“Al-Hayy Al-Qayyuum” Cel Viu, Cel Vesnic, Cel Atotputernic

Postat de in Cine este Allah?pe 22.08.2012,0 comentarii

Alhamdulillah - lauda Lui Allah, iata-ne calatori inca in periplul in care am pornit in incercarea de a raspunde la mareata si grandioasa intrebare "Cine este Allah?"

Si, ca de fiecare data, si acum raspunsul a venit de la Insusi Domnul nostru Cel Preaslavit si Preamaret care, de aceasta data ne instiinteaza asupra faptului ca El este "Al-Hayy Al-Qayum" - "Cel Viu, Cel Vesnic, Cel Atotputernic, de care totul depinde, iar El, Preamaretul, nu are nevoie de nimeni si de nimic"; si spune Allah:
255. Allah! Nu există divinitate afară de El, Cel Viu, Vesnicul [Al-Qayyum]! Nici atipirea, nici somnul nu-L cuprind! Ale Lui sunt cele din ceruri si de pre pământ!
Cine este acela care ar putea mijloci la El fără de îngăduinta Lui? El le stie pe cele din fata lor si pe cele din urma lor. si ei nu pricep nimic din stiinta Sa în afară de ceea ce El voieste. Tronul Lui se întinde peste ceruri si peste pământ si nu-I este grea păzirea lor. El este Preaînaltul, Măretul [Al-Aliyy,Al'Azim]!
(Surat Al-Baqara, 255)

Si a spus, de asemenea, Preainaltul:
111. Fetele se vor pleca umilite în fata Celui Vesnic Viu [si] Atotputernic [Al-Hayy, Al-Qayyum] si nefericit va fi acela care va purta o nedreptate.
(Surat Ta-Ha, 111)

Si:
1. Alif, Lam, Mim.
2. Allah! Nu există altă divinitate în afară de El, Cel Viu [Al-Hayy], Cel Vesnic [Al-Qayyum]!
(Surat 'Al Imran, 1-2)

Si daca Al-Hayy este Cel caruia nu-I este specifica moartea, in ceea ce Il priveste pe Allah Preaslavitul si Preainaltul, Al-Qayum este folosit ca si calitate/atribut la superlativ, ca si in cuvantul lui Allah:

33. Si acela care veghează asupra fiecărui suflet si [vede] ceea ce dobândeste [este la fel ca asociatii]?
(Surat Ar-Ra'd, 33)

"Vegheaza" asupra lui, adica - El este Cel care il protejeaza si il rasplateste si il socoteste.

Si, de asemenea, daca "Al-Hayy" este unul din atributele intrinseci ale lui Allah si El este Cel care nu inceteaza a fi caracterizat prin calitatea de a fi viu, de a detine viata/existenta, "Al-Qayum" este Cel Vesnic, care nu inceteaza a fi prezent.

Si spune Allah:
88.Si nu chema alături de Allah alt dumnezeu, căci nu există altă divinitate în afară de El! Totul va pieri în afară de Chipul Său. La El este judecata si la El veti fi adusi înapoi!
(Al-Qasas, 88)

Si "viata" prin care este caracterizat Allah Preaslavitul si Preainaltul este o "viata/existenta" intrinseca, aflata in natura Sa, Preainaltul, si ea nu vine dintr-o alta sursa, ca in cazul creatiilor a caror vietuire este dobandita si daruita de Creatorul lor.

Si prin aceasta se individualizeaza, se particularizeaza, viata / existenta pe care Allah Preainaltul o detine, asa cum, de asemenea, ea este o viata permanenta si vesnica, care nu are inceput si nici sfarsit, iar ea este in afara notiunii de timp; notiune ce determina viata creatiilor delimitata de un inceput si un sfarsit (pentru ca viata acestora este o viata dobandita, ci nu intrinseca sau innascuta, aflata in natura lor).

Si atributul "vietii / al vietuirii" pe care Allah Preaslavitul il detine este o viata lipsita de atributele prin care sunt obisnuiti oamenii sa defineasca viata , caci Allah, Preaslavitul si Preainaltul nu are nimic asemenea Lui, si, prin aceasta, se detaseaza de orice calitate prin care se caracterizeaza viata a orice altceva. Si, prin aceasta, se neaga si orice povesti si legende care au fost produse de imaginatia limitata a fintelor umane.

