, p. 30 (Stilul coranic)

[6] Fundația Taiba, 100 Hadisuri Qudsi, Editura Taiba, Constanța, 2007, p. 4.

    -

    Comentarii aferente acestui articol



    Adauga un comentariu

    (Your email address will not be published.)