Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!), după ce a ajuns în Medina, a format mai întâi o alianță cu evreii, iar apoi s-a apropiat de toate triburile și a încercat să-i convingă să semneze o alianță sau cel puțin să accepte un pact de pace. Mulți au fost de acord, iar micul grup izgonit din Mekka a dobândit o importanță strategică.
Mekkanii,
care plănuiseră anterior să-l ucidă pe Profet (Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!),
erau acum hotărâți să anihileze această comunitate islamică, aflată în curs de
formare. Eșuând în toate celelalte posibile demersuri, au decis să adopte o
soluție militară.
O armată din
Mekka a înaintat spre Medina, în al doilea an după Hijra, sub pretextul
protejării caravanei lor comerciale. Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!),
în pofida numărului mic de oameni ai comunității sale și a lipsei de arme, a
hotărât să înfrunte amenințarea acestora cu curaj. În ziua de 17 Ramadan, la
Badr, cele două armate s-au întâlnit și au purtat o bătălie în care 313
musulmani au învins puternica armată de 1000 de oameni din Mekka. Şaptezeci
dintre șefii triburilor mekkane, cei
care fuseseră cei mai activi și vehemenți
în persecutarea musulmanilor, au fost omorâți. Mulți alții au fost luați prizonieri,
urmând a fi eliberați mai târziu în schimbul unei răscumpărări. Pentru prima
oară în istorie, prizonierii de război au fost tratați bine, hrăniți și
găzduiți în aceleași condiții în care trăiau și cei care îi capturaseră.
În cel de-al
treilea an după Hijra, o armată puternică de 3000 de mekkani a înaintat din nou
spre Medina, atât pentru a răzbuna înfrângerea de la Badr, cât și pentru a încerca încă o dată să-i înfrângă pe musulmani. 700 dintre ei
aveau platoșe și 200 erau călare. Musulmanii erau 700 la număr. Cele două tabere
s-au întâlnit în afara Medinei, lângă muntele Uhud.
Victoria
musulmană inițială a suferit o schimbare de situație; detașamentul musulman
plasat pentru a apăra frontul din spate nu a respectat indicațiile Profetului
(Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) și a abandonat locul în care
i se spusese să rămână. Quraișiții au atacat din spate și victoria s-a
transformat în înfrângere, generând astfel moartea a aproximativ 65 de musulmani.
Oricum, cei din Mekka nu au reușit să se prevaleze de situația favorabilă
creată și să învingă.
Mekkanii au
plănuit atunci să lanseze un atac final în Medina pentru a rezolva problema
definitiv. Toate triburile beduine, evreii
și ipocriții din Medina și-au
unit forțele cu triburile din Mekka. În al cincilea an după Hijra, 24000 de oameni
au avansat spre Medina. Era posibil fie să se lupte împotriva lor pe câmp
deschis, fie să se apere din Medina, care nu avea ziduri. Musulmanii au ales să
se apere săpând șanțuri de jur împrejurul Medinei. După ce au făcut față
asedierii Medinei timp de 25 de zile, din cauza disensiunilor interioare, a lipsei
de provizii, a vremii reci și a vânturilor puternice, armata din Mekka a fost
forțată să se retragă. Acesta a fost
momentul decisiv din istoria confruntării cu mekkanii. Medina nu a mai fost
atacată din acel moment niciodată.
Încă de la început, evreilor li s-au acordat
toate drepturile cetățenești, însă, cu toate acestea, ei continuau să comită
acte de trădare și înșelăciune. Unii dintre ei au trebuit să fie expulzați, iar
alții au fost omorâți în urma deciziei unui judecător numit chiar de ei.
Niciodată generațiile următoare de evrei nu au fost trase la răspundere pentru
fărădelegile evreilor din Medina. De peste 2000 de ani ei sunt însă
culpabilizați de către lumea creștină pentru crucificarea lui Iisus (Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!).
În schimb, musulmanii i-au tratat întotdeauna corect și amabil pe evrei.
În anul următor, al șaselea după Hijra,
Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!), împreună cu 1400 de
adepți, a călătorit la Mekka pentru a îndeplini
Umra(pelerinajul), conform mai multor tradiții din vremea respectivă.
Erau neînarmați, dar conducătorii quraișiți, în pofida tuturor tradițiilor
acceptate și prestabilite, le-au refuzat
intrarea. Oricum, quraișiții decăzuseră atât de mult din punct de vedere moral
și politic, încât au trebuit să semneze un tratat de pace cu Profetul
(Pacea și binecuvântarea lui Allah fie
asupra sa!) âˆ"™ tratatul Hudaybiyah.
Deși termenii
tratatului erau extrem de nefavorabili
și chiar umilitori pentru musulmani, s-au obținut câștiguri imense prin
această înțelegere. Cei care au fost exilați din Mekka și atacați de trei ori erau recunoscuți acum
ca o forță egală, tratați cu respect și luați în serios. Pacea a fost o
oportunitate pentru cei șovăitori și neutri, chiar ostili în a mărturisi
Islamul; mulți au presimțit victoria iminentă a Islamului. Rezultatul a fost că
mulți oameni din Mekka și din triburile arabe fie au îmbrățișat Islamul, fie au
făcut pace cu Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!).