Si "Al-Qayum" este Cel care isi este Atotsuficient Siesi Insusi si se bizuie pe Sine Insusi si El este Cel pe care se bizuie si ceilalti, si El este Sustinator al creatiilor Sale, nu are nevoie de ele, ci ele, cu toatele au nevoie de El, si nu fac exceptie de la aceasta nici ingerii, si dintre acestia nici macar ingerii care poarta Tronul Preainaltului, Preaslavit fie El, si nici aceia care se afla in ceruri ori pe pamant. Si a spus Allah:
57. Eu nu voiesc de la ei întretinere si nici nu voiesc ca ei să Mă hrănească pe Mine.
58. Ci Allah este Întretinătorul [Ar-Razzaq], Stăpânul puterii, Cel Statornic [Al-Matin].
(Adh-Dhariyat, 57-58)

Si ne-a facut cunoscut Domnul nostru Preaslavitul si Preainaltul cum ca, in virtutea absolutului modalitatii Sale de a exista si a vesniciei Sale "nici atipirea si nici somnul nu Il cuprind" - si "as-sinah" - atipeala este stare de inceput a somnului si ea este ceea ce mai este numit si prin termenul de somnolenta si se produce atunci cand corpul si creierul omului este cuprins de somnolenta si somnul incepe sa se joace cu ploapele sale, si incep simturile sale sa se diminueze inainte de a patrunde intr-un somn adanc, apoi starea de constiinta dispare complet.

Si Allah, Preaslavitul si Preainaltul, nu doarme si nu este cu putinta a-I fi atribuit somnul, si daca ar dormi, pierdut ar fi tot ceea ce exista si s-ar distruge cerurile si pamantul; si s-a spus intr-un hadis authentic, consemnat de Muslim si altii: "Cu adevarat, Allah nu doarme, si nu-I este necesar sa doarma, coboara "partea" (fiecaruia) si o ridica; se ridica la El faptele zilei inaintea noptii si faptele noptii inaintea zilei; acoperirea Sa este lumina, daca s-ar descoperi ar arde "sabahaat" ( ! vom reveni inshaallah - cu voia lui Allah asupra traducerii acestui termen) Fetei Lui (toti) ceea ce si-a indreptat spre El privirea dintre creatiile Sale."

Si au spus invatatii in islam: Cel Viu inseamna Cel care nu moare; iar Cel Vesnic,Cel Atotputernic (care nu se afla in nici o nevoie) adica Cel care nu doarme, si nu are nevoie de a face aceasta.

Si regula conform careia nu este acceptata asemanarea intre calitatile si atributele lui Allah si calitatile si atributele creatiilor Sale Preainaltul este evidentiata si de aceste doua atribute ale Domnului si Creatorului nostru, Care este Cel Viu - Care nu moare, pentru ca atributul vietii permanente este specific numai lui Allah, Preaslavitul si Preainaltul, spre deosebire de creatiile Sale care sunt muritoare; si, de asemenea, El este Vesnic si Atotputernic si Atotsuficient Sie Insusi neavand nevoie de nimeni si de nimic, si El este "Al-Qayum" - "Cel care nu doarme", fiind caracterizat prin inexistenta somnului si a atipirii in ceea ce Il priveste, Preainaltul, spre deosebire de creatiile Sale,care, in mod natural, dorm.

Si atunci cand se vorbeste despre negarea asemanarii intre creatie si Creator, nu se are in vedere negarea acestor calitati, ci doar indicarea faptului ca Allah Preaslavitul si Preainaltul este caracterizat prin atribute absolute, in virtutea absolutului si perfectiunii naturii Sale, slava Lui.

Si nu este asemenea viata cea vesnica cu viata cea trecatoare, si pentru aceasta a fost considerata viata lumeasca "ad-dunia" ca placere si gluma si joaca, iar viata de apoi ca fiind viata adevarata; caci viata lumeasca este ca un somn, iar viata de apoi, aceasta este ca o stare de veghe si trezire. Si,totusi, nu se poate spune despre viata de apoi ca este absoluta sau completa in ceea ce ii priveste pe oameni, pentru ca ea este un atribut al creatiilor lui Allah, iar absolutul si perfectiunea se cuvine a fi atribuite numai lui Allah Preainaltul, Cel care detine in natura Sa atributul vietii absolute, si El este Cel care le-a daruit creatiilor Sale aceasta viata vesnica in lumea de apoi, iar ea este vesnica numai prin vesnicia cu care a inzestrat-o Allah Cel Viu si Vesnic, si nu pentru ca ar detine in natura sa, in mod intrinsec, aceasta calitate, spre deosebire de viata/existenta Domnului nostru Preaslavitul si Preainaltul, a carei vesnicie se afla in insasi natura lui Allah, slavit fie El!

