Asma bint Umays: Femeia celor doua migratii.
Unii dintre Companionii Profetului (saws) au considerat ca notiunea dehijraheste restrictiv doar la migrarea de la Mecca la Medina, fiind unul dintre nivelele iman-ului si al Islamului unui credincios. In consecinta acestia credeau ca cei care au migrat la Abyssinia, ramanand acolo pana la batalia de la Khaybar nu primeau rasplata migrarii.
Aceasta opinie a ingrijorat-o pe Asma, care a mers la Mesagerul Lui Allah (saws) intrebandu-l despre veridicitatea spuselor unora dintre Companionii sai. Muhammad (saws) i-a spus acesteia,"Tu ai doua hijrah, iar ceilalti doar una."Ceea ce Profetul (saws) i-a raspuns nu a fost spre a o calma si consola, ci era doar purul adevar si realitatea, o clarificare a unei situatii ambigue si o cale de a impiedica o criza. Pentru ca cei care au mers la Abyssinia au migrat intr-adevar in numele islamului:
" ...Nu era pamantul Lui Allah destul de mare pentru a migra in acesta..." Qur'an 4:97
Mai mult decat atat, cand acestia au venit la Medina, inainte de a se odihnii, in ciuda numeroaselor zile si nopti parcurse pe uscat si apa, afland ca Profetul (saws) este la Khaybar luptandu-se, s-au grabit in ajutorul sau. Au ajuns cand Khaybar era cucerit, insa Muhammad (saws) a spus,"Nu stiu pentru ce sa fiu mai fericit: cucerirea Khaybar-ului sau venirea lui Ja'far?"Prin aceasta recunoscand eforturile acestor emigranti pe calea Lui Allah, pentru ca astfel a pus pe acelasi plan cele doua evenimente.
Asma s-a numarat printre primii musulmani, ea imbratisand Islamul alaturi de sotul ei Ja'far. Acestia erau proaspat casatoriti cand au plecat spre Abyssinia ca emigranti pe calea Lui Allah. Islamul le stapanea vietile. In loc sa ramana in Mecca bucurandu-se de primele zile ale casniciei lor, ei si-au petrecut "luna de miere" perseverand pe calea jihadului. Aceasta, pentru un credincios adevarat care il iubeste pe Allah si Mesagerul Sau, este cea mai placuta experienta si cea mai mare in rasplata.
Asma era asemeni sotului sau Ja'far in privinta personalitatii. Ea era egal de induratoare, intelegatoare si cunoscatoare a responsabilitatii pe care o aveau. O evidenta a acestui fapt era caracterul ei placut, originea pura si credinta adanca. Oare nu a fost Profetul (saws) care a numit-o ca fiind una dintre"surorile binecredincioase"?
Dragii mei, daca am numara anii in care emigrantii din Abyssinia i-au petrecut pe pamant strain, printre oameni straini, si ne gandim si la conspiratiile tribului Quraish si a vietii grele cu care s-au confruntat, ve-ti realiza impactul asupra lor.
Asma a stat 15 ani acolo, timp in care multi copii s-au nascut, multi oameni au murit, multi copii au crescut si multe evenimente si schimbari au avut loc.
Pentru a evita prezumtia ca acesti imigranti erau exilati si nu aveau legaturi cu Mecca sau Medina, Mesagerul Lui Allah (saws) se afla mereu in contact cu ei. El trimitea emisari care-i informau despre schimbarile si evolutia islamului, a noi legislatii promulgate si a noilor versete revelate.
Abia dupa intoarcerea de la Abyssinia, Asma a trebuit sa faca fata primelor teste! Muhammad (saws) l-a trimis pe Ja'far in lupta de la Mu'tah ca lider al armatei musulmane preluand comanda lui Zayd ibn Harithah. Lupta de la Mu'tah a fost prima din istoria da'wah in care musulmanii i-au infruntat pe romani. Armata musulmana era formata din trei mii de luptatori, pe cand cea romana avea mai mult de o suta de mii de soldati. Motivul acestei lupte a fost acela ca, Mesagerul Lui Allah (saws) l-a trimis pe al-Harith ibn Umayr al-Azdi (ra) la regele Basrei cu o scrisoare in care-l invita la Islam. Al-Harith a fost atacat si ucis de catre Shurahbel ibn Amr al-Ghassani, aliat al romanilor. Indurerat, Profetul a facut o chemare musulmanilor de a se uni si de a razbuna moartea lui Al-Harith. Cand numarul celor adinati a ajuns la trei mii, el a selectat trei comandanti care trebuiau sa ia comanda armatei daca predecesorul murea, iar daca armata ramanea fara lider, luptatorii trebuiau sa cada de acord si sa aleaga un altul dintre ei. Cei trei comandanti erau: Zayd ibn Harithah, Ja'far ibn Abu Talib and Abdullah ibn Rawahah, fie ca Allah sa fie multumit de ei toti! Toti acestia au fost martirizati in acea batalie, iar luptatorii l-au ales pe Khalid ibn al-Walid ca nou comandant, care si-a dovedit iscusinta de lider scotandu-i teferi din lupta pe musulmanii ramasi.
Batalia aceasta a fost prima si ultima pe care Ja'far a purtat-o pe calea Lui Allah. Asa cum fusese puternic in Abyssinia, sau in prezenta lui Negus, a fost puternic si in lupta. Cand a realizat ca, calul ii obstructioneaza inaintarea in lupta, l-a omorat (pt. ca inamicii sa nu-l foloseasca) si s-a avantat in lupta neinfricat. Mana cu care tinea steagul musulman i-a fost taiata, si, cazand in balta propriului sange, s-a inecat.
