Credința în destin este cel de-al șasele element al credinței musulmanului și ea constă în patru aspecte:
1. Allah
Preaînaltul este AtoateŞtiutor prin faptul că
știe ceea ce
a avut loc
în trecut, ceea
ce are loc în
prezent și ceea ce se va întâmpla în viitor
într-un mod general și amănunțit.
Allah
Preaînaltul spune în Sfântul Quran:
"Lui Allah nu-I este nimic ascuns, nici de pe pământ și nici din
cer." (Sura Al-'Imran: 5).
"Allah este
a toate știutor." (Sura
Al-'Ankabut:62).
-¦pentru
ca să
știți că Allah este cu putere peste toate și că Allah cuprinde toate
lucrurile cu știința [Sa]" (Sura At-Talaq:12).
2. Scrierea
în Cartea numită "Leuh El-Mehfuz" a tot ceea
ce va avea
loc de la
crearea cerurilor și a pământurilor și până
în Ziua Judecății.
Allah
Preaînaltul spune în Sfântul Quran: "Oare nu știi
că Allah cunoaște ceea
ce este în
cer și pre pământ? Acestea sunt într-o Carte și
acesta este pentru Allah un lucru ușor!" (Sura Al-Hajj: 70).
"Nici o
pomenire nu se îndreaptă pe pământ și nici în sufletele voastre fără ca ea să
nu se afle într-o carte, înainte ca
Noi să o pricinuim. Aceasta este un lucru
ușor pentru Allah." (Sura Al-Hadid:
22).
"Noi
știm ce mistuie pământul din ei. Noi avem o carte păstrătoare." (sura Qaf:4).
-¦și
toate lucrurile le-am numărat într-o carte limpede." (Sura Yasin:12).
3. Nimic
nu are loc
decât cu voia
lui Allah Preaînaltul.
"A lui
Allah este împărația
cerurilor și a pământului, precum și toate care se află în
ele, căci El este cu putere peste
toate!" (Sura Al-Maide:
120).
-¦Allah face ceea ce
voiește." (sura Al-Hajj:18).
"Şi dacă
voiește El un lucru, porunca Lui este numai
să zică "Fii" și el este." (Sura Yasin:82).
"Dar voi
nu puteți, decât dacă voiește Allah, Stăpânul lumilor." (Sura A-Tekwir:29).
4. Existenta
unui singur Creator
și Stăpân al întregului Univers, Cel care a creat tot ceea ce există.
"Allah este Creatorul tuturor
lucrurilor și El este peste toate
Chezaș." (Sura Az-Zumer: 62).
"O, oameni! Aduceți-vă aminte de îndurarea lui
Allah asupra voastră!
Oare mai este
vreun alt creator afără de Allah
care să vă dăruiască cu cele de trebuință pe voi din cer și de pre pământ? Nu
este alt dumnezeu afără de El! Cum de puteți voi fi abătuți?" (Sura
Fatir:3).
Întrebare: "Dacă
Allah Preaînaltul a
scris destinele oamenilor cu cincizeci de mii de ani înainte de crearea cerurilor
și a pământului
confom spuselor
Profetului
Muhammed cum putem afirma că omul este liber
în împlinirea faptelor?"
Răspuns:
Într-adevăr Allah Preaînaltul a scris tot ce se va întâmpla înainte ca El să-l
creeze pe om și știe ceea ce a avut loc în trecut și ceea ce va avea loc în
viitor, neavând loc nimic decât cu voia
Lui și El este Unicul Creator și Stăpân
al universului, însă
toate acestea nu înseamnă
că omul este constrâns să
urmeze un drum stabilit anterior, ci el are libertatea
de a acționa în această viață, fără ca știința anterioară a lui Allah
Preaînaltul să-i influențeze libertatea de acțiune. Rațiunea cu care Allah Preaînaltul l-a
înzestrat pe om
este o dovadă
clară a faptului că el este liber
să acționeze. Astfel, cel care nu este
înzestrat cu rațiune, cum este nebunul, nu va fi tras
la răspundere pentru faptele sale.
Așa cum Allah
Preaînaltul l-a înzestrat pe om cu voință,
l-a înzestrat și cu forța și puterea care să-l ajute să-și îndeplinească
voințele. Dacă Allah
Preaînaltul ar fi voit, nu
i-ar fi dat omului libertatea de a voi și puterea de a acționa, ceea
ce ar fi însemnat că
omul nu mai
este responsabil pentru
intențiile și faptele sale.
Trimiterea profeților,a
trimișilor și a Cărților
Divine ar fi fost
în zadar dacă omul ar fi obligat
să urmeze o cale anume. Allah Preaînaltul spune
în Quranul Cel Sfânt că El nu
pedepsește pe nimeni
înainte de a
i se trimite mesageri. -¦ și
Noi nu am pedepsit [niciodată un neam]
înainte de a-i trimite un
profet." (Sura Al-'Isra:15).
"Trimiși -
vestitori și prevenitori
- pentru ca oamenii
să nu mai aibe nici un
fel de temei
față de Allah, după
[ce au venit cei] trimiși.
Iar Allah este Puternic și
Înțelept." (Sura An-Nisa':
165).
De
asemenea, o alta
dovadă este libertatea
de acțiune pe care o simte fiecare om atunci când împlineste o faptă.
Atunci când împlinești o faptă Allah
Preaînaltul este Cel Drept; El nu nedreptățește pe nimeni, iar dacă Allah
Preaînaltul i-ar trage la răspundere și i-ar pedepsi pe unii dintre robii săi pentru faptele care
i-au fost impuse acest
lucru s-ar contrazice
cu principiul de
dreptate absolută amintit în
versetul următor.
"Eu
nu sunt nedrept cu robii"
(Sura Qaf: 29).
Întrebare: "Unii,
atunci când păcătuiesc
și nu împlinesc obligațiile de musulman, se scuză spunând că așa le-a
fost predestinat. Poate
constitui acest lucru
o scuză?"
Răspuns:
Predestinația de către Allah Preaînaltul nu poate fi un argument pentru cel
care săvârșește păcate sau pentru cel
care nu-și împlinește
obligațiile de musulman, deoarece
el nu știe ceea ce e scris
în Carte.
Întâlnim oameni
care se opresc de la consumul unor produse
delicioase pentru că
știu că acestea
le dăunează.
Cel care
a furat nu
se poate scuza
în fața oamenilor de ordine
spunând că așa i-a predestinat Allah Preaînaltul! Fără îndoială că scuza nu-i
va fi acceptată și va trebui să
răspundă pentru ceea ce a făcut.
De asemenea,
atunci când vrei o slujbă, cu toate că știi că Allah Preaînaltul ți-a scris
destinul, nu aștepți acasă să-ți vină un angajator la picioare, ci depui
efortul maxim și epuizezi toate mijloacele permise pentru a găsi o slujbă.
Așadar,
de ce unii
oameni, când e
vorba de aspectele vieții,
spun că e
alegerea lor, însă
când săvârșesc un păcat,
spun că Allah
Preaînaltul le-a predestinat să-l facă?
Întrebare: "Omul deține o libertatea absolută sau aceasta este limitată de voința Creatorului în unele cazuri? Aspecte ca moartea, bolile, nenorocirile ies din sfera voinței omului, fără ca acesta să aibă vreo alegere.
Articole asemanatoare
Credinta in Destin