Exista si interpretari care au cautat semnificatia acestor doua preafrumoase si absolute nume ale lui Allah in mod separat. Sa ne oprim putin in ceea ce urmeaza asupra fiecaruia dintre aceste nume al Domnului nostru Preaslavitul si Preainaltul in mod individual, dupa cum urmeaza":

AL-HAYY - Cel Viu
Semnificatia din punct de vedere lingvistic
Din punct de vedere lingvistic, "Al-Hayait" = viata este opusul mortii.

Consemnarea acestui nume in Nobilul Coran
Numele lui Allah de "Al-Hayy" a fost consemnat in Nobilul Coran in cinci versete, dupa cum urmeaza:
255. Allah! Nu există divinitate afară de El, Cel Viu, Vesnicul [Al-Qayyum]! Niciatipirea, nici somnul nu-L cuprind! Ale Lui sunt cele din ceruri si de pre pământ!
Cine este acela care ar putea mijloci la El fără de îngăduinta Lui? El le stie pe cele din fata lor si pe cele din urma lor. Si ei nu pricep nimic din stiinta Sa în afară de ceea ce El voieste.
Tronul Lui se întinde peste ceruri si peste pământ si nu-I este grea păzirea lor. El este Preaînaltul, Măretul [Al-Aliyy,Al'Azim]!
(Surat Al-Baqara, 255)

1. Alif, Lam, Mim.
2. Allah! Nu există altă divinitate în afară de El, Cel Viu [Al-Hayy], Cel Vesnic [Al-Qayyum]!
(Surat 'Al Imran, 1-2)

111. Fetele se vor pleca umilite în fata Celui Vesnic Viu [si] Atotputernic [Al-Hayy, Al-Qayyum] si nefericit va fi acela care va purta o nedreptate.
(Ta-Ha, 111)

58. Si încrede-te în Cel Vesnic Viu, care nu moare niciodată, si înaltă-I Lui laudă! El este Binestiutor al păcatelor robilor Săi.
(Al-Furqan, 58)

65. El este Cel Vesnic Viu [Al-Hayy]. Nu există altă divinitate afară de El, deci chemati-L pe El cu credintă curată numai în El! Mărire lui Allah, Stăpânul lumilor!
(Ghafir, 65)

