Acelora care sunt bolnavi,
dar nu cronic, precum si calatorilor le este permisa intreruperea postului in
timpul lunii Ramadan, sub rezerva recuperarii zilelor pierdute. Allah
Preainaltul spune in Nobilul Coran : -¦ iar cel care este bolnav ori in
calatorie [sa posteasca] un numar [egal] de alte zile."
Mu'adh a comentat : "Cu
adevarat, Allah Preainaltul i-a prescris Profetului obligativitatea postului,
revelandu-i : "ËO, voi cei care credeti, v-a fost statornicit voua Postul [As-Siyam], asa cum le-a fost prescris si
celor dinaintea voastra"¦' si pana la cuvintele, "Ë"¦aceia care sunt in stare [sa
posteasca, dar nu o fac] sa dea in compensare hrana pentru un sarman"¦' " De
acum inainte, cine doreste sa posteasca poate sa o faca, iar cel care doreste
sa dea de mancare unui sarman poate sa o faca, aceasta fiind suficient. Apoi,
Allah Preainaltul a revelat un nou verset : "[Aceste zile sunt] luna Ramadan,
in care a fost trimis Coranul"¦" pana la cuvintele "Si oricare dintre voi care
este prezent in aceasta luna, sa o tina ca Post." [Prin acest verset] postul a
fost statornicit pentru cei care sunt localnici si sanatosi. Pentru bolnavi si
calatori a fost acordata o inlesnire, fiind legalizata si hranirea sarmanului
de catre varstnicul care nu poate sa tina post." (relatat de Ahmad, Abu Dawud
si al-Baihaqi, cu un lant de relatatori sahih)
O persoana care este bolnava
poate sa-si intrerupa postul in circumstantele in care, daca l-ar continua,
si-ar agrava boala sau daca si-ar intarzia perioada de vindecare. [1] In al-Mughni se mentioneaza : "S-a
relatat de la unii dintre primii invatati ca orice fel de boala permite
intreruperea postului, chiar si o rana la deget sau o durere de dinti. Ei si-au
bazat opinia pe urmatoarele : (a) sensul versetului este unul general si se
aplica la toate tipurile de boli, respeciv (b) un calator poate sa-si intrerupa
postul chiar daca nu simte nevoia, ceea ce inseamna ca acelasi principiu
trebuie aplicat si in situatia unui bolnav." Aceasta a fost, de asemenea, si
opinia lui al-Bukhari, "ËAta si a scolii de jurisprudenta Dhariri.
Acela care este sanatos, insa
se teme ca daca va posti se va imbolnavi poate sa-si intrerupa postul, asemenea
persoanei slabite prin infometare si/sau sete si care se teme ca din aceasta
cauza va muri, cu toate ca respectiva persoana este localnica si nu are
probleme de sanatate. El va trebui sa-si recupereze zilele pierdute din post.
Urmatoarele doua versete coranice sustin aceasta opinie : "Si nu va ucideti voi
insiva ! Allah este Indurator [Rahim]
cu voi !" si "El va ales pe voi si nu v-a impus in religie nicio greutate."
Daca o persoana este bolnava
si totusi alege sa posteasca in ciuda tuturor greutatilor, postul sau va fi
valid, insa neplacut, deoarece respectiva persoana nu a dorit sa beneficieze de
usurarea pe care i-a lasat-o Allah Preainaltul, ingreunandu-si si mai mult
situatia. In timpul vietii Profetului unii dintre companioni tineau post, in
vreme ce altii nu, fiind bolnavi si supunandu-se verdictului oferit de Profet. Hamzah
al-Aslami a spus : "Mesager al lui Allah, in timpul calatoriei mele am resimtit
greutatea postului. Exista posibilitatea de a fi blamat daca l-as fi intrerupt
?" Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) i-a raspuns
: "Este o usurare de la Allah. Si oricine o accepta, face un lucru bun. Si
oricine alege sa posteasca, nu este nicio rusine pentru el." (relatat de
Muslim)
Abu Sa'id al-Khudri a relatat
: "Calatoream spre Mekka impreuna cu Mesagerul lui Allah, timp in care posteam.
Ne-am oprit intrun loc si Mesagerul lui Allah a spus : "ËV-ati apropiat prea
mult de dusmanii vostri. Veti fi mai puternici daca veti intrerupe postul.' Aceasta
a venit ca o usurare [pentru noi] si unii am postit, in vreme ce altii si-au
intrerupt postul. Apoi am ajuns in alt loc si Profetul a spus : "ËDimineata veti
da piept cu inamicii vostri. Intreruperea postului va va oferi mai multa
vigoare.' Si ne-am intrerupt postul, simtind ca facem cel mai bun lucru [pentru
pregatirea luptei]. Dupa toate acestea, puteati sa ii observati pe unii dintre
noi postind impreuna cu Profetul in timp de calatorie." (relatat de Ahmad,
Muslim si Abu Dawud)
Intro alta relatare, Abu
Sa'id al-Khudri a mentionat : "In timpul lunii Ramadan ne-am luptat sub comanda
Mesagerului lui Allah. Unii dintre noi posteau, altii nu. Cei care au tinut
post nu au avut nicio treaba cu ceilalti, cum nici cei care nu au postit nu
s-au impiedicat de cei care au tinut postul. Ei stiau ca daca cineva dispune de
rezistenta la post, putea sa o faca si aceasta era un lucru bun, iar daca
cineva se simtea slabit avea permisiunea de a intrerupe postul si acesta era un
lucru bun." (relatat de Ahmad si Muslim)
Juristii au parerile
impartite asupra a ce este de preferat (sa se posteasca sau nu in timpul
calatoriei). Abu Hanifah, ash-Shaf'i si Malik sunt de parere ca daca
respectivul are capacitatea de a posti, atunci este mai bine pentru el sa o
faca, in caz contrar este mai bine sa intrerupa postul. Ahmad a spus ca
intreruperea postului este cea mai buna. "ËUmar ibn "ËAbdulaziz a spus : "Cea mai
buna actiune dintre doua [posibile] este cea mai usoara. Daca este mai usor
pentru cineva sa posteasca decat sa recupereze mai tarziu zilele respective,
atunci este mai bina sa tina post."