Asma a fost lovita de extrema durere a pierderii, fiind indreptatita sa reactioneze astfel, pentru ca Ja'far era companionul ei, iubitul ei sot, tatal copiilor sai. Lacrimile si bocetul ei dureros nu au incetat pana cand Profetul (saws) a vizitat-o in a treia zi consoland-o. Muhammad (saws) a cerut audienta tuturor fiilor Asmei si toti au venit.
Abdullah ibn Ja'far nareaza:
"Mesagerul Lui Allah (saws) a dat timp familiei lui Ja'far sa-l deplanga trei zile pe cel pierdut, iar apoi i-a vizitat si le-a zis,Nu mai plangeti dupa fratele meu dupa aceasta zi. Aduceti la mine pe copii fratelui meu. Si noi i-am fost adusi lui ca tinere pasari. Atunci el a spus, Chemati un barbier! Si barbierul a venit si ne-au fost rase capetele. Apoi Mesagerul (saws) a spus, Muhammad (unul din fii lui Ja'far) arata ca unchiul Abu Talib, pe cand Abdullah imi seamana la caracter si fizic. Apoi mi-a ridicat mana spunand,O Allah! Fii sustinator al familiei lui Ja'far si binecuvanteaza-l pe Abdullah, fiul sau, in tranzactiile comerciale pe care le face cu mainilor sale. Si a repetat aceasta de trei ori. Apoi mama noastra a venit mentionand ca suntem orfani si a inceput sa planga din cauza aceasta. Mesagerul Lui Allah (saws) atunci i-a spus: Asma, iti este teama pentru ei de saracie atata timp cand eu le sunt gardian in lumea aceasta si in Ziua de Apoi?"
Din acel moment Asma s-a dedicat ingrijirii sale si a copiilor sai, pe care i-a educat si crescut intr-o maniera onorabila, in timp ce Profetul (saws) niciodata nu i-a uitat. Obisnuia sa-i viziteze ori de cate ori avea oportunitatea, sa intrebe despre ei si sa le trimita daruri.
Situatia a continuat astfel pana in ziua bataliei de la Hunayn. Abu Bakr tocmai o "pierduse" pe sotia sa, Umm Ruman, asa ca Muhammad (saws) a maritat-o pe Asma cu acesta. Nu se cunoste daca Abu Bakr s-a aratat interesat de ea sau insusi Profetul (saws) a ales pentru el, insa ei si-au fost unul altuia o consolare.
Abu Bakr a fost primul barbat care a imbratisat Islamul; al doilea dintre cei prezenti in pestera; primul ministru, un bun sfatuitor, si cel mai de incredere dintre Companionii Profetului, ce si-a dedicat averea si viata pentru cauza Islamului. Asma a trait in casa lui Abu Bakr ca sotie onorabila, respectata si responsabila. Ea isi cunostea drepturile si a indeplinit toate obligatiile islamice. Impreuna ei au avut un fiu pe care l-au numit Muhammad.
O dovada a iubirii si increderii dintre cei doi este data de faptul ca, atunci cand era extrem de bolnav, boala ce l-a si rapus, Abu Bakr a ordonat sa fie Asma cea care ii va spala trupul mort.
Apoi Asma a fost casatorita cu Ali ibn Abu Talib cu care a avut un fiu numit Awn. Ea a trait in casa lui Ali ca o doamna nobila care-si indeplinea obligatiile maritale fara neglijenta sau indaratnicie, cu toate ca suferise dramatice schimbari.
Se povesteste ca intr-o zi Muhammad ibn Ja'far si Muhammad ibn Abu Bakr se certau unul cu celalat, fiecare din ei spunand celuilalt ca tatal lui era mai bun. Ali era prezent si a cerut Asmei sa judece intre ei. Te intrebi poate, draga cititorule, de ce Ali a procedat astfel. A vrut Ali sa-i testeze inteligenta sau masura dragostei si simtul obligatiei ce ocupa inima acestei brave femei?
Aici Asma demonstreaza care este imaginea unei pioase musulmane si a unei sotii binecredincioase! Ea a oferit o lectie eterna pentru fiecare fata, fiecare sotie, si fiecare mama. Ea a raspuns fara ezitare sau discriminare,"Nu am vazut niciodata un barbat tanar mai bun decat Ja'far si nici un barbat de varsta mijlocie mai bun ca Abu Bakr!" Cei doi baieti au tacut la auzul acesteia. Atunci Ali a spus glumind,"Ce ai mai lasat atunci pentru noi?"
Cu voia Lui Allah vom incerca sa raspundem:
Asma a mentinut aceeasi postura si acelasi comportament. Cum ar fi putut ea sa se schimbe? Ea era o femeie in care islamul se contopise cu trairea din primul moment in care imbratisase aceasta religie; o contopire atat de puternica incat ea era un exemplu viu al invataturii Coranului si a Sunnei.
Calatoria Asmei in aceasta lume s-a apropiat de sfarsit in momentul in care a primit din Egipt vestea mortii fiului ei Muhammad ibn Abu Bakr. Asma a mers in cotul de rugaciune al casei sale, si-a ascuns durerea, a facut rugaciuni, si si-a reprimat lacrimile. Toate acestea au avut un efect negativ asupra trupuilui sau, si asa slabit si imbatranit. A inceput sa sangereze de la ambii sani, iar aceasta pierdere de sange i-a fost fatala. Sufletul ei a urcat la inaltele ceruri! Fie ca Allah sa fie multumit de ea si s-o multumeasca!
Sursa: Muhammad Ali Qutb,"Women around the Messenger".
Preluare dupa: IslamRomania YahooGroup.
Traducere: Maria Tudor.
Articole asemanatoare
Imamul Malik ibn Anas
Imamul Abu Hanifa
Imamul As-Shafii