Si in privinta semnificatiei acestui nume in ceea ce Il priveste pe Allah, Preaslavitul si Preainaltul invatatii in islam au spus:
** Cuvantul lui Allah "Al-Hayy" (Cel Viu) inseamna Cel care detine o viata vesnica, si o existenta care (nu este determinata temporal) nu are nici un inceput care sa o determine, si nici un sfarsit pana la care sa se intinda. Si viata a orice altceva in afara lui Allah este determinata de un inceput specific, iar sfarsitul ei o ingradeste, si atunci ea se sfarseste odata cu terminarea lungimii/duratei ei si dispare odata cu disparitia telului ei / a punctului final spre care tinde. Si despre consemnarea acestui nume in Surat 'Al Imran s-a spus: cum ca aceasta inseamna ca Allah este caracterizat printr-o viata vesnica, a carei calitate/atribut nu dispare, si nu dispare nici ea; si, ca, cu adevarat, Allah si-a atribuit Lui Insusi calitatea "vietii", pentru ca El Preaslavitul si Preainaltul detine aceasta "viata".
Si s-a spus: cum ca Allah s-a descris pe Sine Insusi ca detinand atributul "vietii" vesnice, care nu se trece si nu se termina, si a negat in ceea ce Il priveste Preaslavitul si Preainaltul tot ceea ce este specific oricareia dintre creatiile Sale, din punctul de vedere al disparitiei si al sfarsitului vietii atunci cand vine momentul (mortii) sale. Si a instiintat creatiile Sale cum ca acestora li se impune adorarea Sa si supunerea fata de El.
Si "Al-Hayy" este Cel care nu moare si nu trece in nefiinta, asa cum mor fiecare dintre aceia care sunt luati drept dumnezeii in afara Sa, Preaslavitul si Preainaltul. Si a vadit creatiilor Sale cum ca cel care trece in nefiinta si dispare si moare si se trece acesta nu este un dumnezeu ce trebuie a fi adorat in locul Unicului Zeu care nu trece in nefiinta si nu moare, si cum ca Zeul Cel Unic Vesnic, care nu moare si nu trece in nefiinta si nu se petrece nu este altul decat Allah in afara de care nu mai exista alt zeu.
Si s-a spus: "Al-Hayy" indica vesnicia prezentei, a existentei; si Allah Preaslavitul si Preainaltul nu a incetat sa existe si nu va inceata sa existe, slavit fie El! Si s-a spus, de asemenea: "Cel Viu" este opusul mortii; iar Allah este Cel Viu, Cel Permanent, Cel caruia nu-I este permis sa I se atribuie moartea si nici trecerea / disparitia, si El este deasupra acestora cu o inaltare mareata, slava lui Allah!
Si au spus, de asemenea, invatatii in islam: "Cel Viu" este dintre calitatile /atributele lui Allah Preainaltul; El este Cel care nu inceteaza de a fi prezent si nu inceteaza in a fi caractreizat prin "viata"/"vietuire". Nu se produce invirea Sa dupa ce moare, si nici nu se intampla moartea Sa dupa vietuire, in timp tot ceea ce este viu in afara Sa, Preaslavitul si Preainaltul, sunt cuprinsi de moarte sau inexistenta"¦
si a spus Allah:
88. Si nu chema alături de Allah alt dumnezeu, căci nu există altă divinitate în afară de El! Totul va pieri în afară de Chipul Său. La El este judecata si la El veti fi adusi înapoi!
(Surat Al-Qasas, 88)

Asadar, in ceea ce il priveste pe Allah, viata / vietuirea este o calitate / un atribut intrinsec naturii Sale si nu se poate separa de Acesta.

Si s-a spus "Al-Hayy", inseamna Cel Viu in Sinea Sa, care nu moare niciodata si El este Vesnic in raport cu ceilalti. Si ca oricare altul dintre preafrumoasele si absolutele nume ale lui Allah, si credinta in acest nume are anumite consecinte asupra dreptcredinciosului musulman, dintre care amintim convingerea cum ca"¦

*1. Allah, Preaslavitul si Preainaltul, este Viu, iar viata este un atribut intrinsec al Sau. El este Cel Viu pentru totdeauna, in timp ce toti oamenii si djinii mor, si mai mult, tot ceea ce exista pe fata pamantului este trecator, asa cum a spus Allah Preainaltul:
26. Toti cei care sunt pe pământ vor pieri,
27. Va rămâne vesnic [numai] fata Domnului tău, Cel plin de Slavă si de Cinste
(Surat Ar-Rahman, 26-27)

Si prin acest nume se confirma in ceea ce Il priveste pe Allah Preainaltul calitatea/atributul "vietii", iar acesta este unul dintre atributele intrinseci, aflate in natura lui Allah Insusi. Si viata / vietuirea lui Allah Preaslavitul este cea mai perfecta si absoluta viata si se impune confirmarea negarii oricarui atribut ce ar putea infirma perfectiunea acesteia.

*2. Si "viata" / "vietuirea" lui Allah, Preaslavitul si Preainaltul este diferentiata in mod net de orice asemanare cu viata creatiilor Sale; si nu au influente asupra acesteia nici moartea si nici disparitia si nu o cuprind atipirea si nici somnul, fiecare dintre acestea in parte infirmand absolutul puterii / al capacitatii si al vietuirii; pentru ca somnul este stapanitor peste cel viu, anuland / atenuind simturile si puterea si cunoasterea si nu este permis ca Allah Preaslavitul sa fie caracterizat prin aceasta. Si cum ar putea fi acceptata ideea somnului in cazul Preainaltului, iar cerurile si pamantul nu sunt mentinute decat si numai prin El, subhan Allah - slava lui Allah!
Si a spus Preaslavitul:
41. Allah tine cerurile si pământul ca să nu se prăbusească. Iar dacă s-ar prăbusi, nimeni, după El, nu le-ar mai putea tine! El este Răbdător [si] Iertător [Halim, Ghafur].
(Fatir, 41)

