Modelul de comportament etico-legal, precum si standardele in materie de comert
care au constituit mediul de afaceri al companionilor si al urmasilor sai sunt cele
oferite de Traditia Profetului (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra
sa !). Aici gasim manifestarea spiritului acestor prescriptii generale cu caracter
religios.
Capitolul de fata se concentreaza pe discutarea a douasprezece principii de
disciplina etica in tranzactiile comerciale islamice. Fara oricare dintre ele, un
contract comercial este considerat ca fiind incomplet sub aspectul islamic al bunelor
maniere, amabilitatii si rigorilor etice. Aceste principii etice pot fi privite
ca cerinte morale, evidentiind morala islamica in general. Ele pot fi categorisite
in practici pe care musulmanii sunt incurajati sa le urmeze si pe care trebuie sa
le evite.
PRACTICI INCURAJATE:
1. Evitarea lucrurilor indoielnice in materie de proprietate
si munca
Ceea ce este permis si ceea ce nu este permis sunt clar definite, insa intre
cele doua sunt unele lucruri indoielnice care trebuie evitate. S-a relatat ca Profetul
(Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus :
"Atat lucrurile permise, cat si cele interzise sunt clare,
intre ele fiind si unele necunoscute de majoritatea oamenilor. Asadar, cel care
este atent la acest aspect se curata pentru religia si onoarea sa."
2. Demararea afacerii dimineata devreme
Este incurajata pornirea afacerii sau deschiderea magazinului dimineata devreme.
S-a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) si-a
trimis slujitorii sa faca negot dimineata devreme si astfel a obtinut un profit
ridicat. El obisnuia sa se roage pentru comunitatea sa, spunand : "O, Allah ! Binecuvanteaza comunitatea mea (umma) pentru
sacrificiul sau si pentru efortul sau facut dimineata devreme [incluzand negotul
sau comertul]".
3. Corectitudinea si sinceritatea in afaceri
Corectitudinea si sinceritatea in afacerile comerciale sunt incurajate, relatandu-se
ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus :
"In Ziua Invierii comerciantul corect [este rasplatit
cu o pozitie superioara], alaturi de Profet, iubitorii de dreptate, martiri si oamenii
piosi."
Negustorul mincinos, pe de alta parte, este dojenit. S-a relatat ca Profetul
(Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa !) a spus :
"O, negustorilor ! [de trei ori] Cu adevarat voi veti
fi adusi la viata in Ziua Judecatii ca si contravenienti, cu exceptia celui care
a fost respectuos si sincer."
4. Generozitatea in negociere si decenta in reclamarea
datoriei
Cel implicat trebuie sa dea dovada de indulgenta si sa fie generos cand negociaza,
iar acela care isi reclama datoria trebuie, de asemenea, sa o faca dand dovada de
modestie. S-a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra
sa !) a spus :
"Fie ca indurarea lui Allah sa se fie asupra celui care
este ingaduitor atunci cand cumpara, cand vinde si cand isi cere banii sai inapoi."
S-a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa
!) a mai spus :
"Allah va permite intrarea in Paradis cumparatorului
decent, vanzatorului generos si creditorului indulgent."
5. Oferirea unui ragaz debitorului pentru a-si plati
datoria
S-a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa
!) a spus :
"In Ziua Judecatii in fata lui Allah a fost adus un rob
al Sau, care a spus: Nu stiu altceva in afara unei fapte bune pe care am facut-o
si nu astept ceva [ca rasplata pentru fapta buna] decat sa Te intalnesc. Am acordat
timp celui bogat [sa-si achite datoria] si l-am iertat [sau am uitat sa i-o cer]
pe cel in nevoi. Dupa toate acestea, Allah i-a raspuns : Eu sunt mai in masura sa
procedez astfel, sa nu tin cont [de greseala] robului Meu."
Creditorul se cuvine sa astepte ca sarmanul sa-i plateasca datoria atunci cand
va putea.
In doua relatari profetice s-a amintit ca Profetul a spus :
"In Ziua cand nu va mai exista nicio alta umbra in afara
Umbrei lui Allah, El il va umbri pe robul care i-a acordat un ragaz de timp celui
aflat la stramtorare (mu'sir) sau care l-a iertat pe datornic."
"Aceluia care-i va ingreuna [cuiva din] comunitatea mea,
prin pretinderea datoriei intr-o perioada de criza, Allah ii va ingreuna sederea
in mormant."
Din cate s-au studiat, se pare ca nici companionii si nici urmasii lor nu au
facut comentarii pe baza celor cinci practici incurajate, discutate pana acum. Se
pare ca aceste coduri de conduita au fost in mod evident promovate in randul tuturor
comerciantilor.
6. Renuntarea intentionata la (al-iqala)
Aceasta practica se apropie mai mult decat altele de codul comercial. Cu toate
acestea, ea poate fi incadrata in categoria practicilor pe care musulmanii sunt
incurajati sa le aplice. In perioada preislamica a fost general recunoscuta, iar
dupa aceea Profetul a continuat sa o recomande in scopul usurarii. Asadar, atunci
cand un cumparator isi da seama ca nu-i sunt strict necesare bunurile pentru care
a platit si ca vanzatorul are o mai mare trebuinta de ele, poate sa renunte la tranzactie.
Conform scolii Safi'ite, al-iqala inseamna abandonarea unei vanzari (faskh bay'),
act permis doar inainte de intratea in posesie.
S-a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa
!) a spus :
"[In Ziua Judecatii] Allah ii va indeparta piedicile
celui care anuleaza [actul incheiat cu un vanzator] plin de regrete."
Profetul a permis al-iqala, astfel incat dupa renuntarea la tranzactie, una
noua poate fi incheiata cu bunurile refuzate, in conditiile in care partile implicate
isi restituie ceea ce au luat una de la cealalta : bani, respectiv bunuri. Al-iqala
nu este o vanzare propriu-zisa, ci mai degraba o renuntare de bunavoie, atitudine
incurajata de Islam, dar neinclusa in categoria instrumentelor financiare derivate
de tipul "optiunii" (ar. al-khiyar).
Dintre companioni, 'Abd Allah ibn 'Umar nu a vazut nimic rau in actul renuntarii
cu buna-stiinta atat timp cat ambele parti doresc acest lucru in beneficiul lor.
Unii dintre urmasii companionilor au cazut de acord asupra acestui aspect, dintre
acestia enumerandu-i pe Surayh, Muhammed ibn Sirin, Sa'id ibn Jubayr si Ta'us. Insa
'Ata' ibn Abi Rabah, Ma'mar ibn Rasid si al-Asuad ibn Yazid al-Nakha'i nu au permis
acest tip de practica. Se pare ca ei si-au justificat pozitia prin dorinta de a
preintampina confuzia si inselatoria sub toate formele. Pe de alta parte, acest
lucru demonstreaza ca atat vanzatorul, cat si cumparatorul au dreptul de a refuza
cealalta parte.
7. Generozitatea in afaceri
Generozitatea este recomandata cu tarie, in scopul impiedicarii aparitiei nedreptatii,
practicilor nepermise, in general a oricarei atitudini nedorite in afaceri.
S-a relatat ca Profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah sa fie asupra sa
!) a spus :
"O, voi, negustorilor ! Cu siguranta, juramantul referitor
la pret [in timpul tocmelii] exista, asadar infrumusetati ceea ce vindeti cu [unele]
cadouri."
Pe acest subiect nu au fost facute comentarii de catre companioni si urmasii acestora.
Articole asemanatoare
Averea in islam
Viata comerciala in Medina preislamica
Mecca si internationalizarea comertului local