Ash-Shaukani a concluzionat
ca, daca pentru un individ aflat in calatorie este dificil sa posteasca sau sa
respinga facilitatea [care i-a fost data], cel mai bine pentru el este sa nu
posteasca. In mod asemanator, daca se teme ca postul din timpul calatoriei il
va face sa se mandreasca, in aceasta situatie este preferabil sa-l intrerupa.
Daca o persoana nu se gaseste in aceste situatii, atunci este preferabil sa posteasca.
Daca un calator si-a exprimat
intentia de a posti in timpul noptii, in timpul zilei inca poate sa-si
intrerupa postul. Jabir ibn "ËAbdullah a relatat : "Mesagerul lui Allah a plecat
spre Mekka in anul cuceririi acesteia, atat el, cat si oamenii sai postind pana
cand au ajuns la o anume vale. A solicitat un vas cu apa pe care l-a ridicat
astfel incat oamenii sa-l poata vedea, iar dupa aceea a baut din el. Dupa
aceasta, i s-a adus la cunostinta ca unii oameni au continuat sa tina postul si
a spus : "ËAcestia sunt dintre cei nesupusi, acestia sunt dintre cei
neascultatori.' " (relatat de Muslim, at-Tirmidhi si an-Nasa'i. At-Tirmidhi l-a
calificat sahih).
Daca un bastinas si-a
manifestat intentia de a posti, iar apoi s-a decis ca pe parcursul zilei sa calatoreasca,
majoritatea invatatilor spun ca trebuie sa tina postul. Ahmad si Ishaq sunt de
opinie ca poate sa si-l intrerupa, iar opinia lor se bazeaza pe relatarea lui
Muhammed ibn Ka'b, care a spus : "Am mers la Anas ibn Malik in timpul
Ramadanului, gasindu-l in pregatiri de calatorie. I-a fost pregatit calul, iar
el imbracase tinuta de calatorie. A cerut niste hrana si a mancat. L-am
intrebat : "ËEste sunnah ?' El mi-a
raspuns, "ËDa'. Dupa care si-a incalecat animalul si s-a indepartat. (relatat de
at-Tirmidhi care l-a clasificat hassan).[2] Ubaid
ibn Jubair a spus : "In timpul Ramadanului m-am plimbat pe un vas impreuna cu
Abu Basra al-Ghafari dinspre al-Fustat. Acesta si-a pregatit masa si m-a
invitat, "Haide si serveste-te." Eu l-am intrerupt, "Oare nu ne aflam in
apropierea locuintelor [orasului, in sensul ca inca nu s-au indepartat de ele]
?"Abu Basra m-a admonestat : "Tu te indepartezi de sunnah Mesagerului lui Allah ?" (relatat de Ahmad si Abu Dawud,
relatatorii sai fiind de incredere).
Ash-Shaukani a sustinut : "Aceste
doua hadisuri demonstreaza ca un
calator poate sa-si intrerupa postul inainte de a-si incepe calatoria. "ËCu
referire la credibilitatea hadisului lui
Anas, el este sahih si demonstreaza
ca o persoana poate sa-si intrerupa postul atunci cand se pregateste de
calatorie.' " Aceasta este atitudinea corecta.
Felul calatoriei care ii
permite cuiva sa-si intrerupa postul este acelasi ca al calatoriei care-i da
posibilitatea unei persoane sa-si scurteze rugaciunile. Am discutat toate
aceste opinii la sectiunea Scurtarea
rugaciunilor, de asemenea retinand si concluziile lui ibn al-Qayyim pe
aceasta tema.
Ahmad, Abu Dawud, al-Baihaqi
si at-Tahawi au retinut de la Mansur al-Kalbi ca Dihya ibn Khalifah a calatorit
o distanta de un fursakh in timpul
Ramadanului. Cand si-a intrerupt postul, o parte dintre oamenii care l-au
insotit au facut la fel. Insa alta parte nu a fost de acord cu acest lucru. Pe
drumul de intoarcere, Dihya a marturisit : "Astazi mi-a fost dat sa vad ceva
care nici prin cap nu mi-a trecut vreodata. Oamenii s-au indepartat de
calauzirea Mesagerului lui Allah si a companionilor sai." Si a spus aceste
vorbe despre cei care au continuat sa posteasca. Dupa care a adaugat : "Allah,
cheama-ma la Tine." Toti relatatorii sai sunt de incredere, cu exceptia lui
Mansur al-Kalbi "¦ chiar daca al-"ËIjli ii garanteaza credibilitatea.
Cei care trebuie sa recupereze zilele pierdute : Invatatii sunt de acord ca este obligatoriu pentru femeile aflate in perioada de menstruatie si cele care sufera de sangerare postnatala sa-si intrerupa postul si sa recupereze zilele pierdute mai tarziu. Al-Bukhari si Muslim au retinut ca "ËAisha a spus: "Atunci cand, in timpul vietii Profetului, aveam menstruatie, ni se spunea sa recuperam zilele de post pe care le-am ratat, insa nu ni s-a spus sa recuperam si rugaciunile pe care le-am pierdut."
Articole asemanatoare
Noaptea al-Qadr
Postul in Ramadan - Obligatie si Binefaceri
Beneficii ale postului pentru sanatate