*3. Allah Preaslavitul si Preainaltul este Cel care daruieste oamenilor Raiului viata cea vesnica, permanenta, care nu dispare si nu trece in nefiinta si a spus Preaslavitul:
64. Si nu este această viată lumească decât joacă si gluma, însă în Lumea de Apoi este viata cea adevărată! Dacă ei ar sti!
(Al-'Ankabut, 64)

Si viata lor este vesnica prin vesnicia pe care Allah le-a prescris-o, si nu ca si calitate intrinseca a acestora, asa cum este absolutul permanentei vietii in cazul Domnului lor (-intrinseca si inseparabila de Acesta, Preainaltul), ca si absolutul tuturor calitatilor si atributelor lui Allah; pentru ca atributele Creatorului sunt asa cum se cuvine Acestuia, iar atributele creatiilor sunt asa cum se cuvine acestora.

*4. Si era dintre rugile prealesului nostru profet (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) si aceea ca spunea:"O, Allah, Tie mi Te-am supus; si in Tine am crezut; si in Tine m-am increzut; si la Tine m-am intors cu cainta (..in continuare acestei rugi"¦ pana la..) O, Allah, cu adevarat caut adapost in Maretia Ta, nu exista alta divinitate in afara de Tine, de a ma rataci pe mine; Tu esti Cel Viu, care nu moare, iar djinii si oamenii (cu totii) mor."
O, Allah, iti cerem Tie din tot binele pe care Ti l-a cerut si nobilul Tau profet Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!), si cautam adapost la Tine de tot raul de care a cautat adapost la Tine profetul Muhammad (Pacea si binecuvanatarea lui Allah fie asupra sa!).
In ceea ce priveste numele de AL-QAYYUM, insa, semnificatia din punct de vedere lingvistic a termenului de "al-qyam" = "ridicarea" este opusul pentru "al-giulus" = "a sta jos".

Si inseamna "al-qyam" si "ridicare" , si din aceasta si cuvantul lui Allah Preainaltul:
14. Le-am întărit Noi, asadar inimile, iară ei s-au ridicat si au zis: "Domnul nostru este Stăpânul cerurilor si al pământului! Noi nu vom chema niciodată un alt Dumnezeu afară de El, căci, dacă am face aceasta, noi am rosti o nelegiuire!"
(Al-Kahf, 14)

*. Si s-a spus vine "al-qyam" si cu intelesul de protectie si indreptare, si dintre acestea si cuvantul lui Allah :
34. Bărbatii sunt proteguitori ai muierilor, datorită calitătilor deosebite cu care i-a dăruit Allah si datorită cheltuielilor pe care le fac din bunurile lor.
(An-Nisa', 34)

*. Si vine "al-qyam" si cu intelesul de oprire si fixare si i se spune cuiva: "opreste-te pentru mine"/asteapta-ma; adica opreste-te in locul tau pana vin eu, si acest sens si in cuvantul lui Allah, Preainaltul:
20. Fulgerul aproape că le răpeste văzul. De fiecare dată când el [fulgerul] le face lumină, înaintează, dar când se lasă bezna, ei se opresc.
(Al-Baqara, 20)

Si tot astfel oprirea intr-un loc anume, fara a-l depasi.

*. Si s-a spus: "Al-Qayyum" in sensul de a ramane prezent, a starui, asa cum a fost consemnat termenul in cuvantul lui Allah:
75. Printre oamenii Scripturii [iudeii] sunt unii care, dacă le-ai încredintat un qintal, ti-l dau înapoi, dar printre ei sunt si altii care, dacă le-ai încredintat un dinar nu ti-l dau înapoi decât dacă tu stărui fără încetare. "¦
('Al Imran, 75)

Si in dictionarul arab-roman, verbului "qaama" din a carui familie lexicala face parte atributul la superlativ "Qayyum" are o multitudine de semnificatii, dupa cum urmeaza:
"Qaama" = a se scula, a se ridica in picioare, a sta drept // a se ridica, a se razvrati impotriva cuiva // a fi, a exista // a se sprijini, a se bizui pe"¦ // a apare, a se isca, a se produce // a efectua, a indeplini ceva"¦ // a desfasura, a efectua o activitate"¦ // a purta (tratative etc).