De îndată ce
Tratatul de la Hudaybiyah a fost semnat, Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) a
trimis scrisori mai multor conducători arabi
și ne-arabi învecinați, inclusiv lui Chosroes din Iran și lui Heraclit din Imperiul Bizantin. El i-a
chemat la religia islamică și i-a asigurat că nu râvnea la regatele sau
bogățiile lor. Ei le puteau păstra, dacă se dăruiau pe sine pentru a-L
servi și adora pe Unicul Dumnezeu.
Quraișiții au
încălcat curând Tratatul de la Hudaybiyah și a venit astfel timpul să se
acționeze împotriva ostilității lor continue. Profetul (Pacea și binecuvântarea
lui Allah fie asupra sa!) a înaintat spre Mekka
și a capturat orașul. Cucerirea Mekkăi a făcut dovada unor acte de milă,
generozitate și iertare fără precedent; niciun strop de sânge nu s-a vărsat.
Tuturor celor care au rămas în case li s-a garantat protejarea vieții și a proprietății.
Profetul (Pacea și binecuvântarea lui
Allah fie asupra sa!) i-a iertat pe toți cei care, toată viața, îi fuseseră cei
mai crunți dușmani, care îl persecutaseră și plănuiseră să-l omoare, care îl scoseseră afară din
Mekka și înaintaseră de trei ori spre Medina pentru a-i înfrunta pe musulmani.
Imperiul Bizantin învecinat se pregătea acum să atace și să distrugă comunitatea din Medina. În orice caz, când Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) a înaintat către Tabuk la granița de nord, hotărârea fermă și curajul său lau făcut pe dușman să își piardă încrederea și să se retragă.
De-a
lungul acelor ani, când Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra
sa!) era înconjurat de forțe ostile (deși, finalmente, triumful a fost de
partea sa), el a continuat să purifice sufletele, să ridice moralul adepților
săi și să pună bazele unei familii, societăți
și a unui stat drept.
Misiunea
sa era acum completă: el crease un om nou
și schimbase viețile multor bărbați și femei, determinându-i să se dăruiască
în totalitate Creatorului lor. El crease o nouă societate âˆ"™ una bazată pe
dreptate. Prin exemplul propriei sale vieți
și prin Coran, omenirii i s-a dat lumina
și îndrumarea necesară pentru a trăi o viață pioasă.
Este
remarcabil că această întreagă revoluție deschizătoare de drumuri, care a
triumfat nu numai în Arabia, ci și în
toată lumea, în toate timpurile ce au urmat,
și care a vestit nașterea celei mai strălucite civilizații din lume, a
costat nu mai mult de 750 de vieți âˆ"™ majoritatea ale beligeranților din diferite
bătălii. Cu toate acestea Profetul (Pacea
și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!) este uneori descris de către
cei care au exterminat mii de oameni în numele unor presupuse idealuri legate
de "civilizație" drept un om violent.
Profetul
(Pacea și binecuvântarea lui Allah fie
asupra sa!) și-a îndeplinit singurul Hajj (pelerinaj) în cel de-al zecelea an
după emigrarea la Medina. Pe câmpia Arafat, el a ținut o predică de o frumusețe inestimabilă
și de o valoare eternă:
"Nici
un om nu are dreptul de a stăpâni peste alți oameni; toți oamenii sunt egali,
indiferent de originea, culoarea sau naționalitatea lor."
Câteva
luni mai târziu, în cel de-al unsprezecelea an după Hijra, profetul Muhammed
(Pacea și binecuvântarea lui Allah fie
asupra sa!) a murit. El a fost îngropat în casa în care locuise la Medina.
Profetul
(Pacea și binecuvântarea lui Allah fie
asupra sa!) a avut un caracter minunat
și frumos. A fost îndurător, blând și înțelegător. A iubit copiii și le vorbea cu blândețe. Niciodată nu a
abuzat de cineva și i-a iertat și pe cei mai aprigi dușmani ai săi. A dus o
viață foarte simplă. Își repara singur pantofii și hainele. A trăit cumpătat;
foarte adesea nu se găsea deloc mâncare în casa sa timp de mai multe zile.
Astfel
era Muhammed (Pacea și binecuvântarea
lui Allah fie asupra sa!). Conform tuturor standardelor prin care se poate
măsura noblețea umană, el a fost de neegalat; niciun om nu a fost vreodată mai
măreț!
fragment din cartea "CINE ESTE MUHAMMED?(Pacea și binecuvântarea lui Allah fie asupra sa!)", autor Khurram Murad
Articole asemanatoare
Mohamed - O scurtă descriere
Prima saptamana de dupa revelatie
Inceputul revelatiei