Consemnarea acestui nume in Nobilul Coran

Acest preafrumos nume al lui Allah a fost consemnat in trei versete in Nobilul Coran, dupa cum urmeaza:
255. Allah! Nu există divinitate afară de El, Cel Viu, Vesnicul [Al-Qayyum! Nici atipirea, nici somnul nu-L cuprind! Ale Lui sunt cele din ceruri si de pre pământ!
Cine este acela care ar putea mijloci la El fără de îngăduinta Lui? El le stie pe cele din fata lor si pe cele din urma lor. Si ei nu pricep nimic din stiinta Sa în afară de ceea ce El voieste. Tronul Lui se întinde peste ceruri si peste pământ si nu-I este grea păzirea lor. El este Preaînaltul, Măretul [Al-Aliyy,Al'Azim]!
(Surat Al-Baqara, 255)

1. Alif, Lam, Mim.
2. Allah! Nu există altă divinitate în afară de El, Cel Viu [Al-Hayy], Cel Vesnic [Al-Qayyum]!
(Surat Al 'Imran, 2)
111. Fetele se vor pleca umilite în fata Celui Vesnic Viu [si] Atotputernic [Al-Hayy, Al-Qayyum] si nefericit va fi acela care va purta o nedreptate.
(Surat Ta-ha, 111)

Si observam ca numele lui Allah de "Al-Qayyum" - Cel Vesnic si Atotputernic a fost consemnat in Nobilul Coran numai insotit de numele lui Allah "Al-Hayy" - Cel Viu, desi acesta din urma a fost consemnat si singur in unele versete coranice amintite anterior.

Si cu privire la semnificatia acestui preafrumos nume in ceea ce il priveste pe Allah Preaslavitul si Preainaltul, au spus invatatii in islam:
*. "Al-Qa'ym" este Cel Vesnic, care nu dispare.
El este "Al-Qa'ym" - Sprijinitorul, Protegiuitotrul, Cel pe care se bizuie tot, prin protectia a tot ce exista si indestularea lor si El este Cel care are controlul in ce sens vrea si cum ii place, in privinta schimbarii sau inlocuirii sau a sporirii sau a reducerii celor pe care le pune la dispozitia acestora.

*. Si s-a spus, de asemenea: inseamna aceasta ridicarea / fixarea / stabilitatea pe locul Lui, ceea ce implica ideea unei stabilitati si existente vesnice, care nu presupune disparitia si nici mutarea (dintr-un loc la altul), si cu adevarat Allah, Prainaltul a negat in ceea ce Il priveste caracterizarea Sa prin aceasta schimbare sau mutare dintr-un loc intr-altul si schimbarile care se produc in cazul oamenilor, precum si a tuturor celorlalte dintre creatiile Sale, Preainaltul.

Si aceasta este o instiintare de la Allah care s-a caracterizat pe Sine Insusi prin aceea ca El este Cel care este Responsabil / Capabil / Sprijin /Bizuitor in privinta a tot ceea ce exista din punctul de vedere al oferirii acestora a celor necesare traiului; precum si apararea si organizarea si dispunerea acestor indestulari, care toate stau in puterea lui Allah, Preainaltul. Si asa cum se spune in limba araba: "cutare este "qayem" in ceea ce priveste aceasta localitate", ceea ce inseamna ca "¦cutare este capabil de a gestiona situatia si problemele specifice respectivei localitati.

Si Allah este Cel care este Responsabil si Sprijinitor si Bizuitor in tot ceea ce le priveste pe creatiile Sale, Preaslavitul.

*. Si, de asemenea, "Al-Qayyum" este Cel care exista vesnic, fara a disparea. Si aceasta se intoarce la calitatea/atributul "ramanerii/existentei" care este un atribut intrinsec, aflat in natura divina al lui Allah, Preaslavitul si Preainaltul.

Si El este Cel care organizeaza/gestioneaza fara incetare ceea ce se intampla in intreaga lume,iar din acest punct de vedere calitatea presupusa de numele "Al-Qayyum" poate fi interpretata ca o calitate/atribut actional, care ne spune ceva despre actiunile pe care Allah, Preaslavitul si Preainaltul le intreprinde.

*. Si, de asemenea, au spus invatatii in islam: "Al-Hayy Al-Qayum", adica Cel a carui "viata" este perfecta, absoluta; si Cel care isi este atotsuficient Lui Insusi si El este Sprijin si Protegiuitor pentru cei din ceruri si de pe pamant; Sprijin in privinta organizarii indestularilor lor si situatiilor lor.

Si astfel, in aceasta asociere de nume, "Al-Hayy" coreleaza atribute intrinseci, aflate in natura lui Allah, Preaslavitul, iar "Al-Qayyum" presupune atribute actionale, care ne informeaza despre actiunile Preainaltului.

Si ca oricare altul dintre preafrumoasele si absolutele nume ale lui Allah, si acest nume are asupra dreptcredinciosului musulman anumite consecinte, dintre care amintim - dobandirea convingerii cum ca"¦ :

*. Allah Preaslavitul si Preainaltul s-a caracterizat pe Sine Insusi ca fiind Atotputernic si Atotsuficietn Lui Insusi, nu are nevoie de nimeni in ceea ce priveste prezenta si existenta Sa, si El este Cel care hraneste si nu are nevoie a fi hranit. Si cum s-ar putea ca El, Preaslavitul si Preainaltul, sa aiba vreo nevoie la vreuna dintre creatiile Sale, cand acestea pentru sinele lor insele nu pot fi sprijin si bizuitori, decat prin sprijinul si beneficiile pe care Celui Viu si Vesnic li-l ofera acestora.

Atotputernicia si atotsuficienta si vesnicia stau in natura Sa Insusi si nu-I este specific aceasta decat Lui, Preainaltul si Preaslavitul!

*. Caracterizarea lui Allah Preaslavitul si Preainaltul ca fiind Cel care gestioneaza situatia creatiilor Sale din ceruri si de pe pamant, Cel care le ofera lor cele ce le sunt necesare, pentru ca acestea singure nu pot fi sprijin si bizuitor pentru ele insele, ci dimpotriva, au nevoie de Cel Viu si Cel Vesnic si Atotputernic si Atotsuficient - Al-Hayy Al-Qayum, care sa le dea viata si sa le indestuleze cu cele necesare traiului si sa le fie Bizuitor.

Si nu este indoiala cum ca cel care a cunoscut aceasta calitate/atribut ca apartinandu-I Domnului sau, Preainaltul, s-a increzut in El si si-a detasat inima sa de creatiile lui Allah si s-a apropiat de Allah, si aceasta pentru ca a inteles ca acestea sunt, si ele, in nevoie de Creatorul lor si depind de Acesta in ridicarea lor, si in asezarea lor, si in viata lor si dupa moartea lor, si in religia lor si in vietuirea lor"¦ Si cum sa se mai intoarca el pentru a cauta protegiuitori printre oameni, cerandu-le si depinzand de ei si cautand ajutor la ei, dupa ce a stiut aceasta?

*. Si din absolutul si perfectiunea vesniciei si a atotputerniciei si atotsuficientei Sale, Preaslavitul si Preainaltul, este se aceea ca El nu doarme si, mai mult, este caracterizat prin inexistenta in ceea ce Il priveste a atipirii si a somnului, spre deosebire de creatiile Sale Preaslavitul si Preainaltul care dorm, iar somnul reprezinta in cazul acestora, nu atat un capriciu, cat o necesitate fiziologica - un proces menit sa mentina echilibrul functional al organismului.

*. S-au asociat numele "Al-Hayy" (Cel Viu) cu "Al-Qayum" in trei versete in Nobilul Coran asa cum s-a specificat deja, iar asocierea numelui de Al-Qayum cu Al-Hayy impune si celelalte atribute de perfectiune si absolut detinute de Domnul nostru Preaslavitul si Preainaltul si este un indiciu al existentei si a vesniciei lui Allah si inexistenta deficitelor si negarea acestora in mod complet si pentru totdeauna, si in acest sens si cuvantul lui Allah Preaslavitul si Preainaltul:
"Allah! Nu exista alta divinitate in afara de El, Cel Viu , Cel Vesnic. Nici atipirea si nici somnul nu il cuprind"¦"
(Surat Al-Baqara, 255)

Si acesta este si cel mai maret verset din Nobilul Coran - "versetul Tronului", asa cum a fost consemnat intr-o relatare autentica despre profetul lui Allah (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!).
Si imprejurul acestor doua nume se invart semnificatiile tuturor celorlalte preafrumoase nume ale lui Allah Preinaltul, pentru ca viata/existenta vesnica este o conditie absolut necesara pentru producerea/exercitarea tuturor celorlalte atribute ale Sale Preaslavitul si Preainaltul.
Si nu se produce disparitia sau vreun deficit in vreuna dintre calitatile cuiva, decat ca si consecinta a vreunui neajuns sau slabiciune in privinta vietii, a vietuirii acestuia. Si daca viata/existenta lui Allah Preaslavitul si Preainaltul este cea mai completa si perfecta cu putinta, s-a impus prin confirmarea acestei perfectiuni infirmarea / negarea oricarui neajuns care s-ar putea opune absolutului acesteia.
"Al-Qayum", insa, presupune absolutul atotsuficientei Sale, precum si absolutul si perfectiunea puterii si a capacitatilor Sale, caci El este Cel isi este suficient Lui Insusi si nu are nevoie de nimeni altcineva in nici o privinta; si El este sprijin si protegiuitor pentru ceilalti, si nu exista nimic decat prin sprijinul si puterea Sa.
Si astfel, aceste doua nume presupun calitati / atribute dintre cele mai complete si mai absolute cu putinta.

*. Si au fost consemnate despre profetul Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) rugile si invocarile pe care obisnuia sa le rosteasca folosind aceste doua nume ale lui Allah Preaslavitu si Preainaltul, pana intra acolo incat au fost considerate dintre cele mai marete nume ale lui Allah. (Despre chestiunea "celui ma imaret nume al lui Allah, insa, am discutat in lectiile trecute si am vazut ca numele lui Allah cel mai maret, despre care profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) a spus ca daca cineva s-a rugat cu el I se va raspunde si daca a cerut prin intermediul lui I se va da, este tocmai numele de "Allah" insusi, ale carui nume, cu toatele sunt preaslavite si preasfinte!)

Si, desi nu aceste doua nume sunt considerate a fi numele lui Allah cel mai maret, rugile si invocarile prin intermediul lor nu este decat o respectarea a indemnului lui Allah Preaslavitul si Preainaltul care spune:
180. Ale lui Allah sunt numele cele mai frumoase! Chemati-L cu ele"¦
(Al-'Araf, 180)

Si un indiciu pentru aceasta este si relatarea lui 'Anas care a spus ca profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) obisnuia sa se roage folosind aceste doua nume - "O,Tu, Cel Viu, Cel Vesnic!"

*. Si, de asemenea, si hadisul relatat de 'Anas ibn Malik (Allah sa fie multumit de el!) care a spus cum ca profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) i-a spus fiicei sale Fatima (Allah sa fie multumit de ea!): "Ce iti interzice sa asculti cea intru care te sfatuiesc? Sa spui daca se face dimineata (ajungi dimineata) si daca se face seara (ajungi seara): "O, Tu, Cel Viu, Cel Vesnic, Atotsustinator, in mila Ta caut ajutor, indreapta pentru mine toate lucrurile si nu ma lasa cu mine insumi (singur) nici macar pentru o clipa."

*. Si tot un indiciu intru a face rugi prin intermediul folosirii acestor doua nume este si cunoscuta ruga consemnata in "Hisnu-l-muslim" "Rugile si pomenirile musulmanului", unde este specificat ca profetul (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!) ar fi spus: "Orice supus care comite un păcat și apoi, face abluțiunea, face două rak'a (adică două unități de rugăciune) și caută iertarea lui Allah va fi iertat de Allah."

Si se specifica ca si una dintre rugile de cerere de iertare dupa comiterea unui pacat - "Cer iertarea lui Allah, Mărețul, Cel in afara de care nu exista alta divinitate, Cel Viu, Veșnicul și mă căiesc Lui."

Fie ca Allah sa ne faca pe fiecare dintre noi dintre cei carora le-a iertat pacatele si le-a ascultat rugile si i-a binecuvantat cu o buna vietuire in aceasta viata lumeasca si cu o impacare si fericire vesnice in gradinile Raiului, a carui intindere este cat cerurile si pamantul, pregatit pentru dreptcredinciosi, amin.

O, Allah da-ne noua binele in aceasta viata, precum si in viata de apoi si fereste-ne pre noi de pedeapsa Focului! Amin!

-

Comentarii aferente acestui articol



Adauga un comentariu

(Your email address will not be published.)